Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tahtoo oman kirjan

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana kb, 25 Joulukuu 2006.

1. kb

kb

2 235
    0
    0
    Onko täällä joku julkaissut oman kuvakirjan? Minä haluaisin. On ilmeisesti varauduttava kustantamaan kirja itse, mutta pitäisi kaiketi tehdä vähän suunnitelmaa siitä, miten kohtuullisella todennäköisyydellä pääsisi nollille (voittoa ei tartte tehdä). Toki isomman kustantamon (Like?) hyvänä puolena olisi se, että kirjalle saattaisi saada kunnollisen mainoskampanjan ja siten enemmän yleisöä.

Ajattelin taittaa kirjan itse, eli toimittaisin PDF:t "sinne jonnekin" ja siitä "joku" sitten tekisi sen kirjan. Tämä lähinnä taiteellisen kontrollin takia ja "beta-testauksen" mahdollistamiseksi, kustannuksiahan tulee kaiketi lähinnä lisää jos joudun taitto-ohjelmasta jotain maksamaan.

Joka tapauksessa pitäisi saada mm. jonkinlainen käsitys siitä, mitä itsekustantaminen maksaa, koska minun tarvitsee vakuuttavasti pystyä esittämään suunnitelma asiasta jotta voin itse sisällön hankkimista viedä eteenpäin. Mahdollista ulkopuolista kustantajaa lähden etsimään varmaan vasta kun osa sisällöstä on kasassa.

Onko tästä kokemuksia tai ideoita mistä päin kannattaisi hintoja kysellä kirjan painattamiselle (jos siis omakustanteesta puhutaan)? Jotain toki löydän googlellakin, mutta tietysti vinkit otetaan vastaan mielellään. Samoin taitto-ohjelmista olisi kiva kuulla. PageMakerit yms 500-700 euroa maksavat voivat olla vähän ylimitoitettuja tähän tarkoitukseen.

2. Vs: Tahtoo oman kirjan

Kysyppäs Sirénin Mikeltä, sehän teki tuon Punttimimmit-kirjan tässä viime syksynä.
    Tuntui olevan aika hankala projekti kaikkineen.... eikä mikään kaikkein halvin investointi.

Jollei sponssia löydy jo pohjilta, niin ehkäpä siinä vaiheessa kun nimeä on sen verran, että kustantaja löytyy  :-\

3. Vs: Tahtoo oman kirjan

Aika nopeasti saat vastauksen kun pistät postia vaikka esmes Hämeelinnaan Karistolle hintasosta, tosin pieni painos lienee taloudellisin ihan digipainosta ja pehmeäkantisena liimakirjana. Jos haluat kirjasi kustannetuksi, pitäisin aika hyvänä esittelytapana sitä, että tekisit siitä ensin Ifi-kirjan, jota sitten esittelisit kustantajille. Toki joutuisit tekemään kirjan kahdesti, mutta elama on. Se myymishomma tuossa se kovin homma joka tapauksessa on. Kannattaa tosiaan muistaa että suoritus on loistavasti onnistunut jos nollille pääsee.

4. kb

kb

2 235
    0
    0
    Vs: Tahtoo oman kirjan

Mutku sitä nimeä olis tarkoitus tehdä julkaisemalla kirja :).

Niin, ajatuksena olisi oleellisesti tyrkkäytyä noin neljän suomalaisen nimekkään bändin mukaan joksikin aikaa kiertueelle ja koostaa niistä kuvista kirja. Eli "behind the scenes"-dokumentaarista kuvaa ja musakuvia. Jotta pääsisin esittämään asiani bändeille, pitäisi kait jonkin sortin suunnitelma olla siitä miten kirjan saisi siihen muotoon että yleisö sitä pääsee lukemaan.

Nopeasti asiaa tarkastellen näyttäisi siltä, että yhtään minkäänlaisiin järkeviin painosmääriin päästäkseen pitäisi se kustantaja löytää, kun joku 2000 euroa tuntuisi olevan vielä melkoisen pieni raha, kun puhutaan kovakantisesta laadukkaalle paperille painetusta suurelta osin nelivärisestä tuotteesta.

Toisaalta siis pitäisi kyetä nimekkäille bändeille kyetä esittämään asia vakuuttavasti kustannussuunntelmineen, toisaalta kustantajan löytyminen - jos saan mukaan joitain kohtuullisen tunnettuja bändejä - ei tuntuisi täysin mahdottomalta ajatukselta. Vähän siis muna-kana ongelma.

5. Vs: Tahtoo oman kirjan

Kuten aina. Esitin tosin tuohon ratkaisun.

6. kb

kb

2 235
    0
    0

Ai, ok, ymmärsin ensin tuon väärin ja ajattelin että tarkoitit että kustantajan innostamiseksi tehtäisiin 1-2 ifi-kirjaa. Mutta joo. Katsotaan.

