Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana juhaa, 26 Joulukuu 2009.

  1. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    :D
    APX 400@~320 ASA, Rodinal 1:25, t=10min.
    Tuolla laiturin varjossa on sävyjä, jotka eivät tässä koossa näy...
     
  2. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 444
    442
    83
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    ...muutenkin kuva on kiva.
     
  3. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    En olisi vedostanut keskisävyjä noin platkuiksi, mutta kun muistelen, mitä tuo APX400 oli, niin antaa nyt olla. Suosikkini oli APX100 ja laakana sai jonkun aikaa APX200:sta. Tuo APX400 oli kylläkin halpaa (Anttilasta), mutta aivan persiistä.

    Kuva sinänsä ihan kelpo.

    kapa
     
  4. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Pidän tätä kehuna :)

    Keskisävyjen densiteetin kanssa taistelin tovin, mutta päädyin tähän, koska se vastasi parhaiten näkymää. Utuisen sään ilmaperspektiivin sain tallentumaan jättämällä UV -filtterin pois. Se lisää mielestäni kuvan syvyys- ja etäisyysvaikutelmaa. Keskisävyjen tason määräsivät tällä kertaa tummat keskisävyt tolppien varjopuolella ja sillan kaaressa. Lisäksi halusin utuisen ilman kuulauden näkyvän. Etualan laituri on oikeasti auringon vaaleaksi paahtamaa kuivaa puuta. En näin heppoisten lausuntojen perusteella ole valmis muuttamaan käsitystäni onnistuneesta prosessinhallinnasta :)
     
  5. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 573
    6 546
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Oikein hienosti onnistunut työnkulku.
     
  6. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Itsepäinen kun olen, niin motkotan sitten tuosta ilmaperspektiivistä.
    Nyt kuva on platku keskisävyiltään edestä (laituri) asti, joten ilmaperspektiivi ei oikein ilmene. Minulla ei tosin ole kunnon näyttöä edessäni, vain rupuläppäri, johtuneeko sitten siitä? Ei ole tarkoitus mollata, kunhan näkemyseroja yritän perustella.

    kapa
     
  7. Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Pojot Juhaalle. Hieno Venetsiakuva ja mainiosti kehitetty. Ei ihan kaikkein helpoin valotustilanne mielestäni.
     
  8. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Motkota vaan, näinhän sitä saa ponnistusalustaa omalle tekemiselleen. Palaute on kannatettava asia. Se antaa mahdollisuuden kehittyä!
    Laajakulman haaste -kuten itsekin hyvin tiedät, on se, että etäisyysvaikutelma ja mittasuhteet helposti katoavat. Siitä seuraa, että katsoja kokee pään kohdalla olevan japanilaisen miekan kasvavan kohteen päästä, vaikka se todellisuudessa on isketty kohteen taakse piiloon jäävän henkilön päähän -kuten esimerkiksi Helsingissä Aleksanterinkadulla voi helposti käydä herkkupemppuja kuvatessa. En ilmeisesti osaa nähdä kuvaa sinun silmilläsi, joten joudun edelleen pitämään oman pääni :)
     
  9. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 384
    1 764
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Minua häiritsee tasaharmaisuus joka tekee kuvasta tylsän. Täydelliseen vedokseen on vielä matkaa.
     
  10. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Kiitos palautteesta, pidän tätäkin kehuna! Poistuisiko tasaharmaisuus jos kuvaan lisäisi kontrastia? Silloinhan taivas menisi puhki. Se ei vastaisi todellisuutta, mutta paranisiko vedostus mielestäsi?
     
  11. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Mie tykkään etenkin ilmaperspektiivistä.
    Laituriin voisi toivoa aina jotain parempaa paikalliskontrastia mutta kyllä tämäkin kelpaa.

    En pidä yliharmaana. Ilta- ja aamupäivien aurinko on mun silmissä valokuviin tuotuna juuri tuollaista pitkälti yläsävyjä suosivaa kuvaa. Jollekin toiselle ehkä se fiilis tulee sitten kirkkaista valoista ja syvistä varjoista.
     
  12. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Aivan ihana.
     
  13. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Niin tekin!
     
  14. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 684
    547
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    En tule katkaisemaan kaulaasi. Ja meillä on kaikilla omat silmämme.
    Minäkin haluan pitää pääni, siksi en annakaan osoitettani.

    kapa
     
  15. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Kiitos! Minä en ole lainkaan väkivaltainen henkilö -päinvastoin. Mutta annan osoitteeni, jos paluumatkalla Budapestistä aikasi antaa myöten nauttia kupillinen cappucinoa. Olet tervetullut kotiini.
     
  16. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Kyllä tää on ihan hyvä näin. Toisin sanoen: kiva kuva.
     
  17. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Jo vanha kansa tiesi: Täydellisyydessä vara parempi".
    Tiedettiin myös: "Täydellisyys on katsojan silmässä".
    Ja lisäksi: "Täydellisyys on hyvän vihollinen".

    Harmautta on moitittu ja perustelu sille on silmän näkemän mukaisuus. Kuvan katsoja ei ole ollut paikalla, ja siksi onkin relevanttia punnita täydellisyyden olemuksia eli mitä optimoidaan:
    1) Nähdyn mukaisuus
    2) Koetun mukaisuus
    2) Koetun näkymän välittäminen katsojalle
    3) Emotinaalisen kokemuksen tuottaminen katsojalle
    4) Mustavalko-estetiikan maksimointi
    5) Jne...

    (Katsojaahan ei voisi vähempää kiinnostaa täydellinen valotus, kehitys tai vedostus. Katsoja katsoo metsää puilta.)

    Tässä on tähdätty kohtaan kaksi. Mutta korostettu udun efekti on niin heikko, että katsoja ei koe sitä, vaan pyrkii luultavasti yleensä näkemään kontrasti-optimoidun näkymän ja kaikki, mikä poikkeaa siitä, koetaan poikkeamaksi luvatusta täydellisyydestä.

    Katsojan näkökulmasta - ja mikä olisi oleellisempi - voisi siis ajatella täydellisyyttä löydettävän kahdesta suunnasta:
    1) Kontrastin maksimointi ja terävyyden maksimointi läpi kuvan. Jos kyseessä olisi digikuva, kuvaajaa neuvottaisiin PAINOKKAASTI selvittämään, miten eri RGB-kanavien painotuksella kuvan kontrastia voisi optimoida... mv-filmikuvauksessa ei tietenkään pidä vaatia liikoja... (tämä on ymmärtääkseni käytännössä fakta, eikä provokatiivinen lausunto)
    2) Utuisuuden maksimointi panostamalla taustan - josta se utu pyrkii kuvaan - epäterävyyteen ja kuvan yleiseen "soft-focus"-olemuksen edistämiseen viimeistään vedostusvaiheessa

    ...Muuten erinomaisen kiva kuva, jossa on katseelle selvät reitit miehen ympäri, ja välissä tuolikin silmän lepuuttamista varten...
     
  18. Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Kuvasta huokuu rauha ja tunnelmallisuus, mutta

    pakko peesata; mielestäni kuvasta puuttuu ilo. Kuva ei "loista", niinkuin sen kuvittelen olevan mahdollista.
     
  19. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 415
    1 066
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    eikös se "osakontrastin" lisääminenkin onnistu niin pimiössä kuin photarissa
     
  20. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 573
    6 546
    113
    Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus

    Mun mielestä tää on hyvä just näin, jos päivässä ei ole loistetta ollut niin mitäs sitä sinne jälkikäteen tekemään.