Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taiteen sisällöstä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 3 Toukokuu 2012.

1. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113
    Vs: Taiteen sisällöstä

Taideaineita, kaikenlaista käsien taitojen harjoittamista ja muutakin kuin kaupallisten robottien valmistamiseen tähtäävää ja hieman pehmeämpiä arvoja kehittävää on pelottavan vähän kouluissa.

Ihmisistä valmistetaan jo nyt lähes pelkkiä osto ja kulutuskoneita. Miten tuleekaan olemaan vielä joskus tulevaisuudessa ?

Sellainen mielenmuokkaus on vakavasti väärä ja vaarallinen suuntaus. Rampauttaa ihmisyyden. Tekee orjaksi. Vain joidenkin ahneuden tähden ...

2. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Minusta musiikki voisi olla valinnainen, ensimmäoisten luokkien jälkeen, siinä voisi rinnalla olla teatteria ja vaikka runonlausuntaa tms.
    Lapset opiskelkoon noista ns. hupi aineista mikä kiinostaa ja mihin on taipumuksia.

Lienee kiistatonta, että täysin epämusikaaliselle, nuo sadat kouluaikaiset musiikki tunnit on ajan ja resurssien hukkaa.

Musiikki oppiaineena on vain jäänne menneisyydestä, jonka ei pitäisi enään olla niin dominoivassa asemassa.
    Ongelmana lienee etää edeleen koulutetaan musiikin opettajia, vaikka olisi ehkä katevämpää ja tarkoituksen mukaisempaa, (tässä idea) perustaa esittävän taide aineen ryhmiä, joissa musiikki olisi vain yksi alue ja sen rinnalla olisi tosiaan teatteri, performanssi, runo tms., samoin kuvataide voisi "tehtävää" taidetta sis valokuvaamisen ja vesitokset tms.

Musiikkitunti on vanhanaikaista ja tarpeetonta.

3. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Minusta tuossa Silvasan vastauksessa on hyvin ilmaistuna paljon, jota voin tulkita myöskin omaksi näkemyksekseni.

4. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Niin tai näin, minulla on vastikään tullut kaksi lasta koulutuksen läpi, eikä kumpikaan oppinut soitamaan mitään sadoista opetetuista tunneista huolimatta.
    Kolmas lapsi on vielä järjestelmässä sisällä ja on ottanut vapaaehtoiseksi lisä tunnikseen musiikin ja osallistuu niihin innolla.

5. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Ns. taideaineet ovat persoonan kehittämiselle ehkä tärkeimpiä ja niitä tulisi kouluissa oikein merkittävästi lisätä.

Maailmastamme tulisi siten aivan varmasti parempi, kulttuurista ja sivistyksen kehityksestä kauniimpaan suuntaan kulkeva.

Nykyään arvostetaan liikaa ihmisyyden puolia, jotka liikaa dominoivina ovat (nähdyin seurauksin) jopa enemmänkin tuhoavia kuin rakentavia. Loputtomasti kiihtyvän kulutuksen ja aineellisen kasvun vaarallinen illuusio. Ja moraalinen, eettinen sekä esteettinen kulttuurin kuihtuminen ja lopulta sivistyksen tuho.
    Ei hyvä.

6. Vs: Taiteen sisällöstä

Ninnännonna.
    Nythän on käsitöitä, kuvaamataitoa (ei kuvataidetta?), musiikka (säveltaidetta vai säveltaitoa?)
    Muistaakseni kuviksen tunnilla (olen 1980 syntynyt) pääosin piirreltiin ja askarreltiin erilaisin tekniikoin. Toiseksi eniten oli teoriaa. Melko vähän tutkisteltiin taidetta tahi taidehistoriaa. Musiikintunnilla muistaakseni oli vähemmän sitä itse räpeltämistä ja enemmän musiikin teoriaa ja musiikin historiaa. Kuunneltiin myös kaikenlaista musiikkia. Riippuu varmasti paljon opettajasta? Musiikissa oli lisäksi oppikirja, ja myös koe lopussa. Kuviksessa ei. Käsitöissä sitten melkolailla pelkästään tehtiin itse ja teoriaa oli ihan minimaalisesti. Musiikki sinällään kiinnosti. Kitaransoitto ja laulu lienevät taidoista jaloimpia, koska se vetoaa vastakkaiseen sukupuoleen.

Että tässä valossa ei nyt kovinkaan viistossa ole nuo kolujutut mun mielestä.

