Vs: "tahroja"negassa Jos ovat tahroja niin siinähän ne negan pinnalla näkyvät ja ovat varmaan pois pyyhittävissä. Miten kiinnitettä olisi päässyt kuivuviin negoihin? Vaan jos ovat "tahroja" vaikea sanoa.
Vs: "tahroja"negassa Jos ovat negassa mustia pilkkuja, hyvin pieniä voipi olla pelkistynyttä rautaa. Huuhteletko juoksevassa vedessä? Mulla loppui nuo pilkut kun vaihdoin huuhtelun seisovaan veteen eli laitan huuhteluvettä riittävästi kannuihin ja vaihdan veden purkissa useita kertoja. Jos vedessä on rautaa, se virtaavasta vedestä pelkistyy kiteiksi emulsioon helposti.
Vs: "tahroja"negassa Kantsuu vetää se käyttövesi 20-40 micronin suotimen läpi varmuuden vuoksi, sillä vesijohdosta nyt voi tulla melkein mitä vain...
Vs: "tahroja"negassa Suodatus auttaa kaikkiin hippuihin mitä vedessä on muttei juuri rautaan ennenkuin se on hapettunutta eli ruostetta. Ja sitten toisaalta kiinteät aineet veden joukossa eivät välttämättä niin kovin ole taipuvaisia tarttumaan filmiin. Toki jos loppuhuuhtelu on veden tasaista läpi virtaamista, sitäkin voi tapahtua. Jos tarkkaan tutkit noita kohtia, ehkä negassa on jokin kökkö pinnassa, jonka voisi jopa tuntea pintaan kiinnittyneenä kohoumana tai karheampana kohtana.
Vs: "tahroja"negassa Ei mulla tässä meidän vedessä ole aiemmin tuollaisia ollut. Nuo "tahrathan" ovat tuollaisia hieman sinerviä/hopeisia. Lähinnä kalkin takia normi 15-20min loppuhuuhelun (virtavaa vesi) jälkeen laitan nostan spiraalin tankista toiseen astiaan muutamaksi minuutuksi, jossa tislattua vettä ja pari tippaa "photo flota".
Vs: "tahroja"negassa Tuo mitä Jarza sanoi raudasta on ihan totta. Raudan suodatuksesta talousvedestä voi lukea jokainen halutessaan ja se ei todellakaan ole yksinkertaista: ensin pitää saada rauta hapettumaan jotta se muodostaa ruostetta ja hippuja. Pitkässä huuhtelussa voi ihan hyvin tapahtua tuota kehityspurkissa. Itse lakkasin "vanhanaikaisen normihuuhtelun" kun talon vedessä oli nimenomaan runsaasti rautaa. Sitä oli ihan ruosteenakin, mutta varsinaisesti se tuli kaivoon harjulta luonnostaan. Suodatin narupatruunalla mulla on ollut käytössä vuosikymmeniä jo, mutta negoihin ilmestyi tiukasti kiinni olevia kökköjä. Eipä tullut enää uudella aktiivisemmalla huuhtelumenetelmällä jossa spiraaleja hölskytän ylös alas purkissa kuin mäntää sylinterissä ja vaihtelen vettä. Voithan sinä kokeilla josko ne tahrat (käsitin jo että kyseessä on kuitenkin tahrat eikä "tahrat") irtoaisivat pyyhkimällä kostealla. Tenuakin voisi koittaa.
