Juu, palasin tossa viikko sitten kolmen kuukauden reppu/kuvaus-reissulta Intiasta. Tuliasiena sain jonkon suolisto-infektion, mutta myöskin toivonmukaan edes muutamia hyviä kuvia. Aloitan Intian kuvien postailun tällä todella klasissella ja todella kuvatusta aiheesta eli maailman seitsemännestä tai kahdeksannesta ihmeestä eli Taj Mahalista. Oli aivan pakko käydä ottaan nyt vihdoin ja viimein ihan itse tuosta maagisesta ja silmiä hivelevästä rakennelmasta kuvia. Kuvat eivät varmaan ole mitään kovin omaperäisiä, mutta itse ottamia kuitenkin.
Vs: Taj Mahal Lisää kuvia tästä aiheesta tulee tähän postaukseen kunhan vain jaksan pienetää kuvat sopivan kokoisiksi.... ja kuvien ja varsinkin värien laatu ei ole mikään mahtava, kun läppärillä (joka välissä toimi ja välissä ei) reissun ainakana vain pikaisesti muutin rawista jpg:si, jotta sain jotain kuvia reissu-blogiini.
Vs: Taj Mahal Ihan kivoja, mutta ekassa olisin astunut hieman oikealle, jälkimmäisessä vasemmalle, jos symmetriaa hakee?
Vs: Taj Mahal Juu, niinpä sitä itsekin jälkikäteen oon ajatellut, mut oli sunnuntai ja intialaisten vapaa-päivä joten ihmisiä riitti todellakin pienen suomalaisen kaupungin verran. Aikaa oli kiertää koko paikka pari tuntia, niin ei siinä oikein kunnolla ehtinyt keskittyä kuvaamiseen ja kun kokoajan oli joku tönäisemässä kun kuvaa otti ja vielä sekin, ettei tuonne alueelle saanut ottaa edes jalustaa mukaan. Muuten ihan kiva kokemus tai siis todella totaalisen ihmeellinen tuo Tah Mahal.
Vs: Taj Mahal Siellä olisi ollut näitä neuvoja varten oppaat. Mä en voi sille mitään, mutta aina kun näen tuon rakennuksen tulee mieleen Martti Lintusen kirja Baabelin kuvat, missä Martti kertaa kuvausreissuaan Taj Mahaliin. Opas kertoi aina mistä pitää kuvata ja mihin suuntaan. Ne kuvat olivat täydellisiä, kaikki muu sommitteleminen oli turhaa. Martti loppujen lopuksi julisti Taj Mahalin valmiiksi kuvatuksi paikaksi.
Vs: Taj Mahal No niin, sain pienennettyä kuvia sopivaan kokoon, mutta pakkausta ja käsittelyä on jpg:ksi kaiketi aivan liika. Ja värejä en jaksanut säädellä, ovat samat mitä tällä läppärillä reissussa tein eli ovat mitä ovat, mutta tässä oma settini tuosta romantiikan symboolisesta rakennuksesta nimeltä Taj Mahal.
Vs: Taj Mahal Toiseksi viimeisen hienostunut mustavalkoisuus on oivallinen: se viittaa kollektiivisessa muistissamme hetkeen viime vuosisadan alussa, kun ihmiset tutustuivat paksuissa tietokirjoissa tähän rakennukseen. Hyvää vaihtelua kohteen tavallisiin värikkäisiin turistikuviin. Viimeinen taas on versio, jossa retusoija on käsin värittänyt kuvan vielä kalliimpaan kirjasarjaan.
Vs: Taj Mahal Hienosti ajateltu ja ilmaistu (M.V.). Itsellenikin tuli mieleeni -omakohtaiset, ei niinkään kollektiiviseen muistiröykkiöön liittyvät- muistikuvani varhaislapsuudesta, kun unelmoin vanhojen kirjojen äärellä maailman ihmeellisistä ihmeistä. Tu romantillinen kaukokaipuu elää jotenkin omaa elämäänsä tietynlaisessa kuvamaailmassa. Se on ihanaa maistella sitä. Hienoja kuvia. Onneksi näissä on läsnä millin ripaus sivuun teknisestä nk. täydellisyydestä, se on jonkinasteisen elämän läsnäolon merkki. Kaukokaipuu sai -taas- vallan - Erska