Vs: "tahroja"negassa Mä kokeilin ihan niin että ekana wetting agent ja 10+15+20 pyörähdystä tuoreessa vedessä ja sitten SALAATTIKUIVURILLA linkosin filmistä suurimmat vedet. Avot. Niin vähän spotteja että aattelin jo että naapurin filkka on ollut meillä kuivumas. Mutta oli se mun, kun muuten ihan normaalin väärinvalotettua diipadaapaa.
Vs: "tahroja"negassa Juuri niin. Itsellà oli paljon kalkkitahroja joista pààsin kerralla eroon kyseisellà konstilla. Lopuhuuteluveteen mutama tippa Ageponia> sitten filmi spiraalilta ja ripustinkoukku filmin pààhàn>sitten filmi vedetààn Ageponinvedenkautta ja ripustetaan valuvana 45 asteen kulmaan syrjàlleen ja joko viritetààn jollain roikkumaan niin tai pidetààn kàsin siinà niin kauan kuin filmin pinnalla on havaittavissa liikettà. Mitààn muuta kuivaamista tai putsaamista ei tarvita. Tàllà konstilla vesi ja moskat valuu filmin reunalle eikà haittaa mitààn. Sori kun tàssà Italialaisessa làppàristà puuttuu kirjaimia.
Vs: "tahroja"negassa Tuo vinoon ripustaminen menee kokeiluun seuraavaksi, ja ajattelin myöskin ostaa sitä akkuvettä ja käyttää loppuhuuhtelussa. Täytyy myöskin varmistaa että ei tule laitettua liikaa Ageponia (tai minulla on ADO-flowta) ja varoa vaahdottamasta sitä. En ole oikein suostunut uskomaan että pihdit huolellisesti käytettyinä naarmuttaisivat filmiä mutta samalla tulee sekin testattua. Negan puhdistukseen kaipaisin vielä neuvoja. Ainakin muutama ruutu olisi jotka haluaisin puhtaaksi, osassa kalkkitahroja ja yhdessä paineilmapullosta päässyttä nestemäistä butaania tms., en kyllä tiedä voiko sitä pelastaa. (Kannattaa uskoa ohjeita että pullo on ehdottomasti oltava pystyssä eikä sitä saa heilutella eikä ravistella ja kannattaa ehkä suhauttaa kerran ilmaan vielä varmuuden vuoksi ennen negan puhaltelua.)
Vs: "tahroja"negassa Ja jài vielà mainitsematta, ettà jos pitàà kàsin 45 asteen kulmassa (tai ylikin voi olla) niin sitten kun nesteen liike loppuu, niin nega voidaan pààstàà pystysuoraan kuivumaan loppuun.
Vs: "tahroja"negassa Kannattaa myös kokeilla salaattikuivuria. Aika paljon vettä lähtee keskipakosvoimalla. Itse en voi nyt vaakaan laittaa tällä hetkellä (ennen kuin keksin keinon). Tai no, keskari kyllä menis, mutta kino...
Vs: "tahroja"negassa Mulla meni edellisessä asunnossa aika paljon etenkin laakakuvia pilalle epämääräisten partikkeleiden takia (ehkä rautaa - täältä löytynee keskustelu jos toinenkin aiheesta). Skannaus + Photoshop pelastaa nuo kuvat. Analogisesti omiani ei voi printata... Pitkien kokeiden ja ihmettelyjen jälkeen selvisi, että töhnät jäivät pois kun lopetin virtaavassa vedessä pesun. Nykyisessä asunnossa tuskin on samaa ongelmaa, mutta pelaamaan varman päälle ja valuutan kanistereihin noin 30 litraa vettä ennen kehitystä, ja käytön kanisterien vettä pesuun. 5 kertaa muutaman minuutin välein vaihdettu (1-2 rullaa spiraaleineen 5 litran vetoisessa altaassa tai 1-8 laakaa) vesi poistaa kiinnitejäämät, kunhan ei ole kiinnitellyt ylipitkään tai käyttänyt karkaisevaa kiinnitettä. Silloin tarvitaan HCA-käsittely tai huomattavasti pidempi pesu...
Vs: "tahroja"negassa Tälleen laitoin vinolleen kuivimaan. Pitää vähän kehitellä että saa useemman filmin. Ja tohon ripustukseenhan vois käyttää vaikka jotain verhonripustimia joista oikasis ne hampaat. Edit: kuva oli tippunut pois. Lisäsin
Vs: "tahroja"negassa Juu toki, mutta niillä ei saa tota rullafilmiä reunasta ripustettua narulle ainakaan ehjänä. Kino varmaan onnistuiskin.
Vs: "tahroja"negassa Kun pààhàn jàttàà varaa, niin sinne kiinni laittamalla ainakin mulla ripustaminen onnistui melko helposti. Ja sekin tosiaan riittàà, ettà pitàà filmià kàsin viistossa syrjàllààn niin kauan kuin nesteen liikettà negalla on havaittavissa.
Vs: "tahroja"negassa Jos katsoit kuvaa jonka jälkeenpäin lisäsin tuohon ylemmäksi niin ehkä ymmärrät. Kun päistä ripustin tuohon naruun, ei se filmi pysynyt narun suuntaisena vaan tietysti roikkuu keskeltä. Tosin tuossa kokoajan kuivaessaan ei kuitenkaan vvalunut kunnolla vaan jäi edelleen tahraiseksi, ei tosin näy ainakaan helpolla noissa skanneissa. Seuraavan taidan kyllä huuhdella stabin jälkeen ja liottaa vielä RWA:ssa
Vs: "tahroja"negassa Eikai tuollaisiin kikkailuihin kuivauksessa ole tarpeita jos pesut ja huuhtelut ym tehty olosuhteiden vaatimalla tavalla.
Vs: "tahroja"negassa Kuvaa en tosiaan huomannut. Sità viimeksikàyttàmààsi ainetta voisit kokeilla laittaa suihkepulloon ja lopuksi kun oot saanut sen ripustettua niin suihkuttele sillà filmi valuvaksi. Nàmà filminkehitysasiat tuntuvat olevan yksilòllisià, jollakin toimii joku hyvin ja toisilla taas ei.
Vs: "tahroja"negassa Ei tuo syrjàlleenripustaminen mitààn vaikeaa kikkailua ole, ja mulla sillà sai 100% puhtaan negat. Riippuu kunkin olosuhteista.
Vs: "tahroja"negassa Muutama pesu ja salaatttikuivurilla liiat, puhtaat negat. Liiallinen pesu juoksevalla ainakin nyt näyttäis olevan pääsyy. Loput onkin kissankarvaa, mutta se onkin kuivanpuolen juttuja se.
Vs: "tahroja"negassa Mulla oli aikoinaan kauhee ongelma vedosten huuhtelun kanssa. Niihin tuli jotain ruskeita pilkkuja (humusta???), sen takia piti hankkia vesiohtoon kunnon suodatin jolloin homma oli vaivoin hallinnassa. Negoja haittasi massiiviset kalkkitahrat, joista viistokuivauksella pààsi eroon, humukset eivàt negala haitanneet ollenkaan.
Vs: "tahroja"negassa Meillä on pirusti kalkkia ja jatkuvasti saa kuurata kylppärissa olevaa lasiseinää etc. Negat on kalkista puhtaita kun laittaa huuhtelun jällkeen muutamaksi minuutiksi tislattuun veteen jossa Photoflo:ta tms.