Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Arkiesineitä

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Keni, 13 Syyskuu 2010.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    [Rolleiflex 2.8F + Rolleinar-2 / Ilford Delta 100 Pro / HC-110 / Epson V750 Pro]

2. Vs: Arkiesineitä

Tällaiset simppelit arkielämän asioita esittävät kuvat toimivat aina meikäläiselle, ja nämähän ovat taattua laatua. Tuli Albrechtin "Memorabilia" mieleen.

3. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38
    Vs: Arkiesineitä

Kyllä mulla nyt vaan tulee mieleen, että pakko oli jotain kuvata.

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Ei ollut pakko.

Kahvipannu on minulle rakas. Sen iloista vihellystä olen kunnellut aivan pienestä lähtien. Muistan vieläkin kun pienenä poikana ihmettelin miten ihmeessä siitä voi tulla ääntä. Lisäksi pidän sen muotoilusta, olen aina pitänyt.

Savon de Marseille on suosikkisaippuani. Vasemmalla loppumaisillaan oleva saippuapalalla olen peseytynyt varmasti yli vuoden päivät, riittoisa kuin mikä. Uuden palan tyttäreni toivat kesällä Ranskasta.

Itselleni tärkeitä pieniä asioita. Mutta jos on tottunut keittää vedet mikrossa ja puristaa bliwiä muovipullosta, ei ehkä huomaa että nämä arkiesineet ovat rakkaudella kuvattuja.

5. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Yleensä ei ole kaikkein paras ajatus siirtää vastuuta kuvan viestintäkyvystä katsojalle... yllä oleva ilmaisu merkitsee ihan samaa kuin "sä et vaan tajua, miten hyviä nää kuvat on, koska olet sokea".

Muutenhan rakkaita esineitä kuuluu tietysti kuvata. Kuvat ovat ihan mukavia. Muutama ajatus kuitenkin:
    * Pannu on niin vanhan näköinen, että se voi sekoittua urban exploration -kuvastoon. Sen tekisi eläväksi aamutavaraksi nokasta tuleva höyry ja rajaus siten, että hellan namiskoista näkee sen olevan päällä
    * Käytetty pala näyttää rekvisiitalta, joka on tuotu lisäämään kuvan dynamiikkaa. Kahden saippuapalan suhdetta selittäisi paremmin erilainen järjestys, esimerkiksi käytetty eli käytössä oleva etuoikealle ja uusi taakse odottamaan. Pieni pyyhkeen kulma ja vesiroiskeet tekisivät saippuankin aktiivisemmaksi. Samoin uuden palan kääntäminen vähän vinoon.

6. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Keskelle ja naps?
    Rakkauden kohteita voisi yrittää kuvata rakkaudella, välineiden ulkopuolelta.
    Kahvi herättänee tunnelmia ja se vihellys, miksi ei ole kuvatu sen vihellyksen aikana, kun höyry pakenee nokasta, ilmassa väreilevän kosteyden ja lämpö aaltojen väreessä, kaasun liekkien luodessa valoa.
    Tämä on vaan töx, filmi ja muut käytetyt härpäkkeet esiin, koska ne tuntuu olevan kuvaa tärkeämpiä?

Entä saippua ja sen luonne, tohon ne on pläjäytetty riviin kuin mitkä tahansa esineet.
    Kuvassa voisi olla elämää, vaahtoa veden roiskeiden luomia kuviota, puhdistuvä väähtoinen käsi.
    Mutta töx, siinä se seisoo kuin pahvilaatikko ja filmi ja muut käytetyt härpäkkeet esiin, koska ne tuntuu olevan kuvaa tärkeämpiä?

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Hyviä ajatuksia, kiitos niistä.
    Tällaisia kuitenkin tällä kertaa.

8. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Katsos vaan olin samaan aikaa kirjoitanut samoista asioista Vuoren kanssa, nyt hieman pelottaa:(
    No tuskin minun sanoma ne olisi saanut Keniltä vastakaikua?

9. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Ei tuolla tavalla miten sanomasi esität.

MVuoren asiallisia kirjoituksia ja neuvoja luen aina kiitollisena. Niissä on yleensä paljon asiaa, vaikken välttämättä aina näe asiat samalla tavalla.

10. Herra iso herra

7 709
    10
    38

pahoitelen sanomis invaliditeetiani, meillä on ollut kotona lasten kasvatuksessa emännän kanssa samoja juttuja, eli se se mitä sanon vann miten sen sanon.
    Herkkänahkaisuutesi antaisi viitteitä herkyydestäsi, yritä siirtää se kuviisi.

11. Vs: Arkiesineitä

Älähän jari mene henkilöön vaan arvostele vaan kuvia!

12. Vs: Arkiesineitä

Toi savon marseille, onkos toi saippua? Ei ole tullut missään vastaan?
    Missähän noita valmistettiin ja jaeltiin ja milloin?

13. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Varmaan pettymys, mutta siinä ei ole käytetty legendan mukaisia raaka-aineita:(

14. Vs: Arkiesineitä

Oletko taas päissäsi, jutut alkavat mennä taas loukkaaviksi. No jatkahan sie iloittelua, minä poistun töihin..

15. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Tilaa vaikka tuolta: Joulu on taas! - DeliDeli Ranskalainen Herkkukauppa - Joululahjapaja

Aito kasviöljypohjainen saippua, jota on valmistettu Marseillen alueella yli 600 vuoden ajan.

16. campv

campv Ylläpidon jäsen

2 309
    110
    63

Mikä legenda Marseillen saippuaan liittyy?

17. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Legendasta en tiedä, ei tuossa wiki sivuilla mainita mistään legendasta:
    Marseille soap - Wikipedia

18. Herra iso herra

7 709
    10
    38

Aika hauska.

19. Vs: Arkiesineitä

Ei pitäisi... legenda varmaan tässä kontekstissa liittyy saippuaan yleensä... sotaan ja saksalaisiin... Tosin kai se on fakta eikä legenda.

20. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jep, ikivanha saippuamerkki, kuten jo todettiin. Takuulla löytyy esim. Stockalta. Olen lakannut ostamasta erillistä saippua tai vaahtoa parran/pään ajamiseen. Marseillen saippualla sekin toimenpide hoituu hyvin, miellyttävän tuntuista ja puhdas tuoksu. Erittäin riittoisaa, tuollainen pala kun ei ihan hetkessä pääse loppumaan..

Kiitos kommenteista!