Taas tuli kaveltua vanhoja vedoksia ja skannailtua niitä vähän. Jotenki metsä / puukuvat on pirun vaikeita saada toimimaan. En tiedä mitä oikeen pitäs metsäkuvassa olla, jotta se olis hyvä. Tässä yksi useista yritelmistä saada jotain mielenkiintosta irti metsästä. Saa kommentoida ihan vapaasti. Ei pitäs olla ihan herkkä hipiä.
Vs: Pitkospuut Ei minulle toimi ollenkaan. En keksi mitään hyvää sanottavaa, jotenkin tuo diakonaalin hakukin on väärin päin.
Vs: Pitkospuut Tämä on onnistunut puukuva näin sekalaisesta maisemasta. Etualan pieni kiero puu toistuu hyvin kauempana olevassa, huomattavasti paksurunkoisemmassa puussa. Puissa on jotenkin sopiva rytmi, siis kaikissa kuvan puissa suhteessa toisiinsa. Vaihtelua kuvaan tuovat pitkospuut, jotka luovat vaakarytmiä kuvaan. T Jukka
Vs: Pitkospuut Ja mitäs äsken jeesustelitkaan ilmapiiri threadissa? Kuva on onnistunut risu-maisema, joita en ole oikein ikinä ymmärtänyt ja siksi kritiikkini; Etualan löysyys tekee kuvalle hyvää, mutta kameraan kaartuva puu ei iske omaan silmääni. Doffialueen ulkopuolella ja hallitsevassa asemassa, ei ole kovin hyvä yhdistelmä.
Vs: Pitkospuut Muutaman pennin ajatukseni: kuvassa on liikaa tavaraa. Vaikka sanoit yrittäneesi ottaa metsästä jotain mielenkiintoista irti, on tässä siltikin vaikutelma, että on yritetty kuvata yksinkertaisesti koko edessä avautuva maisema. Maisemassa on monta mielenkiintoista yksityiskohtaa, jonka olisi voinut nostaa selkeämmin esiin: varisseet lehdet, pitkospuut, käyrä koivunrunko jne. Tässä kuvassa mielenkiintoiset yksityiskohdat hukkuvat toinen toisiinsa. Syntyy päinvastoin vaikutelma, että kuvassa ei ole mitään mielenkiintoista (mikä tietenkään ei ole totta). Eli itse olisin kaivannut kuvaajalta rohkeasti yksityiskohtaisempaa havainnointia. En kuvaa syksyisestä metsästä, vaan kuvaa yksityiskohdasta, joka kertoo, että ollaan syksyisessä metsässä. Tietenkin yksityiskohtia saa ja pitää olla, mutta yhden niistä pitäisi hallita kuvaa. Toivottavasti saat kommentistani jotain irti!
Vs: Pitkospuut Niin, edellistä lyhyesti mukaellen; en saa mitään irti, koska en saa mistään kiinni. Mutta harjoitus tekee mestarin. Muistat vaan sitten lopettaa siihen, koska seuraava porras on sireeni.
Vs: Pitkospuut Ehkä jos olisi vähemmän tavaraa tässä niin sitten? Itse kuvailen mielummin hieman pienempiä yksityiskohtia, makuasioita tietysti. Sävythän tässä on hyvät!
Vs: Pitkospuut Pidän kuvasta. Tavaraa ei ole liikaa - metsäkuvassa kuuluukin olla paljon detaljeja. Jos nyt nipottamalla etsii parannettavaa, niin etualan kapea, mutkan tekevä puu vähän kiusaa. Se kun tulee ikävästi pitkospuiden päälle, ja vielä kohti katsojaa samalla. No pikkunipo: Taivaan sävyt, mutta niitä on todella vaikea loihtia. Metsäkuvissa John Sexton on kyllä hyvä esimerkki siitä, että jopa suomalaistyylisistä metsistä saa todella loistavia valokuvia mustavalkoiselle. Myös tuolta löytyvät darkpeak -sarjan kuvat ovat aika hienoja. Joskin pidän Sextonin sävymaailmoista enemmän.
Vs: Pitkospuut Tuohan on oikeastaan juuri se vaikeus; metsä on täynnä yksityiskohtia, ja erityisesti tuohon aikaan vuodesta pudonneet lehdet tuovat niitä pirusti lisää. Metsä on sinänsä mielestäni vaikea kohde siksi, että pitäisi saada tuo yksityiskohtien määrä jotenkin hallintaan ja harmooniseen kokonaisuuteen. Myönnän, että tämä on jotenkin hieman kaoottinen kuva, mutta toisaalta sitähän suomalainen metsä parhaimmillaan on. Harmoniaa tästä kuvasta ei mielestäni löydy, kuten muutkin huomasivat. Otin kyllä reissulla muutamia "rajatumpia" kuvia, joissa kuvasin syksyisen metsän yksityiskohtia. Mutta niistä ei sen enempää. Mutta kuvatessa yksityiskohtia ja etsiessä niitä kuvasta, ei aina nähdä metsää puilta... sananmukaisesti.
Vs: Pitkospuut Pari vinkkiä olen viksummilta kuullut. Koeta ensin yksinkertaistaa. Koeta sitten apinoida (kopioida). Eli vähemmän on enemmän ja sitten monimutkaisemmasta, mutta toimivasta maisemakuvasta toisintoa. Kummallakin tarttuu sormiin ja naaman taa jotain ideaa. Koeta lisäksi toisintoon ainakin viisi tyystin erilaista valoa. Muutenhan sulla on tekniikka kunnossa. Tässä kuvassa on paljon ideoita kohdallaan, mutta kaoottisuus tappaa olematta kuitenkaan se pointti. Eniten minua häirii päähäni tuleva runko. Taustan taipuneen puun oikean laidan kuviot vaikuttavat mielenkiintoiselta. Samoin kuin pitkospuiden oikealle puolelle taustaan jäävät "kääpiöt".
Vs: Pitkospuut Minun mielestäni oikeasta reunasta olisi pitänyt ottaa vähän enemmän metsää mukaan. Nyt pitkospuut johdattelevat katsetta vähän liikaa takavasemmalle. Ei tämä mikään huono kuva ole, näinkään.
Vs: Pitkospuut Kiitoksia kommenteista! Enpä väitä vastaan. Itseänikin alkoi itse asiassa häiritsemään tuo naamariin osoittava puu. Ehkä kameran siirtäminen hieman tuosta paikasta eteenpäin olisi auttanut sen kanssa, tai kameran laskeminen hieman alemmas. Joka tapauksessa parempi olisi voinut olla. Kuvanmulkkaus ei ole minun juttuni, joten ehkä lähden ensi syksynä uusintakierrokselle
Vs: Pitkospuut Jeh, hitaasti hyvä tulee. Eikös se vanha sanonta mene, että tunne kohteesi... Maisemakuvassa tämä tarkoittaa sitä että pitää löytää hyvä kohde, sitten nähdä se eri tilanteissa ja lopulta tulee tilaisuus ottaa unelmien kuva. No, ainakin omasta mielestä unelmien kuva.