Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Touche, 5 Marraskuu 2012.

  1. Touche

    Touche

    25
    0
    0
    Moi,
    Kuvailen aika paljon 10-22mm objektiivilla, yleensä heikossa valossa tai muuten hämärässä. Mikähän täyden kennon kamera sopisi tarpeisiini parhaiten. Uusinpaan hifiin ei ole varaa, joten hakussessa käytetyt muutaman vuoden vanhat mallit. Nyt käytössä 550d kroppirunko, jonka aioin pitää kakkoskamerana, joten sinällään merkkiuskollinenkaan ei tässä tarvitse olla, eikä videokuvaukselle ole tarvetta. Joskus hamassa tulevaisuudessa voisi sitten kakkoskameraksi ottaa saman valmistajan jonkun peilittömän.

    Snapsorin (Compare the Canon EOS 5D Mark II vs the Nikon D700) ja huuto.net:n tuloksien pohjalta D700 johtaa kisaa tällä hetkellä 5d mark II:sta vastaan. Arvosteluja selaamalla ymmärsin että tuo d700 toimisi paremmin vähäisessä valossa.
    Oikeastaan eniten mietityttää tuo resoluutio (5d, 5616 x 3744 vs d700, 4256 x 2832), jos joskus vaikka ehkä tulostaisi jotain valtavan kokoisena.
     
  2. Lastu

    Lastu

    595
    0
    0
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    D700 tuottaa kohinattomampaa kuvaa, mutta itse pidän enemmän 5D:n sävyistä. Myös tarkennuksen osalta Nikon vetää pidemmän korren. D700:n fileestä tekee kivuttomasti ainakin 50x70 kuvaa, isompaa en ole kokeillut.
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Resoluutiolla ei loppujen lopuksi niin paljoa väliä ole.
    Mulle sanoi viime vuonna eräs ammattikuvaaja vaihtaneensa canonista takaisin nikoniin, koska nikon palautuu varjoalueista niin paljon paremmin ilman kohinaa kuin canon.
    Siis nikon.T
    Jukka
    Tälläkin palstalla myynnissä 24000 kuvattu d700 hintaan 950.
    Onhan se hirveä määrä rahaa, mutta jos ajattelee paljonko uutena maksoi, niin siihen nähden vähän.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Jos sulla kerran on jo Canonin järjestelmä kotona, niin rohkeasti vaan 5D mkII. Kaikki vanhat vehkeet käy uuteen pulikkaan. Eikä sitä kohina-asiaa tarvitse säikähtää, koska se on enemmänkin vähäisen valaistuksen ongelmia. Ei se kohise ainakaan minulla tavanomaisissa olosuhteissa. Käytän tosin vain äärimmäisilläänkin ASA 1600-asetusta. Mitään ASA 25000-lukemia ei vaan ole ollut tarvis kokeilla, kun en kuvaile tähtien valossa. Tähtien valossahan vanha Markku 2 saattaa hävitä uusille paitsi kohinassa, myös tarkennuksessa. Kuva on vanhaan 450D-kameraani verrattuna kauniin jatkuvasävyinen ja valokuvamainen. Tosin ei siinä 450D:n kuvassakaan liioin mitään vikaa ole.
     
  5. Touche

    Touche

    25
    0
    0
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Peukut näyttisivät minusta edelleen nikonin suuntaan.
    Kohinattomampi aina parempi, ja mitä paremmin tarkennus osuu hämärässä niin aina parempi. Muistuu mieleeni vanha sigma 24-70 joka spekseiltään vaikutti minulle sopivalta, mutta satunnaisesti epäonnistui tarkennuksen kanssa pahasti. Harvakseltaan olen käyttänyt yli iso800, kohinan pelossa, mutta eihän tietty isoistakaan arvoista haittaa ole, jos toimii. Ja tosiaan kuvaan paljon hämärässä ja vastavaloon, joten puutteellinen valo on minulle ihan tavanomainen olosuhde.
    50x70 cm kuva alkavat olemaan jo ihan hyvän kokoisia, joku 70x100cm aika max mitä olen ajatellut.
    Tosiaan tuohon 550:een ei ole tällä hetkellä kuin pari carlzeissia ja pari croppikennoista. Joten ne vehkeet menevät yhtä hyvin sekä nikoniin että canoniin. Onneksi jalustaruuvi on standartoitu.
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Your choice. Ajattelinpahan vain, jos säikähdit liikaa kohinaa ja annoin todistajanlausuntoni mkII:n "riittävästä" kohinattomuudesta. Jos ei ihan jäniksen selässä olla, niin pyydä jostain hypisteltäväksi molemmat. Selviää ergonomiset asiat siinä sivussa.

    Btw, Sigman objektiiveissa saattaa olla jotain muutakin asiaan vaikuttavaa, sillä minulla on ollut tarkennuksen sahausta ainoastaan Sigman 150-millisen (f2.8 macro) kanssa, mutta vastaavasti heikomman valovoimaisuuden Canonin zoomien kanssa tarkennuksen sahausta ei ole esiintynyt. Valon määrä ei siis välttämättä yksin selitä tarkennuksen hankaluutta Canonin ja Sigman kombinaatioissa.
     
  7. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    (Kameraa tiedustellaan "hämäräkuvauksiin". Hämärässä on yleensä valaistus vähäinen.)
     
  8. Lastu

    Lastu

    595
    0
    0
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Joskus silmissä saattaa hämärtää vaikka olisi miten valoisaa tahansa.
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    En tiedä, mitä jokainen tarkoittaa "hämärähommilla", mutta halusin rauhoitella kohinan suhteen, jos nyt edes muutama luksi löytyy. Youtubesta voi käydä katsomassa esimerkiksi 5D mkII:n timelapsella kuvattuja revontuli-videoita, joita tuubi on pullollaan. Jos jollakulla on valittamista niiden laadun osalta, lienee paikallaan itsetutkiskelun paikka.
     
