Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Boucicaut, 16 Syyskuu 2014.

  1. Boucicaut

    Boucicaut Member

    251
    1
    18
    Photokinan satoa: Ricoh vahvistaa täyskennoisen Pentaxin olevan tulossa ensi vuonna.
     
  2. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
  3. Boucicaut

    Boucicaut Member

    251
    1
    18
  4. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Okei.

    Vajaat kymmenen vuotta myöhässä. Itse odotin tuota aikani (ja monta kertaa se povattiin aina seuraavaksi vuodeksi) kunnes kyllästyin ja laitoin D600:n.
    Epäilen vähän löytyykö enää ostajia, Pentaxillahan on hyvin vähän FF-laseja ja rungon myynti tulee olemaan vaikeaa jos lasitarjonta on miltei olematon. Niinpä Ricoh / Pentaxin nopeasti saada markkinoille riittävä valikoima yhteeensopivia laseja.
    Luulen että aika suuri osa heistä jotka yleensä ovat FF-rungoista kiinnostuneita ovat jo enemmän tai vähemmän muihin järjestelmiin sitoutuneita.
    Mutta mikäs siinä, onnea ja menestystä Pentaxille jos tuo toteutuu. Toivottavasti rungossa on Pentaxin parhaiden traditioiden mukainen erinomainen ergonomia.
    Vaikka itselleni jo vielä filmikäyttöön jäänyt aikamoinen läjä K-bajonettikamaa, ei enää tuota Pentaxin runkoa laita oli se millainen tahansa. Itse asiassa olen kinofilmipuolellakin vähitellen siirtymässä Nikonin puolelle; systeemi tuntuu paremmalta.
     
  5. Boucicaut

    Boucicaut Member

    251
    1
    18
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Kyllä sille ostajia löytyy epäilemättä. Mutta katsotaan nyt milloin realisoituu ja mitkä speksit. Värkki jää lähes varmasti ostamatta jos kennovakain ja sääsuojaus puuttuvat, eli jos tuo on vaikkapa peilitön 'halpis' täyskennoinen. Minun yöunet ei kuitenkaan mene, oli aikataulu ja speksit sitten mikä tahansa, ei mene edes päiväunet.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Kuuntelen mielelläni mitä K-kamaa sinulla on tarjolla.
    Nimimerkillä Pentaxfan.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Pieni yksityiskohta depreview'in selvityksestä:  In other words, the image is taken before it even happens.
    Samasta jutusta lisää asiaa mistä en ymmärrä mitään:
    Possibilities are endless

    However, that is still not the best part of it all: when the user decides to switch off the Heisenberg Compensator, in addition to a series of images that are taken in a continuous burst mode in precise normal causality, user can also capture a burst of images that *could have been possible* to happen in that same time, but didn't.

    "We definitely wish to expand the functionality of this feature through firmware upgrades. Just imagine what is possible: in a similar fashion to our SR-induced AA-simulator, user-selectable HC level will enable users various degrees of reality-demosaicing probability effects," mr Kawauchi asserted.

    This is Schroedinger's cat. It's outside-the-box, sure, and now we know. Photographed 3 months 2 days 13 hours in the future with a Pentax FF.

    Vielä loppukaneetti:
    "As a counter measure, it's time for Nikon to start building a time machine, go back in time to prevent Pentax producing world’s first SLR”.

    Voi pojat, että jännittää nähdä mistä oikeesti on kyse, onneksi ei ole sentään ensimmäinen huhtikuuta ;D
     
  8. Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Ricoh on ymmärtänänyt ihan oikein jutun juonen. Jos he haluavat tuoda FF-kennoisen ja myydäkin niitä riittävästi, ei riitä se, että se on kilpailiojoidensa kanssa samalla viivalla. Kameran täytyy olla erilainen ja sisältää jotain aivan uutta. Ricohilla tuota kykyä riittää. Riittääkö rahat on toinen juttu.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Olen yrittänyt löytää tietoa netistä, sitä en ole löytänyt, on jännää nähdä mitä tuosta vielä kehkeytyy.
     
  10. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    FF kone tarvitsee tuekseen kokonaisen ekosysteemin toimivina maailmanlaajuisine ammattitukineen, jotta ostajia ja erityisesti merkin vaihtajia olisi riittävästi.

    Kallis juttu.

    Markkina on jo aika täynnä kolmen merkin tarjonnan takia.

    Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
     
  11. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Mikä se tuo magia täyskennoisuudessa? Onko se niin, että kun Leica keksi käyttää elokuvafilmiä valokuvauskamerassa, niin sitä juhlitaan yhä sadan vuoden jälkeen? Vai miten tuo 24x36mm on niin täysi? Joskushan se oli pienkamera.

    Onko muuten Hasselin ja Pentaksin "keskikoon" kamerat ylikennoisia ja m43 vajaakennoinen, vai mikä on oikea terminologia? (Sori off topic)
     
  12. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
  13. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Ei siinä mitään magiaa tarvita. Kun digikamerat aikanaan alkoivat yleistyä, oli filmipuolella tuo 24x36 yleinen harrastaja- ja pitkälti osin ammattikäytössäkin. Digipuolella taas kennos pääsääntöisesti pitkään olivat pienempiä, joten oli luontevaa verrata niitä kinokokoon, siitä saatiin samalla referenssi kuvautumissuhteita varten.
    Itseni kaltaiselle filmi/digisekakäyttäjälle kinokoon kennossa on merkittävä etu se, että lasien filmille ja kennolle tekemä kuva on alaltaan sama. Normaali on normaali sekä kennolla että filmillä, samoin laajis ja niin edelleen.
    Syvyysterävyys on faktisesti eri kennokoolla erilainen, toki on makuasia miten päin sen sitten haluaa.
    Dynamiikka on isolla kennolla parempi.
    Kohina on korkeilla herkyyksillä vähäisempää (tosin tässä ymmärtääkseni ero on viime vuosina vähentynyt, mutta tietävämmät toivottavasti korjaavat sikäli kun olen väärässä).
     
  14. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Niin tuo sitaattisi oli juuri sitä huumoriosastoa. Niiltä osin ei tarvitse jännittää.
     
  15. Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Mutta itse Ricoh ei ole ilmoittanut yhtään mitään. Kaikki japanilaisfirmat vastaavat mielellään tulevaisuudesta kysyttäessä tutkivansa asiaa ja julkistavansa tuotteen jos ja kun siihen on aihetta.
     
  16. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Näinpä. Viimeeksi kun panasonicilta kysyttiin että onko suunnitteilla kinokoon peilitöntä, vastaus oli juurikin että tutkimme teknologioita ja markkinoita ja jos tulee aihetta, niin tehdään semmoinen.

    Mitään todellista syytä siihen että µ-4/3 allianssin kumpikaan pääjäsen lähtisi tekemään kinokoon järjestelmää nykyisen rinnalla ei varmaankaan ole.
     
  17. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    Eihän Ricoh tuohon allianssiin kuulu. Sen omistaman Pentaxin järkkärit ovat olleet APS-C-kennolla.
     
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    K-bajonettirunkoja on kyllä kaksinumeroinen luku, laseja niihin on tietysti enemmän mutten ole niitä vähään aikaan laskenut. En vain oikein osaa niistä mistään luopua:)
    Ainakaan toistaiseksi.
     
  19. ∞

    Member

    458
    0
    16
    Vs: Täyskennoinen tulossa Pentaxilta

    En todellakaan usko tähän ennen kuin näen. Pentaxforumin "virallisessa" haastattelussa vastaukset olivat tyypillisen japanilaisen yrityksen juupas-eipäs-ehkä-entiedä-ensanomitään -vastauksia. Enemmän tai vähemmän uskottavien huhujen ja epävirallisten tietojen perusteella se on ollut tulossa joka vuosi siitä lähtien kun itse ostin ekan Pentaxin, olikohan 2008? Viime vuonna ja alkuvuodesta moni olisi taas pistänyt päänsä pantiksi, että se julkistetaan Photokina 2014:ssa.

    Fakta taitaa olla, että kameramarkkinat ovat sellaisessa turbulenssissa että yritys joka välttää isoja riskejä (kuten Ricoh ilmeisesti on) ei uskalla tehdä mitään suuria muutoksia. Riskejä ottamalla voi menestyä tai kaatua, ilman riskejä voi kitkutella hiljalleen eteenpäin.

    Itse en ole enää ollenkaan varma hankkisinko sitä myyttistä kinokennon Pentaxia vaikka K-bajonettiin ja kinokennon kokoon enemmän tai vähemmän sopivia objektiiveja löytyy kymmenkunta. Olen alkanut arvostaa yhä enemmän kevyttä ja kompaktia kameraa kohtalaisella kuvanlaadulla (m43).