7. Vs: Tahtoo oman kirjan

Sama se kuka sen kustantaa. Vaikka olisi oma äiti niin malli kädessä voi ajatus olla aika tavalla konkreettisempi. Kustantaja on häilyvä käsite.

8. Vs: Tahtoo oman kirjan

Lulu.com ja vastaavat print-on-demand -palvelut tekee PDF-tiedostoista aika hyvää jälkeä (hintaan nähden), ainakin mv. Kannattanee harkita ainakin mallikappaleiden teettämiseen.

9. Vs: Tahtoo oman kirjan

En minä tuoltakaan kovin halpaa hintaa aikaiseksi saanut..

10. Vs: Tahtoo oman kirjan

8 1/2 x 11" color, perfect bound
    80 pages
    5 books

Manufacturing cost per unit: $16.53 €13.31
    Total manufacturing cost: $82.65 €66.53

11. Vs: Tahtoo oman kirjan

Casewrap Hardcover
    20.96cm x 27.31cm)
    Binding Fee $17.00
    Color Per Page $0.15

80s. siis 29$, Pyöreät puolet Ifi-kirjan hinnasta, mutta paljon rahaa silti.

12. JPQ

JPQ Member

376
    5
    18
  13. Marizi

Marizi

7
    0
    0

Itse olen tekemässä pientä kuvakirjaa liittyen opiskeluni lopputyöhön. Googletin "kirjapaino"-sanalla ja lähetin jokaikiseen löytämääni firmaan pienen kyselyn. Tämä projektini taitaa tosin erota sinun projektistasi siinä mielessä, että oma painosmääräni on ehkä 2kpl:tta...

Nyt on kirjapainoista tullut vastauksia. Suurin osa ilmoitti, että ei pysty painamaan niin pieniä määriä, mutta olivat kovin ystävällisiä ja antoivat monia vihjeitä pienemmistä painoista.
    Odottelen tarjouksia ja muita yhteydenottoja.

Voin kertoilla sitten tänne päin, miten mun käy :)

14. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Jos vaan pari kirjaa haluaa tehdä niin tässä yksi vaihtoehto:

http://www.teeitsekirja.fi/index.jsp
    Mun pitäis testata tuota lähiaikoina, kunhan saas vaan kuvat valittua ja tekstit kirjoitettua... :)

15. Vs: Tahtoo oman kirjan

jos mun joskus koskaan tarttee tehä kuvakirja, niin teen sen kyllä alusta loppuun itse.. kiitos työharjoittelun kirjansitomossa osaan siis sitoa kirjoja. kunhan kartongit, kansipahvit ja muut tarvikkeet löytyy niin tulee ainakin uniikkia jälkeä  :)

isompien määrien suhteen en kyllä keksi muita vinkkejä kuin mitä täällä on jo annettu.

16. Marizi

Marizi

7
    0
    0

Kirjansidontakurssin olen minäkin joskus käynyt, mutta en luota taitoihini niin paljoa, että nyt alkaisin lopputyöhöni liittämään itse väsättyä kirjaa :) ja kun tämä kirja tulee olemaan sivuroolissa muutenkin opinnätetyössäni.

Kokeilin tuota Tee Itse Kirja-sivustoa ja vaikuttaa ihan pätevältä, mutta en ollenkaan saa selvyyttä, miten niitä omia kuvia voikaan syöttää sinne...Hankala systeemi jokseenkin...

Öö. Ilmeisesti kuvien syöttäminen onnistuu vaan IE:llä.

17. Vs: Tahtoo oman kirjan

No juu, se haku olisi kannattanut tehdä termillä digipaino ja niissäkin olisi osa tuollaisia vastauksia..jo siksikin että kaiki puljut eivät sido kirjoja. Tai sido ja sido, liimakirjoja nuo valtaosin ovat, oikea kirjansidonta on vieläkin harvinaisempaa.

18. artur

artur

227
    0
    0

Uskoisin, että ainoa järkevä ratkaisu jos halvalla haluaa päästä on iki.fi, multiprint.fi, yms kuvakirjapalvelut. Niiden kirjahinnaksi tulee noin 40 euroa kappaleelta.

Kirjapainossa taas kappalehinnaksi tulee 5-10 euroa, mutta niitä pitääkin painaa tuhansia kappaleita.

Olen myöskin ottantu digipainoihin yhteyttä.

60 sivua
    4/4 painatus
    Pehmeät kannet
    Kannet 4/0 painatus

Hinta: noin 1.50 € / arkki eli samaan tullaan kuin nuo kuvakirja-palvelut.

19. harria

harria

11
    0
    0

Siis ifi.fi, ei iki.fi
    Tuolta jälkimmäisestä on mulla s-postiosoite :)

-Harri, harri kiekura iki.fi