Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

millä saatte tasaista c41 kehitystä 4x5 koossa

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Rollei-mies, 11 Maaliskuu 2012.

1. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16
    Itse olen verraten turhautunut. Laitteina on ollut Jobo CPE2 ilman liftiä + 2521 purkki 2509N spiraalilla. Noin kaksi kolmesta C41 negasta tulee priimaa. Ajastukset niin tarkasti kuin voi, lämpötilat tarkasti ja tuoreet litkut, kokeiltu Tetenalia ja Colorteciä. Mutta aina joku nega tulee susi, joku magenta tai kellertävä juova tms.

Pitäisikö ostaa lifti? Millä te saatte parasta 4x5 C41 jälkeä aikaan? Apuva!

2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: millä saatte tasaista c41 kehitystä 4x5 koossa

Mä en saa millään, kun pyörittelee joboa käsin laakoja kehitellessä.
    Tyhmä kysymys, mutta ovatko juovat aina kutakuinkin  samassa paikassa ruutua ja jos, niin olet varmistanut, että kasetit ja kamera ovat valotiiviitä?

3. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Ei ole. Kehitysprobleemasta on kyse, ei mistään muusta, se on varma.

4. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

joissain noissa jobon laakaspiraaleissa pitäis käyttää niitä siivekkeitä.. oisko toi sellainen malli?

ite käyttänyt jobon printtipurkkia ja siinä formatholdereita, ja aina tullut hyvää jälkeä.. itseasiassa mv negojen kanssa se systeemi ei taas toimi, mutta värinegojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa

5. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mulla on siivekkeet sekä 9x12 että 4x5" laakoille. Diat on mulla tullu paremmin kuin mv:t. Sori ketjuun liittymisestä, mutta itellä samanlaisia ongelmia erityisesti mv:n kanssa. Olisko pyöritysnopeudessa jotakin ja mikä se ylipäätään pitäisi olla ja miten ne suunnanvaihdot menee?

6. Vs: millä saatte tasaista c41 kehitystä 4x5 koossa

Tsekkaa nesteiden määrä. annetut arvot on todella niukkoja

7. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

2509N -spiraali on jobon tekemä parannus epätasaiseen kehitysjälkeen, siinä pitäisi olla ne läpät jotka ohjaavat vähän virtauksia.

Värikehitykset spiraali-jobolla ovat aina tulleet hyvin, mv-kehityksistä ei tähän mennessä ole tullut kuin sutta ja sekundaa jobo-spiraalilla kokeillen (eipä mulla kyllä ole ollut edes maagisen jobo expert-tankin kanssa sen parempi onni, mutta syy löytynee kohdallani siitä, ettei mulla ole jobon pyöritintä vaan vähän epätasaisemmin kolkottava pyöritin).

8. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Kyllä mulla on ne siivekkeet siinä 2509N spiraalissa. Laakojen määräkin on ollut joskus vain 3, mutta silti jotain magentan sävyistä läiskää kuvissa.

Olen esipessyt 3 minuuttia, kehitys ohjeen mukaan, etikkahappo 2% keskeyte 30 sek, valkaisu, kiinnite, pesu 3min, stabilisaattori.

Pitäisikö pestä valkaisun ja kiinnitteen välissä ja kiinnitteen ja stabilisaattorin välissä? Kodakin alkuperäinen C41 protokolla sisältää nekin vaiheet.

9. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Lifti tai sen puute ei ainkaan ole syyllinen, sehän vain nopeuttaa pikkuisen nesteiden vaihtoa (ja on Expert-purkeille käytännössä pakollinen).

Enkä usko, että spiraalikaan tuottaa laikkuja, ellei filmi ole jotenkin kuprulla ja osu toiseen, sitä voi tapahtua jos yhdellä puolella spiraalia on kaikki paikat täytettynä eikä vain sisin ja uloin.
    Koska en käytä keskeytettä C-41:ssä, en tiedä mitä se vaikuttaa valkaisuvaiheeseen. Tai mitä vaikuttaisi lyhyt pesu stopin ja valkaisun välissä?

