Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taitoluistelija

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Jari Siren, 14 Huhtikuu 2008.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16
    Vs: Taitoluistelija

Minä olin pitkään käyttämättä auto-isoa, kun ajattelin että haluan säilyttää täyden kontrollin herkkyyteen. Viimeksi reissussa ollessa kokeilinkin kun saattoi vähän jatkuvasti vaihtua valaistusolosuhteet miten sattuu. Sehän olikin näppärä hommeli, A moodissa mieleinen aukko päälle ja maksimiajaksi 1/40 ja kamera hoiteli herkkyydet ihan nappiin. Alkukevään päivinä kun valaistusolot vaihteli, välillä kirkas auringonpaiste ja välillä taas aurinko pilvessä. Ja valon määräkin vaihteli paljon sen mukaan minne päin kameralla sattui sohimaan. Jatkuva turha iso:n rukkaaminen edestakas jäi pois. Automaatti osoittautui erittäin näppäräksi ja nyt se on aina mulla automaattisilla valotustiloilla (siis A, S ja P) käytössä silloin kun valaistusolot saattaa muuttua kuvaustilanteiden mukaan. Huonoa auto-iso:ssa on ainakin mun kamerassa se että se jää päälle manuaalitilaan siirtyessäkin ellei erikseen kytke pois. M-tilassa se vaan sotkee, siihen ei automaatit kuulu.

2. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

No onhan kai se nyt kuitenkin parempi suostuu edes laukeamaan, vaikka auto-ison rajat, auto-isolle annettu maksimiaika on ylitetty ja isoin aukko käytössä? Aika idioottimaista jos kamera menee lukkoon eikä suostu laukeamaan ollenkaan ja mahdollisuus saada minkäänlaista kuvaa menee sivu.

S-tila ja M on tietenkin sitte eri juttuja.

3. Vs: Taitoluistelija

Henkilökohtaisesti mulle on aivan yhdentekevää mitä kamerassa lukee, canon, nikon, lada ihan sama.
    Jos joku muu merkki menee hintalaatusuhteessa edelle kun olen esikerran vaihtamassa ostan sen jos saan putket vielä menemään kohtuulisesti.
    Siis olosuhteet oli tässä setissä vaikeammat kuin koskaan aikaisemmin, 400d ei olisi taipunut suurimpaan osaan kuvista, muistaisin että filkaa ei ole asa 3200, jotta olisi ehkä jäänyt filkallakin hakemaaat kuvat?

Kun kuvasin niin siis huomasin että perättäisten ruutujen etsimessä näkyvä iso heitteli siis 500-3200 niin enpä olisi edes voinut säädellä isoa käsin?

4. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

3200-filkkaa löytyy kyllä, Ilfordilta ja Kodakilta. :)
    Ilman värejä vaan.

5. kb

kb

2 235
    0
    0

Jari, viitsisitkö pistää esille kahden ketjussa olevan kuvan valotusarvot?

6. zenig

zenig Member

997
    0
    16

mustavalkofilkasta saa vaikka 25000 ASA:sta.

musta on kyllä omituista sanoa, että jos kamera ei taivu 3200:n, kuvaus "vaikeissa" olosuhteissa ei onnistu. Ihan hyvin voi kuvata ISO 1600:lla, aukko auki, valotusaikaa niin paljon kun kuva antaa periks tärähtämättä, ja sitten kaivella RAW:ista esiin, "prässätä" sitä kuvaa.

varmaan ois mun deeviiskymppinenkin "taipunu" näihin kuviin.

7. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

Eipä se kuvan tärähtämättömyys riitä jos pitäis saada liikekin pysähtymään.

8. zenig

zenig Member

997
    0
    16

no sitten käytetään semmosta suljinaikaa, millä liike pysähtyy. Vastaavasti voidaan kanssa myötäillä liikettä.

pointtina kuitenkin, että turha väittää tällaisten kuvien olevan kalustosta kiinni.

9. kb

kb

2 235
    0
    0

Niin... elämä on. Jos meinaa valo loppua kesken, niin pitää tosiaan ottaa se kuva silloin kun liike pysähtyy kuvan ottamissuunnasta katsoen (vähän kömpelöä ilmaisua, pahoittelut siitä - tarkoitan tällä sitä, että jos heität pallon suoraan ylöspäin, pysähtyy se siihen kohtaan jossa liikkeen suunta vaihtuu) tai sitten seurata kameralla liikettä. Tai sitten käyttää liike-epäterävyys jollain tavalla hyödyksi.