Vs: "tahroja"negassa Virtaus ei muuten ole ainoa autuaaksi tekevä huuhtelutapa edes teoriassa vaan liotus on myös tehokasta omalla tavallaan. Tästä olen lukenut raporttia testistäkin, jossa tutkittiin miten loppuhuuhtelun jälkeen löytyy kiinnitettä erilaisin huuhtelutavoin. Ehkä testissä oli paperia, mutta yhtälailla filminkin emulsiopuoli on huokoinen. Mitä siinä oikein tapahtuu voi havainnollistaa ajattelemalla vaikkapa vesikourua jonka pohjalle laitetaan tasarakeista hienoa soraa, esimerkiksi 3mm raekooltaan. Kun vesi virtaa siinä, se luonnollisesti pääosin ohittaa hiekan ja virtaus hiekan sisällä voi olla erittäin pysähdyksissä koska veden ja hiekan pinnan välillä on "kitkaa" joka aiheuttaa sellaista pyörteilyä karkean pinnan välillä että vesi hiekan sisällä saattaa jopa ikäänkuin painautua poteroonsa. Sen sijaan vesikourun puhtaita sileitä pintoja vasten vesi virtaa hyvin ja ne pinnat pysyvät siksi huuhtoutuvat hyvin. Vaan kun virtaus lakkaa ja puhdas vesi seisoo siellä, ja kiinnitteinen vesi siellä hiekan sisällä, alkaa tapahtua veden sekoittumista ihan itsestään koko hiekkakerroksen syvyydeltä. En muista miksi tällaista ilmiötä sanotaan, mutta vastaavaa tapahtuu myös kaasuissa kun on kaksi tilaa joitten välillä on erilainen kaasukoostumus. Siis vaikkapa ummehtunut suljettu huone ja avataan ovi toiseen huoneeseen, niin ilmat alkavat sekoittua niitten välillä. Siksi kehityspurkinkin voi jättää likoamaan aina periodeiksi ja sitten taas jatkaa aktiivisempaa huuhtelua vedenvaihtoineen.
Vs: "tahroja"negassa Niin, tosiaan mulla prosessi oli tässä kuten ennenkin, mutta uusi kiinnite, jota toki blandasin etc. ohjeiden mukaan, ainakin mielestäni.
Vs: "tahroja"negassa Suosittelen silti kokeilemaan seisovan veden huuhtelua. Joillain filmeillä on kai voimakkaampi ominaisuus pelkistää rautaa kuin toisilla ja kai noilla muillakin kemikaaleilla on siinä tekemistä. Ainaki. Foman filmit oli tolle herkkiä.
Vs: "tahroja"negassa Jarza, ne filmin pinnalle saostuvat hippuset ovat todennäköisesti vanhoista vesijohtoputkista irtoavia ruostehippuja. Sopiva suodatin kehiin, niin saat vielä kaupan päälle "planktonitkin" ja kaiken muunkin moskan veks. Jos se ei riitä, voit kokeilla seisottaa vettä isossa ämpärissä siten, että laitat akvaariopumpun hapettamaan sitä rautaa ja sitten suodattaa sen uudelleen. Kehite on pelkistin ja väriprosessien valkaisuaineet perustuvat juuri tuohon raudan hapettamiseen ja pelkistymiseen.
Vs: "tahroja"negassa Pumppu tai muu ilmastus (esim. hohkakivellä ja ilmapumpulla) tosiaan nopeuttaa. Pelkkä seisotus ottaa aikansa. Edellisessä talossa jossa oli tuo rautainen vesi, tapahtui niin että kun laski ämpärin täyteen vettä ja antoi sen seistä reilun viikon päivät, alkujaan kirkkaan oloisesta vedestä muodostui ämpärin pohjalle ruskeaa ainetta muutaman senttimetrin vahvuudelta. Siis ei toki sakkaa ollut muutamaa senttimetriä, vaan muutama sentti selvästi värittynyttä ja hieman hyhmäistä vettä. Ja siis tosiaan suodatettua oli vesi, jopa kahteen kertaan kun pumppuhuoneessa oli ensin talon suodatin ja lopuksi vielä oma narupatruuna. Mitä kullakin sitten todellisuudessa erilaiset kökkäreet negoissa ovat, on toki todentamatta. Kuitenkin kertomuksia jatkuvasta hanavedellä huuhtelusta kökköineen tapaa ja huuhtelutekniikan muuttaminen usein myös auttaa. Oliko se uusi kiinnite ei-karkaisevaa tyyppiä?
