Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taitelijuus, mitä se on???

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 19 Helmikuu 2011.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38
    Vs: Taitelijuus, mitä se on???

No mitäpä tässä enempää arpomaan, foorumin huippu kuvaajat ja älymystä on varoituksen aiheelisuuden vahvitanut.
    Olen edeleen sitä mieltä että olen parempi kuvaaja kuin Silomäki, jotta toimenpitetä peliin?

2. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Äo 173? voiko tuota enään väitellä?

3. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Fiksuus on yliarvostettua.

Riittää, kun on sen verran fiksu että tietää ettei ole sitä juurikaan ole.

Oman fiksuutensa vertaaminen muiden fiksuuteen julkisesti on varmasti eräs vähiten fiksuimmista tavoista yrittää vaikuttaa fiksulta.

Kannattaa yrittää -pikemminkin- antaa itsestään höpsön-höhlän-höppänän vaikutelma niin voi tuoda joskus muille kivoja ja positiivisiakin yllätyksiä - vaikkapa täällä fiksulassa. Itse tavoittelen tuollaista julkkisuuskuvaa tietoisesti ja voin kertoa että se on vapauttavaa ja antaa luovuudelle enemmän tilaa kuin joku fiksusertifikaatio. Toivottavasti olen onnistunut pyrkimyksissäni olla epäfiksun oloinen ...

- Viksunaama

4. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Minä en usko älykkyyden mittaamiseen. Sain itse 16 vuotiaana niin suuren älliosamäärän etten enää anna noille juuri painoarvoa. Jos olet älykäs ja fiksu - koet väkisinkin samoin kuin minä. Ainakin hieman epäilet ?

Sitäpaitsi "fiksuus" on eri asia kuin mitattava äly. Edit : Ainakin minun sanastossani sillä on heman eri tarkoitus kuin puhtaalla älyllä tai vaikka viisaudella. Fiksuus on tavallaan - jossain määrin- vaikutelman antamista. Fiksu "vaikuttaa" fiksulta mutta voi olla sisältä minkälainen hapanjuusto tahansa. Suorastaan pöljäkin ...
    Monet toki pitävät fiksuutta samana kuin älykkyyttä - minusta niillä on erilainen vivahde.

Ameriikkalaisten lentäjien testejä ...

5. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Aivan. Sokrates oli aikanaan sitä mieltä, että hän on fiksumpi kuin ateenalaiset, jotka kuvittelevat tietävänsä jotain, hän sentään tiesi ettei tiedä mitään.

6. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Onnitteluni. Einsteinin ÄO:sta ei ole ihan varmuutta, mutta 173 ylittää hänen arvioidun ÄO:n yli 10 pisteellä.

7. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Hieman noloa tämä viksuilu - jopa minun mielestäni.

Joku ottanut yliannoksen hapanta  (se ei ole ollenkaan fiksua semmoinen) ?

Koittakaa -silti- pärjätä ...
    Heippa !
    - Erska (ei taatusti fiksu)

8. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Keskimäärin taiteen arvostus, on kiinni siitä mitä institutio, tai New Yorkin homopiirit sanoo, keskiverto wannabee ääliöille.
    Hyvin harva osaa edes auttavasti itse arvioida jonkun taiteellisuutta, vaan ääliöt uskoo sen mitä heille sanotaan, tai mitä lukevat PAINETUSTA kirjasta, aisiathan on niin kuin, joku "viisaampi" on siihen kirjoittanut, turha tuota pienen ihmisen on itse arvioida?

Silomäen kyseenalaistaminen on suorastaan törkeää, ja sotii institution mallia vastaan, sehän on juuri luettu ja on fiksu olo kun ymmärsi mitä siinä sanottiin.
    Samoin nämä naiseuden ihmettä tutkiskelvat teokset, on tosi syviä, sanoihan sen Suomeen ostettu jonkun näköinen B-taidevaikuttaja.
    Itseasiassa Suomihan on taidevalokuvauksen huipulla mailmassa, Senhän sanoi se ostettu B-luokan taide vaikuttaja?

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

"Itse väitän pystyväni ottamaan viikossa 450kpl asiayhteyttä paremmin kuvaavaa kuvaa, menemällä ulos."

Aika alkaa 20.2.2011 klo 00:00.

10. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Enpäs ole kuitenkaan ihan varma, että "asiayhteyttään kuvaava kuva" olisi väistämättä valokuvataidetta. Voipi olla päinvastoinkin...

11. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ei auta katkeruus.

Fiksu mies ei suotta nostattaisi verenpainettaan muiden arvomaailman erilaisuuden vuoksi.

Maailma kun tulvii epäoikeudenmukaisuutta ja parhaiten täällä pärjäävät turhia murehtimattomat, jotka lipuvat kuin laiskat fisut virran mukana, eli ns. fiksut keskiverrot.

Älä turhaa ota paineita kylddyyriasioista - ne nyt ovat miten ovat ja huomenna taas jotenkin toisin, kenties ?

Hyvää illanjatkoa kaikille.
    - Erska

12. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Fiksuus = selviytymistä

Selvitkää !

13. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Tiesi jopa sen, että joutuu nielemään myrkkymaljan ennemmin tai myöhemmin. Ja niin myös nieli, valitettavasti.. Ehkä teloittajat olivat mielestään fiksumpia, mutta olivatko?

14. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Viina se vasta fiksuksi tekee, äo pyöriin tuossa kengän numeron kohdalla:(

No joka tapauksessa taiteilijuudesta, sen määrittäminen institution tekemänä, ollaan vähän kuin muodin kanssa tekemisessä, jos joku kummallisen näköinen muodin vaikuttaja niin päättää, niin kesällä 2012 tytöt kulkee kaislahameissa?

Jos joku ulkomaalainen valmentaja väittää että Suomi on mailman huipulla jalkapallossa, niin häntä pidetään vähintää hassuna.
    Mutta jos joku ulkomailta ostettu taide vaikuttaja sanoo, että Suomi on taidevalokuvauksen huipulla, niin hän on viisasmies?

15. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

rönsyistä huomaa että kysymyksen asetelu vaatii tarkennusta.
    itse lähtisin ontologiselta puolelta liikkeelle ja unohtaisin rahvaan mielipiteet.

16. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

>>>>>>>>>Viina se vasta fiksuksi tekee

Suurin osa tämän maailman taidehistoriaan vaikuttaneista taitelijoista ovat toteuttaneet suurimmat teoksensa samalla metodilla, eli valkoinen kangas telineeseen, vierelle litratolkulla punaviiniä, ja sitten aamulla katsotaan mitä on tullut "taiteiltua"

17. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Tuo lienee väärä uskomus?
    Toki juoppo hulluuteen johtava dogaaminen, on voinut tuottaa näkyjä mistä maalta?
    Mutta omien kokemusten ja luetun tutkimustiedon, mukaan känissä ei oivallukset kasva, eikä käsikään ole vakaimmillaan.
    Aivan varmasti on teoksia mitkä on tehty kännissä, mutta en usko että niitä olisi edes promille, siis töitä jotka olisi tehty useamman promilen kännissä.

Yleisesti uskon, että jotta olisi jotain kerrottavaa, niin pitäsi olla omakohtaista kokemista asioista mistä kertoo, ehkäpä tästä syystä monet nuorten taiteilijoiden työt on kovin tyhjiä.

Kun taas vuosikymmenten kännissä remuamiset, on tuottanut miljoonat morkkikset ja mielipuoliset tapahtumat, mistä ammentaa kokemuksia.

Viimeisen +10v. aikana Suomalaisen valokuvataiteen sisältö, nuoren taiteilijoiden tuottamana on ollut pääsääntöisesti olemisen ihmettelyä, joka alkaa lapsilla tietoisuuden tajuamisen jälkeen.
    Tätä on luultavasti opettettu ilmennettäväksi, olemalla selkä kameraan päin ja katsomalla maisemaan, tai vaihtoehtoisesti alasti olemalla nurkassa, jossa ollaan mieteliään näköisenä, sitä enemmän sisältöä, mitä vähemmän eroottisen näköisenä siinä kököttää.

18. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Minulla on enemmän kokemusta kirjailijoista kuin valokuvataiteilijoista, mutta luultavasti sama pätee molempiin: Erno Paasilinna meni aikoinaan lausumaan, että "Kirjailijaksi ei synnytä. On elettävä sellainen elämä josta syntyy kirjailija". Tuo sitten tulkittiin siten, että pitää remuta ja rypeä että olisi jotain mistä kirjoittaa. Paasilinna tosin tarkoitti vain sitä, että on tunnettava itsensä ja käytettävä kaikkea sitä materiaalina (itsetuntemuksen kautta kehittyy tarpeellinen empatiakyky) - ei sitä, että pitää ryypätä, huorata, pieksää muija ja mukulat ja askarrella muuta tavisten mielestä moraalisesti arvelluttavaa. Tuo väärinymmärrys kyllä sitten näkyi wannabekirjailijoiden tuotannossa... Aika tuskallista on lukea noita kirjoittajalleen terapeuttisia egotrippejä.

Tuon lausuttuani tosin tuli mieleen, että tuollainen oman navan tonkimisen trendi on ollut vallalla niin kirjallisuudessa kuin valokuvataiteessa viime vuodet - vaan ehkäpä joskus sen tilalle tulee jotain muuta.

19. Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Joo, siihen on syynsä ettei maailma ole täynnä yhtä menestyneitä ja hyviä kirjailijoita kuin William Burroughs tai Hunter S. Thompson.. kyllä viinan- ja kamanvedon lisäksi pitää osata suodattaa se karski elämä paperillekin. Valokuvan puolella on ollut nuorten naisten "omakohtainen kokeminen" aika piinaavaa katsottavaa. Tuijotetaan kameraan käsi toisen silmän edessä ja koetaan vahvasti toiseutta ja ulkopuolisuutta tms.. yhtä piinaavaa se tosin miesten kohdalla, eli jos överiksi mennyt äijäkulttuuri tulisi yhtä suosituksi valokuvassa, niin ei se sen hienompaa olisi.

20. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Hemmetin hyvin sanottu ja täsmälleen samaa mieltä.
    T Jukka

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.