Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taiteen kritiikittömyys II

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 18 Lokakuu 2015.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

On tainnut ennenkin olla puheena tämä aihe, mutta uudestaan.
    Olen huvittuneena ja pettyneenä seurannut erilaisia taiteen kritiikkejä, lähinnä Hesarista. Puhe on yleensä ympäripyöreätä paskaa. mitään ei sinällään arvioida, vaan hymistellään ja selitellään kaikki hienolla korulauseilla. Tälläinen merkityksetön liirumlaarum vähentää taiteen arvostusta ennestään. Varsinkin valokuvanäyttelyiden arviointi on mitäänsanomatonta, sama koskee kyllä monia musiikkikritiikkejäkin.
    Oikeastaan ainoat rehelliset arvostelut tehdään ruuasta ja elokuvista.

2. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113
    Vs: Taiteen kritiikittömyys II

Hyvä aloitus, mutta väärä paikka. En jaksa edes vastata tuohon asiallisesti, sillä tuohomn ei sisälly
    minkäänlaista teknista viittausta runkoihin, linsseihin, putkiin etc.., jotka ovat se olennainen asia.

Kapa

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

:)

4. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Minä nyt kuitenkin jotain...

Luin asiaa tarkistaakseni viimeaikaisia kulttuurikritiikkejä ja vain yhdessä oli jonkinlaista kriittistä sanottavaa näyttelystä. Tästä syystä vaikutelma oli tavattoman voimakas, hyssyttelyn keskellä yksi tyrmäys.

Tietysti jossain määrin on niin, että arvioitavina on pääosin ns isoja näyttelyitä, joiden tekijät ovatkin meritoituneita jo. Mutta kyllä tuo kaveruus ja vierelläolo paistaa läpi, on tärkeätä olla samaa porukkaa, kuulua samaan viiteryhmään. Aikanaanhan jo Tawaststjerna soitti arvostelun kohteelle ja kysyi mitä tämä haluaisi sanottavan.

Välissä Hesarissa on ollut todella voimakas kriitikkopolvi, musiikkipuolella varsinkin, mutta nyt taas sekin on heikentynyt. Heikinheimo tietysti oli oma lukunsa, mutta kyllä siellä vahvaa näkemystä oli monellakin, ja Hesarissa uskalsi sanoa. Kajavakaan ei turhuutta sietänyt, esittävän taiteen puolella. Nyt sekään työpaikka ei ole ikuinen, niinkuin olemme nähneet, ja täytyy visusti varoa, että on ystäviä kun tyhjän päälle joutuu.

Mutta uskoisin, että sellainen pro taide-asenne vaivaa eniten, vähän kuin varsinkin ennen mutta vieläkin jossain määrin nykyisinkin urheilutoimittajilla pro urheilu-meininki. Että urheilumies edistää urheilun asiaaa ja taidehenkilö taas taiteen, olemalla muka huomaamatta kaikkea paskaa.

EDIT: typoja korjattu

5. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  6. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Kyllä kai taide aika monelle meistä muodostaa olennaisen osan elämää. Siitä ei juuri kirjoiteta kuin arvostelujen kautta, hirveän vähän muuta materiaalia ilmestyy muualla kuin eri taidealojen julkaisuissa, joita taas aika harva säännöllisesti lukee. Kyllä sillä tuolla tavalla ajatellen on merkitystä.

7. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Kyllähän monografoita on paljon eri taiteenaloilta. Teostutkimuksia tai vertailevaa tutkimusta, elämänkertoja, genrehistoriikkeja, onhan tuollaista paljonkin. Juuri tuossa tietokoneen vieressä pöydällä on tutkimus Nabokovin elämästä ennen maanpakoa.

8. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

9. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Tiedä sitten tuosta yleisön palvelemisesta. En edes muista milloin olisin viimeksi ennakolta lukenut jonkun näyttelyn arvostelun. Jos aihe / tekijä on kiinnostava menen katsomaan. Jos jälkeenpäin arvosteluja luen, niin varsin vähäisellä tiedolla niitä usein kirjoitetaan. Kuten myös kirja-arvosteluja. Mutta kai sitten olen barbaari.

10. Vs: Taiteen kritiikittömyys II

Itse kun en taiteen parissa touhua, minulle taide kuin taide pelkästään antaa (jotain hyvää tai ei mitään), niin miksi minä sitä kritisoisin?

11. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

12. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Hyvä homma:)

13. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

No, puhutaan sitten kritisoinnin sijasta arvioinnista, analysoinnista ja taustoittamisesta? Muuttuko tilanne?

14. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Joo, tottakai on. Tarkoitin päivälehdissä. Ajattelin sen olevan selvää, kun kritiikistä puhuttiin, mutta virhe oli tietysti minun, olisi pitänyt kirjoittaa tai ajatella selkeämmin. Luultavasti molempia.

15. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

Minä sitten ymmärsin väärin mitä pyydän anteeksi. Kuitenkin muistelen takavuosina, sanotaan 1980- vielä 1990-luvulla Hesarissa olleen merkittävästi nykyistä laajempia artikkeleja eri lajien taidenäyttelyistä samoin kuin laajoja (usein merkkivuosiaan viettävien taiteilijoiden) taiteilijaesittelyitä. Ihan sellaisia suuren formaatin koko aukeaman juttuja. Vai kultaako aika muistot?

16. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Sanoisin, että oli toki. Kulttuuritoimituksen resurssit olivat ihan toiset, ja itse Erkko taisi vaatia sinne kirjoittamiseen melko vapaita käsiä, vaikkei suoraan lehden linjasta vastannutkaan. Kyllähän Hesarissa edelleen on mielestäni valtavan taitavia musiikkikriitikoitakin, tahtovat vaan hukkua sen yleisen hälinän sekaan.

17. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

No juu. Musiikkikritiikki edelleen on hyvää. Paitsi konserttikritiikki niin klassisen musiikin levyarviot (joita  enemmän luen) ovat varsin asiantuntevia (ja noin OT-lisäyksenä niin minä kovin pidän Yle Ykkösen klassisen musiikin ohjelmista:))

18. Vs: Taiteen kritiikittömyys II

Ei muuttunut. Valmiita käsityksiä mulle sillonkin tuputetaan. ( Ajattele siltä kantilta..., ei muuten tule rahaa... ota nyt huomioon...)

Kuuntelen mä sitten musiikkia, tai katson kuvaa, niin mulle on syöpynyt aivoihin omat käsitykset, mikä on hiffaa milloinkin ja mihin saakka, sen jälkeen se on vanhan toistoa. Teatteritaide on oma lukunsa sikäli, että koko esitys on valmis formaatti mitä asiaa siinä esitetään. Mutta se ei peitä esitytapaa tuoda asia esille, sitä sitten kriitikotkin arvostelee, mutta edelleen mulle se vain antaa tai sitten meni taas aikaa hukkaan sen toteamiseen.

19. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

OT
    Risto Nordell ja Kare Eskola ovat olleet ihan ykkösiä, ja on siellä paljon muutakin, ja vähän kevyemmästä päästä sitten joka-aamuinen Muistojen Bulevardi. Ainoa kanava, jota radiosta kuuntelen.

20. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113

No, toisaalta toki valmiita käsityksiä.
    Toisaalta asiantunteva arvioija / kriitikko voi voi tarjota apuja teoksen parempaan ymmärtämiseen. Kun kuitenkaan kukaan taiteilija ei ole robotti eikä tee työtään yhteiskunnallisessa tai historiallisessa tyhjiössä, niin lisätieto voi olla hyväksikin.
    Ei teos ole pelkkää pintaa.
    Itse olen ennen kaikkea klassisen musiikin kohdalla huomannut sen, että mitä enemmän tiedän sitä enemmän ymmärrän ja sitä enemmän nautin:)
    Toki taiteesta voi nauttia noin vain au naturel, ei siinä mitään ja itse kullekin makunsa mukaan.

21. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Tähän vielä sanoisin, että kyllähän asiantunteva kritiikki syventää, ainakaan minä en tiedä ja tunne kaikkea näkemääni ja kuulemaani tarjontaa sillä tavalla, että tunnistaisin kaikki sen elementit. Kritiikki parhaimmillaan tukee ja avartaa kokemusta, auttaa saamaan enemmän. Mitääntekemätön kritiikki taas latistaa ja surkastuttaa.

Edit: Jaa, keegan tuossa sanoi samaa asiaa ensin...