Vs: "tahroja"negassa Juu mulla tosiaan auttoi se että laskin huuhteluveden kannuihin ja siitä parin minuutin välein kaadan purkkiin uuden veden n. 10 kertaa. Siihen loppui pilkuttuminen. Aikanaan jo koulussa kemianmaikan kanssa käytiin tota raudan pelkistymistä juoksevassa vedessä. En vaan jaksa muistaa faktoja kun siitä on jo kohta 40v.
Vs: "tahroja"negassa Minkälaista suodatinta kannattaisi käyttää kalkin/raudan/muun poistoon vedestä? Vai olisiko pienessä mittakaavassa järkevintä vaan tehdä loppuhuuhtelu akkuvedellä. Eli varsinaisen huuhtelun jälkeen purkkiin akkuvettä + photo-flo tai vastaava ja muutaman minuutin seisotus. Minulla on tullut välillä negaan pahojakin tahroja, ei tuollaisia mitä aloitusviestissä vaan ihan sellaisia kuivumisjälkiä. Mahtavatko olla kalkkitahroja vai olenko annostellut photo-flo:ta liikaa. 1:400 kun olisi suositeltu suhde niin on saattanut mennä 2-10x liikaa kun on pullosta lorauttanut, pitäisikö alkaa mittaamaan injektioruiskulla. Ylimääräiset vedet olen pyyhkinyt puhtailla kostutetuilla pihdeillä yhdestä kolmeen kertaan naarmuuntumisen uhallakin. Viimeisimmän filmin pyyhin muistaakseni vain kerran ja siinä juuri oli aika pahoja jälkiä. Huuteluvetenä on ollut Stadin kraanavesi. Millä noita kuivumistahroja uskaltaisi putsata pois? Kävisikö isopropyylialkoholilla pyyhkiminen?
Vs: "tahroja"negassa Mä oon putsannut photoshopilla. Lähtee kissankarvatkin samalla. Voisihan tuota akkuvettäkin kokeilla tosiaan.
Vs: "tahroja"negassa Akkuvesi + wetting agent (Rollei RWA on parasta!) on voittajan valinta. Tosin ei sekään ihan kaikkeen töhnään ja möhnään pysty kykenemään. Photoshopilla siivotaan sitten ne loput.
Vs: "tahroja"negassa Mä kirjoitin tuossa aiemmin, että tislatussa vedessä (ts. akkuvesi) se wetting agent. Siihen liukenemaan pariksi minuutiksi normi pesun jälkeen. Itse teen tuon kalkkitahrojen välttämiseksi, en ole parempaakaan toimivaa konstia löytänyt.
Vs: "tahroja"negassa Jälleen kerran: Loppuhuuhteluveteen tippa Ageponia josta virtaavana syrjälleen 45 asteen kulmaan jolloin kaikki töhnä valuu negan reunaan ja kuivahtaa sinne ja siellä reunassa se ei haittaa ketään. Jos negan laittaa pystyyn kuivamaan, lähtee kalkit sunmuut töhnät valumaan suoraan negan keskellä...kunnes ne kuivahtavat siihen ja jäävät haittaamaan keskelle maailman parasta negaruutua.
Vs: "tahroja"negassa Filmi siis ripustetaan/pingotetaan jollakin konstilla kuivumaan niin että se roikkuu 45 asteen kulmassa? Seisotus akkuvedessä + Ageponissa tms. muutama minuutti josta suoraan roikkumaan? Kannattaako kuivata ollenkaan, sormilla, pihdeillä, jollain muulla? Ja miten se putsaus, kun tulee sellaistakin hulluutta harrastettua että koko prosessi printiksi asti on analoginen. Kokeilen isopropyylialkoholia jos ei parempia vaihtoehtoja ole kenelläkään antaa. Vai pitäisikö huuhdella uudestaan.