Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Täysin viraton pikatesti

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 25 Lokakuu 2014.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Ei pidä katsoa liian vakavasti tätä testiä.

    Otin neljällä kameralla automaatti asetuksella kuvia. Kameroina oli Canon 5DMk2, Canon G1X, Olympus PEN-E-PL5, Sony DSC-T200. Tämä järjestys on myös minun näkemys paremmuudesta kuvan laadun suhteen. Kaikkia turhia nappuloita on kameroissa ihan liikaa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Vielä kaksi kuvaa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Kameroiden käsitys oikeasta valkotasapainosta vaihtelee yllättävän paljon.
     
  4. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Mä hainkin vaikeita olosuhteita. Oikeastaan voisi vielä yöllä tehdä ulkona saman testin. Tietty kaikkia kameroiden kuvia käskyttämällä kamerassa ja fottarilla jälkikäteen saadaan paranneltua ja valkotaspainoja laitettuun kohdille. Näähän oli automaatti asetuksella otetut kuvat.
     
  5. Vs: Täysin viraton pikatesti

    Juup, josain kameralehdessä tai TM:ssä moisien kuvasarjojen yhteydessä sanottiin sitten, että x tuottaa "oikeita" valotuksia ;-)
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Kyllä toi X on vaan hyvä. Vaihdoin sen itelle takasin. Jos mä tartten voin varmaankin lainata tota Penniä.
     
  7. Vs: Täysin viraton pikatesti

    Hmmm. Jos kuvaat rawina tai Jiipekkinäkin ja laitat kameraan saman värilämpötilan, mittausaleen ja ja kameran kaikki kontrasti- ym. säätimet +/- 0 asentoon, uskoisin (en tiedä) että kuvien pitäisi olla paljon lähempänä toisiaan.

    Se toki voi olla vaikeaa, kun tehdaskohtaiset ohjelmoinnit varmasti eroavat toisistaan.

    Mutta se, mikä ihmeteyttää on suuri ero vastavalon ja heijastumien kestosta. Enpä olisi äkkipäätä uskonut.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Tottahan toki kun laitetaan kamerat P asentoon voi jo jotakin säätää, puhumattakaan S A M ja mitä noiden eri ohjlemien nimet nyt sitten onkaan. Myös jälkikäsittelyllä saa ne näyttämään hyvinkin lähellä toisiaan.

    Eilen otin muutaman kuvan Olympuksella ihan vaan huvikseni 4000 ISO lukemilla ja olin hiukan pettynyt tulokseen. En jaksanut edes ottaa muita kameroita verrokeiksi. Sen näki ilman vertailuja. Sen verran paljon tulee kuvailtua noilla ISO lukemilla että pelkkä 1600 ei mulle riitä. Sen vuoksi alunperin olen hommanutjkin tuon X kameran.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Kummallista on, että G1 X on parempi, selvästi, kuin G1 X II korkeilla herkkyyksillä, G1 X II on suunnilleen yhtä hyvä kuin E-PL5:n kenno (olettaen, että se on sama kuin E-M5:n kenno).
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Mulla ei ole mitään tietoa tuosta kakkos versiosta. Sulla sitten taitaa olla vai mistä sä ton tiedon bongasit?  Tätä ykköstä saa muuten vielä.
    http://www.verkkokauppa.com/fi/product/42108/dfhmv/Canon-PowerShot-G1-X-kompaktikamera
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Täältä nuo tiedot usein haen, kun valitset ensin sen kameran mihin vertaat ja menet sen kameran "Conclusion" sivulle, siellä graaffisen esityksen kohdalla valitset Compare modeksi ON ja pistät keskellä olevaan valkoiseen täppään  merkin, eli Include all categories jolloin saat alasveto nuolesta haettua toisen kameran jota haluat vertailla tuohon ensin valitsemaasi ja painat nappulaa Add.
    Nyt näet nuo molemmat päälekäin ja saat käsityksen mikä asia missäkin on parempi/huonompi kuin toisessa.
    Noita kameroita voit sitten lisätä mielesi mukaan lisää ja aina näet erot ensin valittuun.
    Canon PowerShot G1 X Review
    Toinen vaihtoehto kennojen vertailuun on DxOmark sivustot:
    Camera sensor in-depth comparison tool | DxOMark
     
  12. Vs: Täysin viraton pikatesti

    Nyt ollaan tieteesä! Lisäksi on järkevää miettiä  pokkareita ja 4000 ison kuvaamista, siinähän noi aina on just parhaimmillaan.
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    No kettulie sinä poika vaan. Mä myyn kuviani. Ja hyvä että oli pokkari mukana kun se tilanne tuli eteen. Mä panostaan siihen kameraan joka on mukana. Paras kamera on se joka on mukana.
     
  14. Vs: Täysin viraton pikatesti

    ;-D
     
  15. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Olen vankasti samaa mieltä.
     
  16. Vs: Täysin viraton pikatesti

    Kannattako niitä siis ostella ja pitää kotona, ihan vaan jotta voisi ostaa toisen ja viisastella netissä kun vain 50% on kotona -ja että muut eivät varmaan tätä tajuakaan? ja on oikke myytykin yksi kuva ;-)
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Tämä tais olla köyhän tilitystä. Jatkakaa.
     
  18. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 992
    1 904
    113
    Vs: Täysin viraton pikatesti

    Olikohan tämä tähdätty minuun. Tulin epäileväksi, kun todettiin kuvakin myydyksi. En tosin ollut sitä aktiivisesti kaupalla.
    En myy kuvia. Jätän sen homman ammattilaisille, jotka osaavat kuvien teon. En myöskään harjoita taksitoimintaa vaikka omistankin auton. :)
    Kannattaako kameroita ostella. Mikäli sivuutetaan ammattilaiset, niin ei kannata. Ei sen enempää kuin ostaa moottoripyöriä, maastofillareita, golfosakkeita, purjeveneitä niin ja lentokoneita. No joo. Lista on loputon.
    Juke.K osasi edellä vastata lyhyemmin ja selkeämmin.