Sensijaan pesen aina valkaisun jälkeen 3-4 minuutin ajan ja kiinnityksen ja stabin välissä loppupesua 4 min ajan.

Lisäys: Et siis pese lainkaan kiinnitteen jälkeen? Se on tärkein pesu, loppupesu... Voisiko se olla syypäänä..

Vai miten tuo pitäisi tulkita?  Tetenalin tai muiden bleach-fix -yhdistelmää sisältävien kanssa ei tietenkään voi valkaisun jälkeen pestä.

Rollei digibase c-41 (Fujihunt) jossa kaikki vaiheet ovat erillisiä, sisältyy luonnollisesti pesu valkaisun ja kiinnityksen väliinkin.

10. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Kyllä pesen kiinnitteen jälkeen, mutta en ole pessyt keskeytteen ja kiinnitteen välissä. Täytynee sekin lisätä protokollaan.

Mitä nyt olen lueskellut netistä niin C41 prosessissa kai kriittisin juttu on kehitevaihe. Jobon prosessoria käytettäessä liftiä jotkut  kehuvat, koska sillä saa kehitteen pyörivään purkkiin nopeasti, jolloin kehitys alkaa tasaisesti.

11. L and Scape

L and Scape Active Member

748
    147
    43

Luulen että JW saattaa osua oikeaan. Kokeile kehittää vanhanaikaisella tavalla, niin näet, onko kehitystavalla ja nestemäärillä eroa eli vesihauteessa käsin kehittämällä. Kehite sisään, kello käyntiin, hyvä alkusekoitus ja sitten joka 30 sek. Kehitemäärä pitää olla varmaan 1L luokkaa.  Kehite ulos ja vesihuuhtelu 3x. Kiinnitys riittävä aika, jonka päälle kunnon loppuhuuhtelut.

12. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Joo, sen takia Expert-rummuissa ei ole edes muuta vaihtoehtoa kuin lifti...

Nyt sattui käymään mulle ehkä vastaavanlainen ilmiö? Äsken tein taas C-41 laakaa ja  hyvin toimineella C-41 -erällä + Jobon 2509n -spiraalilla tuli melkoista  laimua.

Kehitettä 400ml. Läiskät vielä hassusti 90 astetta pyörimissuuntaa vasten.Enpä ole aiemmin nähnyt tämmöistä.

Vastaako tämä suunnillen sitä jälkeä pahimmillaan?
    (suoraan skannerista otettu, laimut näkyvät valopöydällä myös)

13. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Miltäs näyttää ;)

14. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Onko sulla lifti vai ei? Jollei, niin epäilen että kyseessä on jonkun nesteen valumajäljet.

15. L and Scape

748
    147
    43

Sekä Rollei-miehen että J Vuokon ongelmat johtuvat siitä, että kehite/kiinnite valuvat epätasaisesti purkkiin sisään. Toinen syy saattaa olla, että purkissa on vettä/purkki vuotaa ennen kuin kehite pääsee vaikuttamaan. Itselläni oli samaa ongelmaa ja näin siitä pääsee eroon:
    - ennen ensikehitteen sisäänkaatoa tee 2-5 temperointihuuhtelua vedellä. Tämä auttaa lämmittämään purkin oikeaan lämpötilaan ja myös kostuttaa filmin kauttaaltaan ennen ensikehitettä
    - kaada kehite sisään purkin pyöriessä; mielestäni tästä oli J.Vuokolla taannoin hyvä kuva foorumissa
    - 3x välihuuhtelu vedellä, ei väliä kuinka pitkään kunhan vesi vaihdetaan - ei siis suoraan blix/kiinnitettää kehitteen jälkeen
    - vaihda purkin pyörimissuuntaa 1 min välein (saattaa auttaa 3005 purkilla - en tiedä toimiiko oikeasti, mutta onglemat kadonneet)

16. L and Scape

748
    147
    43

Kehitettä 400ml. Läiskät vielä hassusti 90 astetta pyörimissuuntaa vasten.Enpä ole aiemmin nähnyt tämmöistä.
    [/quote]
    Syy siinä, että kehite / kiinnite pääsee vaikuttamaan osaan filmiä ennen kuin loppuosaan filmiä. Siksi purkin pitää koko ajan pyöriä, kun kemikaaleja kaadetaan. Esihuuhtelu ja välihuuhtelu auttavat siihen, että filmin pinta on vettynyt eikä kehitteen/kiinnitteen vaikutus ole niin jyrkkä.