Yhteistä kaikille kouluaineille on, että kiinnostus niihin herää yleensä vasta aikuisiällä? Aiankin itse en kiinnostunut koulussa juurikaan mistään, mutta nyt tuntuu että lähes kaikki olisi kiinnostavaa! Ja sikäli harmitta ettei tullut imaistua itseensä kun oli tarjolla.

7. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63

Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  8. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Jos joku haluaa laskea sivistykseksi vaikkpa Salattujen elämien tai jääkiekon seuraamisen televisiosta, niin siitä vaan, ei se minua haittaa millään tapaa. Jos minä lasken sivistykseksi (muiden asioiden muassa) vaikkapa klassisen musiikin perusteet, ei sen pitäisi haitata ketään.  Oikestihan onkin niin, että ihminen joka ei jo jousistosta tunnista musiikkia Sibeliuksen säveltämäksi, on vähintään kolmasosaltaan moukka, barbaari (no, ei vaiteskaan, kaivakaa vaan herne pois nenästä).
    Koulujen opetussuunnitelmat ja niitä raamittava lainsäädäntö syntyy pohjimmiltaan poliittisen päätöksenteon tuloksena, joten ne jätän tämän taide/sivistyskeskustelun ulkopuolelle. Oma yhteiskunnallisen keskustelun aiheensa ne toki ovat.
    Mutta jos minut pakotetaan pitämään jääkiekkoa sivistyksenä tai klassista musiikkia sivistyksenä, sen toki kyseenalaistan.  Ymmärtääkseni sivistyksen välttämättömiä sekä edellytyksiä että osatekijöitä ovat varsin pitkälle menevä suvaitsevaisuus ja yksilönvapaus.
    Klassiseen ihmisihanteeseen kuului (ja varmaankin joissakin ihmisryhmissä kuuluu edelleen) ajatus ihmisen laaja-alaisuudesta.  Ajateltiin olevan ihmiselle itselleen hyväksi, jos hän oli monenlaisista asioista kiinnostunut, jos hän kehitti itsessään monenlaisia kykyjä, jos hän oli herkkä monenlaisille asioille. Tähän liittyi toisaalta avarakatseisuuden, toisaalta kriittisen ajattelun ideaali. Tällä tasolla sivistyksen voisi ajatella olevan asenne enemmän kuin sisältö.
    Henkilö A ei saa mitään irti kulttuuri-ilmiöstä A1 ja päättelee ilmiön siksi olevan turha tai hyödytön. Sitä ei siis kannata opettaa / rahoittaa ainakaan paljoa.
    Henkilö B ei saa mitään irti kulttuuri-ilmiöstä B1 ja päättelee sen olevan hänen ominaisuutensa; joku toinen hyötyy B1:stä hyvinkin, siis kaikin mokomin opetetaan / rahoitetaan sitä.
    Henkilö C sivuuttaa omat mieltymyksensä ja rajoituksensa ja tutkii, millaisia seurauksia ilmiöllä C1 on, tämän jälkeen hän muodostaa käsityksensä sen arvosta.
    Onko joku sivistyneempi, onko joku vähemmän sivistynyt? Mitä tapahtuisi jos kaikki ajattelisivat kuten A / B /C?

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Artikkeli sattui olemaan musiikista, mutta itse ajattelen sitä laajemmin taideaineina ja oikeastaan sitä, miten siihen liittyy tuo kaupallisuus.
    Heti ottaa silmään tuo Sirenin alkupään kommentti, että jos taide itse kustantaa itsensä.
    Tämä on juuri sitä, mistä on kyse - taiteenkin arvo mitataan rahalla.
    Sen arvon määrittää sen markkinahinta.
    Minä en näe taiteen arvot noin.
    Samoinhan määritetään ihmisenkin arvoa: mitä enemmän tienaat tai omaisuutta omistat tai olet jollain muulla tavalla yhteiskunnan arvoasteikossa korkealla, sitä parempi ihminen olet.
    Keeganin jako ihmistyyppeihin A, B ja C on rankka, mutta osittain todellinen.
    Toinen ihmistyyppi ei ole toistaan arvokkaampi tai parempi, mutta erilaisia.