10. Vs: Taitoluistelija

Myötäillä liikettä:D
    Joo esim piruletti on hyvä myötäillä ylhäältäpäin pyörittäen vinhansti kameraa ja hypyissä voi itse hypätä yhtäaikaa?

11. Vs: Taitoluistelija

Näyttää siltä, että nykyvehkeet eivät saa terävää kuvaa aikaiseksi AF:llä. Oma D300 pelaa tarkennuksen hienosäädön ollessa +20, kutakuinkin oikein. (huoltoon ei luontokuvaajan kamera ehdi tähän aikaan vuodesta) Kyseisellä kamppeella en ole saanut teräviä kuvia 45 pisteen asennolla yhtään, yhden pisteen tarkennus toimii 21 lisäpisteellä, suht´koht tarkasti, mutta testit ovat kesken vielä.

Oisko Jarilla samaa ongelmaa? Tiedä häntä, mutta ei kameraan kannata luottaa 100%:sti nykyään.

Eilen viimeksi pari kaveria soitteli asian tiimoilta ja olivat sitä mieltä, että Canonin MK3:lla ei tee mitään, koska tarkennus ei pelaa. Mustaan lintuun ei kuulemma tarkenna mitenkään. Tänään testailin D300:sta samaan aiheeseen ja kyllä 300:nen nappaa kiinni heti, mutta sitä ennen on tehty tarkennuksen hienosäätö.

Ohessa yks kuva.

12. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Kuin ne kuvaajat ennen vanhaan, jopa ennen automaageja, sai aikaan teräviä kuvia? Kaluston syyttäminen epäskarpeista kuvista on kyllä aika... mielenkiintoinen veto.

13. Vs: Taitoluistelija

En muistaakseni ole syytellyt ketään tai mitään?
    Mutta sanottakoon että 3200 isolla ja kameran omalla kohinan korjaimella tulee siis pehmeän näköistä.
    Nyt syytin:D

Itseasiassa en sano mitään tarkenuksesta enenkuin 70-200 tulee, tosi on myös se että vaika nikonin halpis 50mm1.8 on nopeempi kuin canonin vastaava niin ei sekään mikään tarkenusraketti ole?

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Siinä on toinen vuosisadan kommentti... :D

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Jos AF tarkentaa väärin se on AF:n virhe. Jos MF tarkentaa väärin se on kuvaajan virhe. Tämmönen veto...

16. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Eläköön Auto-ISO!

Mulla oli kerran Nikoni, ja sen auto-Iso meni vahigossa päälle ja studiokuvissa oli ihmettelemistä kun ylivalotti niin perkuleesti, ihmettelin sitä ja aina kamera näytti että ISO= sata. Sitten vaan pienennettiin aukkoa että 1600:lla saatiin oikein valotettuja kuvia ;D

Vasta koneella kuvia selatessa näin ensimmäisen kerran että auto-ISO oli päällä. Voi vitsi....

17. Vs: Taitoluistelija

Käsin minäki oon vedelly iät ja ajat ja muutaman terävänkin oon saanut:) Nykyään vaan tuntuu siltä, että ois menty taaksepäin tarkennushommissa. Canon, sekä Nikon ovat hakoteillä tänä päivänä tuossa asiassa. Ilmeisesti Nikonin D3:nen on paras tällä hetkellä ja hyvänä kakkosena tulee Canonin Mark 2:nen. Muita ehdokkaita ykköspallille ei taida olla.

18. Vs: Taitoluistelija

D80 vilkuttaa etsimessä ja lcd:llä tekstiä AUTO-ISO silloin kun se on valittuna. Ei jää huomaamatta jos ei ole ihan puusilmä. Oliskohan tuosta D50 tapauksesta jotain opittu :)

19. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Voi sentään. Onneks on niin vanha kamera että AF toimii moitteettomasti (Pentax Z1).

20. Vs: Taitoluistelija

Jees... Jos digikameralla onnistutaan, niin kuvaajaa kehutaan. Jos taas epäonnistutaan niin haukutaan kalustoa :)

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.