Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? Niin.... Eiks se nyt just ole toisaalta niinkin, että jonniinmoinen asiasta perillä olo on edellytys kriittiselle näkemykselle...
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? No, siis jos huonetilat ovat komiat, on taidekin tietysti hienoa. Sekö oli ajatus? Alan vähitellen ehkä ymmärtää niitten gukkeliheimiläistenkin ajattelua, vaikka se on näihin asti ollut täysin käsittämätöntä.
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? Tervepä kaikille. Ajattelin liittyä foorumeille ja aloitetaanpas osallistumalla tähän aika hauskaan keskusteluun. Mä en kannata taiteilijapalkkaa ollenkaan. Mun mielestä taiteen tekeminen ei eroa siitä, että haluaa tehdä jotain muuta. Miksi siitä pitäisi antaa rahaa ilman mitään tuloksia? Käytännössä siis kannatan taiteilua työn ohella, toimeentulon hankkimista osa-aikatöillä tai yrittäjäksi rupeamista. Yrittäjähän kokopäivätaiteilija minun mielestäni on. Ei tosin tee esimerkiksi parturointia, hierontaa, kirjanpitopalveluja tai konsultointia, mutta tuotteeksi se taidekin voidaan samaan tapaan laskea. Jos tekee riittävän hyvää taidetta niin sillä pitäisi jokin elanto saada ilman palkkaakin. Olisi minustakin todella hauskaa ottaa rahaa vastaan ja ruveta valokuvaamaan päivät pitkät. Voisin siinä samalla kutsua itsenäni taiteilijaksi ja ostaa baskerin . En näe, vaan kuinka yhteiskunta hyötyy siitä enemmän kuin jos olen töissä ja kuvaan vapaa-ajalla. Jos minulla olisi riittävästi kunnianhimoa niin voin kummassakin tapauksessa yrittää pitää vaikka kuvanäyttelyitä. En tiedä olisiko ne laadullisesti kuinka paljon parempia kokopäivätaiteilijalta kuin vapaa-ajan käyttäjältä. Kokopäiväisenä taiteilijana panokseni olisi kokonaisuudessaan kuitenkin yhteiskunnan kannalta huomattavasti pienempi.
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? Hukkasit koko ajatuksen. Oopperaproduktio on iso, kokonaisvaltainen projekti. Kuvittelemalla, että niitä tehdään vasemmalla kädellä pikkutiloissa on koko tuon henkilökunnan ala-arvoista halventamista ja heidän kokemuksensa ja työpanoksensa aliarvioimista. Jokainen päättää tietysti itse, pitääkö oopperasta vai ei ja äänestää jaloillaan, mutta se ei mitenkään heikennä sitä tosiasiaa, etteikö siihen tarvittaisi ammattitaitoa ja isoissa produktioissa myös merkittävästi tilaa ja katsojalle näkymätöntä toimintaa. Se, mikä minua vituttaa suunnattomasti näissä keskusteluissa on hämmästyttävän usein esiintyvä toisten ihmisten työn halveksunta aliarvioimalla tai kokonaan ohittamalla. Jos ei tiedä, niin ei tiedä. Asia on sillä selvä, mutta silloin on parempi olla hiljaa.
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? Ai.... Minusta kun näytti, ettei sinulla ollut sellaista. - No, ehkä sitten oli, muttet vaan osannut sanoa... (Mitä itse oopperaan tulee, niin taloudessamme on ollut pitkään kausilippu, muistaakseni kolmannelle esityskerralle.)
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? Eikös luetun ymmärtäminen ole myös yksi perusvaatimuksista...?
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? En ole haukkunut oopperan ammattilaisia, en vaan ymmärrä oopperaa. Suurin ihmetykseni on se, miksi näytelmä pitää esittää laulamalla, varsinkaan kun sanoista ei saa mitään selvää, komiasti huutavat, vaan ei saa selvää mitä asiaa heillä on
Vs: Taiteilijapalkka reilua vai järjettömyyttä? Osapuilleen noin se menee, kuten metrosoittaja meille toteen näytti...