Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taitelijuus, mitä se on???

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 19 Helmikuu 2011.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36
  2. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38
    Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Ihan vapaasti saat, mutta kuten liitämistäsi linkeistäkin käy ilmi, itse ajattelevalle, niin ei ole olemmassa mitään kaikkien hyväksymää määriteltään.

Jopa suuret filosofit vänkää keskenään mikä on taidetta, siksi minusta jo mainitsemani määritelmä, että kaikki mitä on tehty taiteena on taidetta, on ainoa mitä voin hyväksyä.
    Jokainen voi sitten tahollaan sovittaa, tai olla sovittamatta, omaan taide käsitykseensä.

3. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

WHEN the flush of a newborn sun fell first on Eden's green and gold, 
    Our father Adam sat under the Tree and scratched with a stick in the mold; 
    And the first rude sketch that the world had seen was joy to his mighty heart, 
    Till the Devil whispered behind the leaves: "It's pretty, but is it Art?"

Kipling: The Conundrum of the Workshops

4. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Taiteilijuudesta, tuli mieleen seuraavaa.

Varmaankin on joukko ihmisiä, jotka hakevat sisältöä elämäänsä tekemällä "taidetta", uskoisin että useimmalla heistä on toive, että heidän "puuhastelunsa" tuottaisi jotain myös muillekkin.

Sinänsä taiteilijana oleminen, varmaankin keihtoo monia, varsinkin jos se sisältää ajatuksen lahjakkuudesta tuottaa muille elämystä tuottavaa materiaalia, joka ei ole ihan kenen tahansa tavoitettavissa.

Täten syntyy taiteeksi kutsuttua juttua, jonka jokainen voi märitellä sitten itse.

Toki jos ei pysty itse määrittämään, niin voi uskoa istitution hyväksymien henkilöiden mielipidettä, tälläin ollaan minusta tilanteessa, kuin pitäsi kysyä joltain toiselta on rakastunut.

5. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Minusta Mona Lisa ei ole taideteos, vaikka se yleisesti mielletään ehkäpä suurimmaksi?
    Leonardo ei ollut taiteilija, vaan kokeili maalaamista muiden aktiviteetien ohessa, eikä tietääkseni pyrkinyt taiteeseen, täten Mona Lisa ei voi olla taidetta.

6. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Häh? Ihanko oot tosissasi?

kapa

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Taitaa mennä taide ja käyttökuvapuoli hiukan sekaisin.  Mainos- ja muotokuvajutuissa  koulutus oli  joskus sotien jälkeen  useimmiten assarointia osaavan tekijän studiolla.

Taidemaailmassa enempi harvinaista, kait.

8. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Ihmiset on niin vietävissä että, viimeiset +30 vuotta, jenkit on määritellyt suuret taiteilijat.
    Tavallinen kansa ei ymmärrä, että taiteen hinnat on karannut jenkkien verotus käytännön vuoksi, taiteesta on saanut vähennyksiä.
    Taide on samaan aikaan muodostunut sijoitus omaisuudeksi, jonka kanssa keinottelu on huomattavasti helpompaa kuin osakemarkkinoiden kanssa.

On tyyppejä joilla on esim. Warholin teoksia kymmenien miljoonien arvosta, jolloin hänen edun mukaista on tehdä mitä törkeämpiä valeostoja tms.

Jos ei osaa tai halua ajatella itse, niin vieminen on varmaa.

9. Kasimir

9 684
    547
    113

Gallerialla oli Damien Hirstin töitä varastossa myymättä lukuisia. Laittoi muutaman huutokauppaan, jossa nosti hintaa ja osti itse itselleen. Saatiin hinnat nostettua pilviin ja varastossa oleville töille markkina-arvo ja kiinnostus nousemaan. Samat kaupankäynnin lait ne on taidemarkkinoillakin.

Taitaa Hirstillä olla nelisenkymmentä työntekijää palkallisena. En tiedä tosin nykytilannetta, luulen, että on markkinat pienenneet.

kapa

10. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Ööh, missä tässä on nyt ero muuhun kaupankäyntiin? Vaikka niihin osakeisiin? Onkos sulta paljon viety rahaa sun taideostojen tiimoilta, vai mistä katkeruus nyt tuotakin kohtaan? Vai oletko oikeasti huolissasi amerikalaisten rikkaiden mielestäsi huonoista sijoituksista? Tai jos lykkää taas kamalan laman meille, kun kaatuu Amerikan taidekupla?

11. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Tällaiset loputtomat, tekosyvälliset keskusteluketjut ovat mielestäni kovin pitkästyttäviä

12. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Silloin on hyvin kumallista, että lue näitä?
    Voinko jotenkin autaa sinua?

Edit annan neuvon, minua ei kiinosta pätkääkään, mitä ruokaa joku on laittanut, tai mitä on lukenut tai kuunnellut.
    Neuvon sinua tekemään samoin, kuin minä teen noiden kohdalla, älä lue.

13. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Osku on taas katkera minulle, koska näsäilyn siasta pyrin keskusteluun?

Oletuksella että ymmärrät, niin onko sinusta hyvä että taidetta määritellään, Amerikkaisten typerien vero vähennys kelpoisuuden takia (joka on tietääkseni muutunut tai muuttumassa?), tuolla ei ole kauheasti taiteen tai kaupankäynnin kanssa tekemistä.
    Varakkaat mahdollisesti taiteesta välittämättömät tahot, ostaa mielummin hinnakasta taidetta, kun maksaa veroa, sitten tuon mukaan Salossa ja muualla arvioidaan taidetta, vaikka kyse on vero keinottelusta.

14. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Kenkku juttu kaikenkaikiaan, menee sun taidehankinnat sitten ihan syteen. Kun kerran sulle on rahalline arvo ja sijoitus tärkeämpi kuin teos itse.
    Sinusta tässä on siis hirveä ero muuhun rahantekoon. Arvioidaan sitä firmojakin sen mukaan, mikä niiden osakkeiden arvo on. Oikein tai väärin, milloin mitenkin -ja aina kauppaa tehdään siten että mahdolisimman vähän veroja maksellaan. Noin niinkuin Porvoon taidehankijoille tietona, jos ei hallussa se ollut.

15. Kasimir

9 684
    547
    113

Käsittäisin, että tuossa on kysymys kuvataiteen tukemisesta, ei niinkään sijoituksista. Yritys ostaa eläviltä taiteilijoilta töitä ja sijoittaa niitä näkyville tiloihinsa. Yritys voi vähentää hankinnat verotuksessaan, kuten tapahtuu muittenkin yritykseen liittyvien hankintojen kanssa. Mikä tässä on kummallista? Uskoisin, että kassakaappeihin ostetut "arvoteokset" ovat asia erikseen, eivätkä tuon verovähennysoikeuden piirissä.

kapa

p.s.

Tietenkin sijoituksista on kyse. Eihän yritykset tee mitään pyyteettömästi. Brändäystä, maineen kohottamista ja asiakasystävällisyyttä ym. sellaista.

16. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Tämän huippusyvällisyyden voinee lainata.

17. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Siis tuossa ei minusta ole kovasti kuvataiteen tukemisesta kyse, ei ainakaan yhdenkään nälkätaiteilijan, teosten tekijät on joku kuollut tai sitten niitä harvoja jotka ovat rikastuneet taiteella.
    Varmasti järjestelmän tarkoitus on ollut alunperin tukea taidetta, mutta se ei tuollaisena toteudu, vaan varat menee jo menestyneeseen taiteeseen, kuten tuossa aikaisemmin sanoin, niin tuota järjestelmää ollaa jenkkilässä purkamassa, tai se on jo osittain purettu.

Lähtökohtaisesti minusta on väärin, että joku saa päätää mihin hänen veronsa käytetään, tuota järjestelmää yritetään tuoda Suomeenkin.

On aivan eriasia jos ostetaan ihan omalla varallisuudella, eikä yhteisillä varoilla?

18. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Joo, mä voin lainata sun lainauksen:D

19. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Miksi yritysten taidehankinnat eivät saisi olla verovähennyskelpoisia? Tanskassa otettiin käyttöön yritysten taidehankintojen verovähennysoikeus ja siitä on siellä saatu hyviä kokemuksia.

20. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Taiteilijoiden vai veronmaksajien kannalta?

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.