Hämmästyisitte, jos tietäisitte, millaisia tuloksia tuolla Piin mainitsemalla musiikkiterapialla on saatu aikaan. Varmasti joku lukija tietääkin.T
    Jukka

10. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

En hämmästyisi lainkaan, jos minulle kerrottaisiin musiikkiterapialla aikaansaadun hyviä tuloksia. Itselleni klassinen musiikki on koko aikuisiän ollut suuri ilon ja tasapainon lähde (sitäpaitsi se on kiehtovaa älyllisestikin). Väitänpä (joskaan ei voi tätä todistaa) että se tehnyt minusta lähiympäristölle hieman vähemmän sietämättömän:)

11. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Hämmästyisit mitä on saatu aikaan, laittamalla sileitä kiviä jonkun selkään, tai haistelemalle hajuja, tai liikuttelemalla käsiä ihmisen päällä?
    Minä en hämmästy kun tunnen "plaseboteorian".

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 628
    1 536
    113

Positiiviset lumevaikutuskokeet itse asiassa vain esittävät kokeellisesti sen, että ihmisen kehon ja ajatusten/tunteiden välillä on yhteyksiä. Asia on tietysti itsestäänselvä kenelle tahansa ilman mitään kokeitakaan.

13. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Niin ja jos musiikilla voidaan parantaa tai ainakin auttaa , voiko olla kyse siitä että sitä on liian vähän tai korvaako levoton musiikki kokonaan koko musiikkiin käytettävät resurssit?
    Minulla ei ole tästä itselläni tieteellistä ensikäden tietoa, mutta siskoni on tekemässä tästä väitöskirjaa- siis lasten ja nuorten neurologisten-, käytös- ja oppimishäiriöiden hoitamisesta musiikilla/taajuuksilla.
    Onhan tutkittu myös sitä,että aivotoiminnan kannalta esim kuorolaulu on tavattoman tehokasta, klassisen kuuntelu myös.
    Ehkä taidetta pitäisi olla ylipäätään enemmän,ihminen tarvitsee kauneutta, voihan joku mökitön päästä samanlaiseen tunnelmaan taiteen avulla kuin jokunen meistä pääsee vaikka aamuvarhaisella kuunnellessaan/katsoessaan lintuja mökin portailla.
    Kannattaako kaikkea pyrkiäkään hinnoittelemaan vai joudummeko hinnoittelemaan myöhemmin nyt kulttuurin äärimmäisen kaupallisuuden seurauksena lisääntyvää ongelmavyyhteä?

14. Vs: Taiteen sisällöstä

Näin siis Sirenin perheessä.. En tiedä mitä sinun tyttäresi itse halusi valita, mutta mä ainakin itse soisin nuorille taideaineita henkireiäksi teoriapainotteisempien aineiden sekaan.
    Jotkut haluavat valmistaa tenavat jo koulussa helvetinmoiseen suorittamiseen ja "oikeitten ammattien" uraputkeen, mutta koittakaa ymmärtää ettei koulu ole mikään työpaikka jossa jokaisen asian pitää johtaa mahdollisimman tuottavaan lopputulokseen.

15. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Totta mooses lapsi olisi ottanut kaikki kolme hupikurssia, jos olisi ihan itse saanut päättää. Pointtina, valitsi kuitenkin useista vaihtoehdoista musiikin.....

En aikuisten oikeasti kauhean kiivaasti tähänkään suhtaudu, mutta välillä on kiva .....

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Keskusteluun osallistuneet, kertokaapa miten kirjoituksenne liittyvät:

Kameralaukku.com >
        Kuvat ja kuvausvälineet >

aihepiiriin?

17. Vs: Taiteen sisällöstä

Joopa joo.. "just check my byline here under"...

18. Vs: Taiteen sisällöstä

Osallistuin keskusteluun mutten ymmärrä lainkaan kysymystäsi. Se saa ainoastaan miettimään kysyjän kuntoa, vireyttä tai pelisilmää.

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Minut kysymys sai muistelemaan joitakin a.o. viestin lähettäjän aikaisempia viestejä, joitten sisältö oli yhtä lailla.....  no, kryptinen ;)

20. Vs: Taiteen sisällöstä

Tässä tultiin oikeastaan asian ytimeen. On aika hassua, että kehon ja aivojen yhteispeliin viitataan lumevaikutuksena, koska sehän olemme me itse. Terapia muuttaa aivojen rakennetta, anatomiaa. Toimii. Seura tekee kaltaisekseen, koska se toistuessaan muuttaa aivojen rakennetta. Toimii, kannattaa valita mihin altistuu, koska se muuttuu osaksi minuutta. On tehty kokeita, joissa pelkästään lihaksistoa ja niiden kehittymistä ajattelemalla saavutettiin noin puolet samasta lihaskasvusta kuin mihin salilla käyvä verrokkiryhmä pystyi. Kulttuurikin vaatii oman aikansa luodakseen ihmisessä positiivista kasvamista.
    -p-