17. Rollei-mies

Rollei-mies Member

224
    0
    16

Olen esipessyt/temperoinut 3 minuuttia 38 asteen vedellä, jota ennen purkki ollut hauteessa pyörimässä n. 4 minuuttia tyhjänä.
    Vuoto tyhjään purkkiin ei ole aivan mahdoton ajatus - siitä olisi voinut sitten seurata pisaroitten tippuminen kannesta kuivan filmin päälle ennen temperointihuuhteluveden kaatamista purkkiin. Jotakin valumaa tuo jälki edustaa.

18. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Miksi erikseen lämmitys ja esipesu? Mä olen manuaaliprosessissa dioja kehittäessä yhdistänyt tämän pyörittämällä 5 minuuttia 38 asteista vettä tankissa vesihauteessa filkkojen kera ja siitä suoraan kehitteet perään. Toki siitä huolimatta mulla on mv -negoissa samansuuntaisia valumajälkiä. Tilanne on lievästi parantunut, mutte ei kokonaan postunut, kun olen pyörimissuuntaa vaihtaessani agitoinut heiluttamalla kolme kertaa n. 5 sek ajan. Pyörittämissuuntaa olen vaihdellut 30 sekunnin välein.

19. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Tosiaan ensimmäinen kerta kun missään väriprosessissa kävi näin. Laakoja (C-41 ja E-6) kehitin joskus jobon 2523 + 2509n -yhdistelmällä jopa antaen purkin kellua vesihauteessa ja käsin pyörittelemällä sitä, tulos oli hyvä.

Expert joka on aika vaativa kaiken suhteen (tuntuu, että kuun asentokin vaikuttaa 3010:n kanssa), hyötyy mun kokemuksen mukaan jos vaikka tratilla kaataa kehitteen pyörivään rumpuun. Kuva tosiaan oli täällä jossain, laitetaan se tähänkin...

Pikkupurkkia olen käyttänyt tuossa nosteeseen perustuvassa pyöritin-virityksessä ja koska purkki on kokonaan veden alla, ei täyttö pyöriessä tietysti onnistu.
    Vaan mikäpä estäisi laittamasta täytön ajaksi pyörimään suoraan rullien päälle, kuten Expert + tratti -esimerkkikuvassa. Käytännössä C-41 on niin lyhyt kehitys, ettei lämmöt ehdi pudota, Paterson Orbital -tankillakin on tullut hyvää jälkeä.

20. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Tulipa mieleen Jobon 2509N-spiraalin 'siivistä', niiden tarkoitus on varmistaa, että kehitettä varmasti leviää hyvin filmeihin (eräänlaiset roiskuttajat).

Jos käyttää vain uloimpia kehiä (max. 2 laakaa sisällä), pitäisi 200ml riittää hyvin kehitykseen. Mutta vain siipimallissa, perus-spiraalilla ei.

C-41 on suunniteltu 37,8 asteeseen, mutta mm. Tetenalin kitin ohjeissa on maininta kehittämisestä 30 asteen lämmössä tasaisemman tuloksen saamiseksi. Perusaika C-41:lle on silloin 8min, jossa enää ei pitäisi näkyä jos kehite on laitettu purkkiin vähän epämääräisesti (jonkun verran jotain värivirhettä saattaa tulla, A.Alhonen tietänee paremmin).
    Käsittääkseni Tetenalin CD on ihan vastaava kuin 'oikeakin', joten tätä voisi kokeilla.Sitä en tiedä kuinka paljon valkaisun ja kiinnityksen aikoja pitää kasvattaa, toisaalta niille annetaan muutenkin niin leveä lämpötilamarginaali (24 - 41 astetta).