  10. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Sellanen kannattaa huomioida D700 ja hämäräkuvaus -jutusta, että seiskasatku tekee kirkkaista valolähteistä raitaa.
    Eli jos on vaikkapa yö, katuvalot ja herkkyys siinä 2000 tai enemmän, näkyy katuvalosta ym. lähtevän vaakasuora vaalea raita. Ärsyttävä ominaisuus. Toki, jos ottaa vaikkapa tähtitaivaskuvia tms, ei ongelmaa ole.

    Itsellä oli tämä vaiva, kävi kennonvaihdossa, sama vaiva. Tuttu osti kuukausi sitten käytetyn ja sama juttu. Muutamilta muiltakin olen kuullut suoraan ja netistä lisää:
    Nikon D700 Banding /Blooming [Pictures Attached]
    http://www.photocrati.com/nikon-d700-review-field-test-report/


    Muuten hieno kamera.
     
  11. Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Koskeeko tämä vain pitkiä valotuksia?
    En ainakaan itse nää tässä kuvassa ongelmaa.

    koti.kapsi.fi/~japesone/Kuvat/2012/2012.11.Marraskuu/DSC_2115.jpg

    iso3200
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Näkyisikö tuossa oikeanpuolimmaisen keinun ketjun takana epämääräistä bandingia. Ei kuitenkaan ainakaan häiritsevästi tähän kuvaan. Tuossa Photo.netin ekassa foorumikuvassa on 1/100-ajalla järkyttävää bandingia herkkyydellä ASA 3200. Kokeile tuollaista vastaavaa kuvaa, jossa on sävyliuku tummaan pimeyteen ja valo tulee takaa, niin näet miten ne kennot pelaavat. Kannattaa kokeilla eri herkkyyksillä ja lakata sitten vaan käyttämästä niitä herkkyyksiä, joilla ongelmia esiintyy.
     
  13. Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Vanhana Nikonistina ja Olympustakin omistavana ääni Nikonille ja perustelu: Objektiiveja löytyy mieletön määrä verrattuna kaikkiin muihin, suoraan bajonettiin. Lisäksi 4/3 kameralla edelleen semiammatikseen kuvaavana tiedän ettei tämäkään ole yhtään häpeävä muille eli se kennon koosta. Hoidan teleilyn edelleen E-3+SWD 50-200+EC-20 kombinaatiolla (omissa jutuissa), töistä saan Nikonin lasia tarpeen mukaan laukkuun. Hankkimani D200 on täyttänyt kaikki tarpeeni ja tulee täyttämään, uskon että olet varmasti tyytyväinen D700:seen.
     
  14. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Tuossa ei näy, mutta sain monasti aikaan esim iso 3200-6400 + yö + kirkkaita valolähteitä (kuu, katuvalot, jouluvalot...).
    Kokeile joskus...
    Tai älä, saattaa mennä yöunet ;)

    D80, 300 tai 7000 ei vastaavaa tuota/tuottaneet.
     
  15. Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Vaikuttaisiko nämä väli isot tähän? Minä olen käyttänyt käsisäädöillä ainoastaan täysiä arvoja. 3200 ja 6400 ovat kyllä aivan käyttökelpoisia arvoja seiskasatasella, varsinkin jos salamaa käytetään apuna kohteen valaisuun.
     
  16. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Ei vaikuta väli-isot mitenkään.

    Toki salama voi auttaa asiaa, eli laskee kohteen ja taustan kontrastieroa.

    Juu, kuvailin iso 10000 ilman huolta huomisesta, hieno kamera. Mutta nuo valopisteet...
     
  17. Touche

    Touche

    25
    0
    0
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Kiitoksia vastauksista, paljon asiaa!
    Tuo banding on kyllä aika paha, esim http://www.photocrati.com/wp-content/uploads/2009/05/7_toweriso25600.jpg olen näkevinä tuossa jopa ruudukko muotoa, raitojen lisäksi. Ilmeisesti ongelma koskee kuitenkin vain suuria ISO arvoja, tai aluetta 3200-6400, kuten Mattih kirjoitti. Joten itse en ehkä tähän niin törmäisikään, pitää kuitekin miettiä lisää tätä..

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Tuli kanssa tuo salama mieleen, tästä en kyllä netistä löytänyt oikein mitään.
     
  18. Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    No höh. Minun seiskasatanen taitaa olla ehjä, enkä saakkaan hyvää selitystä uuden kameran ostolle.
    Ehkä yritän vielä illemmalla uudelleen vastaavaa kaupunki näkymää.

    http://koti.kapsi.fi/~japesone/d700/index.html
     
  19. Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    [/QUOTE]

    Jos linkki pitää paikkansa, niin tämä on kuvattu ISO25600 arvolla. Kaikki yli 6400 tehdään ohjelmallisesti seiskasatasessa. Voihan noihin kuviin piirrellä raitoja ihan paintillakin.

    Edit: Koetin vielä avata varjojakin, eikä kyllä ainakaan noilla sampleilla pukkaa mitään raitoja.
     
  20. Mattih

    Mattih Active Member

    385
    186
    43
    Vs: täysi kenno, 5d vai d700 vai mikä, lyhyen polttovälin hämäräkuvauksiin

    Noissa ei ole riittävän tummaa taustaa. Tässä:
    http://koti.kapsi.fi/~japesone/d700/content/DSC_2031_large.html
    näkyy jokaisesta katulampusta vaalea raita ylös, toki himmeästi mutta näkyy.
    Itse lopetin kirkkaiden valolähteiden kuvaamisen suurilla herkkyyksillä pimeässä ja mielenrauha palautui :)