Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taitelijuus, mitä se on???

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Herra iso herra, 19 Helmikuu 2011.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63
    Vs: Taitelijuus, mitä se on???

Tuossa onkin aika suuri ero, johtopäätökset tekee lukija itse ja jos tuollaisen ottaa henkilöön menemisenä/tosina, niin se on voi voi. Sen sijaan kun suoraan haukut jotakuta sormella osoittaen ja vielä käytät argumenteissasi kokonaan asiaan liittymättömiä kohtia, niin on siihen puututtava.

Jotain rajaa tosiaan toivoisi, ja jos rajaa ei ymmärrä, niin se on pakko osoittaa esimerkiksi juuri varoituksin.

2. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Tässähän Osku päättelee, mitä muka sanoin ja vielä ihan väärin.
    Esittäen ne faktoina.
    No ihan sama, Osku on saanut tehdä tuota vuodesta 2005, niin olen jo tottunut.

3. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    117
    63

Voisko joku nyt 11 sivun jälkeen antaa mulle sen yksinkertaisen vastauksen mitä on taide ja kuka on taiteilija, en jaksa kahlata kaikkia sivuja läpi, siellä varmaan on myös jotain muutakin kirjoitusta kuin pelkästään taiteen ja taitelijan määrittelemistä. Haluan uskoa, että arvon foorumilaiset ovat jo tässä vaiheessa päässeet yhteisymmärrykseen aiheesta. Nöyrin kiitokseni

4. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Itse aihetta ei ole vielä kuin pinnalta riipaistu.....

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tehokkuutta vaaditaan selkeästi siis muuallekin kuin julkishallintoon....
    TJukka

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Aiheesta on kirjoitettu lukuisia kirjoja, joissa on reilusti yli 11 sivua kussakin, eikä ihan tyhjentävää vastausta ole saatu aikaiseksi.

7. audiophile

audiophile Member

591
    1
    18

Nimenomaan. Makuasioita.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Sinnekin vaaditaan siis tehokkuutta :)
    Ei vaineskaan.

Mietin aikanaan ns. ihmistieteiden ja luonnontieteiden välistä eroa.
    Tulin siihen tulokseen, että ihminen ja hänen toimintansa on niin monimutkaista, ettei siitä nykytiedolla pystytä sanomaan eksakteja vastauksia. Osaksi se on myös osa ihmistä ja inhimillisyyttä.

TJukka

9. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    117
    63

No voi kettu :)
    Omasta puolestani sanon vaan, että mun puolesta kuka tahansa saa kutsua itseään taiteilijaksi jos siltä tuntuu.
    Jatkakaa ;)

10. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Niin minunkin mielestä.
    Itse en kuiteenkaan niin tee.
    Vältän koko sanan käyttöä, se on tyhjä hattara.

11. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Tuo onkin tämän tolkuttoman keskustelun järjellisin puheenvuoro. Kukapa meistä ei voisi tehdä itsestän taiteilijaa, ainakin elämäntaiteilijaa. Ja joka toisin väittää, niin hän ei elämästä mitään ymmärrä. Taiteilijuus on vapauden valtakunta. Raja-aidat meidän ja muiden välillä ei kuulu taiteeseen.

12. Est

Est Well-Known Member

17 952
    2 082
    113
  13. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83

Koska olen masokisti, en ole malttanut olla lukematta tätä ketjua. Minulle on ainakin selvinnyt se, että jos performanssitaiteella tienaisi yhtä hyvin kuin säveltaiteella, useimmat säveltaiteilijat, esim. Sibelius ja Beethoven, olisivat ryhtyneet performanssitaiteilijoiksi. Pääsiassa tilaustyönä ja käyttöön tehty taide ei ole taidetta. Täten esim. J. S. Bachin musiikki ei suurimmalta osaltaan ole taidetta. Jos taiteilija taiteen lisäksi tekee vaikkapa tiedettä, hänen taiteensa ei ole taidetta.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Aivan, nuo kaikki sävelsivät rahasta, ei ollut aikaa istua metsässä kannonnokassa inspiraatiota odotellen.
    Eivät olleett siis oikeita taiteilijoita.
    T Jukka

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    117
    63

Toisaalta mä luulen myös, ettei tästä tule koskaan selvyyttä, koska taidetta on niin montaa erilaista, ettei yksi raami sovi välttämättä toiselle taiteen tekemiselle. Mutta keskustelu on hyvästä.

16. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Hienoa että keskustelun taso on nuossut.

17. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Jokainen saa halutessaan omistaa oman taide käsityksen, siis ihan itse päätää mikä on taidetta ja mikä ei.

Myöskin jokainen saa pitää itseään taiteilijana, ja tehdä taidetta, se ei välttämättä kohtaa muiden taide käsitysten kanssa.

On vielä vaihtoehto, missä ei itse ajatella, vaan annetaan institution kertoa mikä on taidetta ja kuka on taiteilija.

Tuossa yllä pääpiiteittäin mielipiteeni.^^

Taiteilijuus siten kun se yleisimmin mieletään, on mielekiintoinen juttu minusta.
    Myöskin taiteilijuuteen pyrkiminen.

Olisiko täysin menestymättömien, tai heikosti menestyneiden, taiteilijoiden joukossa ihmisiä, jotka ei ole läytänyt paikaansa yhteiskunnassa ja ego on liian suuri toimimiseen, soveltuvissa tehtävissä?
    Tällöin valitaan taiteilijuus, joka määrittelmättömän luonteensa vuoksi ei suoraan pois sulje täysin lahjattomimpiakaan?

18. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63

Edelleenkään yleisesti taide ei edellytä laatumäärittelyä, huonoakin taidetta on, eikä se silti muutu taiteesta joksikin muuksi.
    Ehkä sun pitää vaan hyväksyä, että asian voi nähdä todellakin monelta eri suunnalta ja että taiteeksi voi yleisö/yhteisö/taiteilija itse jonkin tekemisen nimetä, eikä se ole sinulta pois..

19. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Ei mun pidä hyväkysä sun ajatuksia, millää tasolla.
    Sinä olet tuota mieltä ja minä toista.
    Minä saa ihan itse päätää, mikä minusta on taidetta ja mikä ei.

20. JPu

JPu Well-Known Member

5 484
    225
    63

Totta kai saat ajatella ja suhtautua kuinka tahansa, vapaa maailma.

Mutta totuudeksi sinun mielikuvasi asioista ei muutu, eikä minun, vaikka totuudesta olet kovasti torvennut tässäkin ketjussa. Eikä kukaan lakkaa olemasta taiteilija, vaikka sinä sen kieltäisit, edes minä, saati Leonardo tai joku muu sellaiseksi yleisesti nimetty.. :)

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.