APX 400@~320 ASA, Rodinal 1:25, t=10min. Tuolla laiturin varjossa on sävyjä, jotka eivät tässä koossa näy...
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus En olisi vedostanut keskisävyjä noin platkuiksi, mutta kun muistelen, mitä tuo APX400 oli, niin antaa nyt olla. Suosikkini oli APX100 ja laakana sai jonkun aikaa APX200:sta. Tuo APX400 oli kylläkin halpaa (Anttilasta), mutta aivan persiistä. Kuva sinänsä ihan kelpo. kapa
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Pidän tätä kehuna Keskisävyjen densiteetin kanssa taistelin tovin, mutta päädyin tähän, koska se vastasi parhaiten näkymää. Utuisen sään ilmaperspektiivin sain tallentumaan jättämällä UV -filtterin pois. Se lisää mielestäni kuvan syvyys- ja etäisyysvaikutelmaa. Keskisävyjen tason määräsivät tällä kertaa tummat keskisävyt tolppien varjopuolella ja sillan kaaressa. Lisäksi halusin utuisen ilman kuulauden näkyvän. Etualan laituri on oikeasti auringon vaaleaksi paahtamaa kuivaa puuta. En näin heppoisten lausuntojen perusteella ole valmis muuttamaan käsitystäni onnistuneesta prosessinhallinnasta
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Itsepäinen kun olen, niin motkotan sitten tuosta ilmaperspektiivistä. Nyt kuva on platku keskisävyiltään edestä (laituri) asti, joten ilmaperspektiivi ei oikein ilmene. Minulla ei tosin ole kunnon näyttöä edessäni, vain rupuläppäri, johtuneeko sitten siitä? Ei ole tarkoitus mollata, kunhan näkemyseroja yritän perustella. kapa
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Pojot Juhaalle. Hieno Venetsiakuva ja mainiosti kehitetty. Ei ihan kaikkein helpoin valotustilanne mielestäni.
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Motkota vaan, näinhän sitä saa ponnistusalustaa omalle tekemiselleen. Palaute on kannatettava asia. Se antaa mahdollisuuden kehittyä! Laajakulman haaste -kuten itsekin hyvin tiedät, on se, että etäisyysvaikutelma ja mittasuhteet helposti katoavat. Siitä seuraa, että katsoja kokee pään kohdalla olevan japanilaisen miekan kasvavan kohteen päästä, vaikka se todellisuudessa on isketty kohteen taakse piiloon jäävän henkilön päähän -kuten esimerkiksi Helsingissä Aleksanterinkadulla voi helposti käydä herkkupemppuja kuvatessa. En ilmeisesti osaa nähdä kuvaa sinun silmilläsi, joten joudun edelleen pitämään oman pääni
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Minua häiritsee tasaharmaisuus joka tekee kuvasta tylsän. Täydelliseen vedokseen on vielä matkaa.
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Kiitos palautteesta, pidän tätäkin kehuna! Poistuisiko tasaharmaisuus jos kuvaan lisäisi kontrastia? Silloinhan taivas menisi puhki. Se ei vastaisi todellisuutta, mutta paranisiko vedostus mielestäsi?
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Mie tykkään etenkin ilmaperspektiivistä. Laituriin voisi toivoa aina jotain parempaa paikalliskontrastia mutta kyllä tämäkin kelpaa. En pidä yliharmaana. Ilta- ja aamupäivien aurinko on mun silmissä valokuviin tuotuna juuri tuollaista pitkälti yläsävyjä suosivaa kuvaa. Jollekin toiselle ehkä se fiilis tulee sitten kirkkaista valoista ja syvistä varjoista.
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus En tule katkaisemaan kaulaasi. Ja meillä on kaikilla omat silmämme. Minäkin haluan pitää pääni, siksi en annakaan osoitettani. kapa
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Kiitos! Minä en ole lainkaan väkivaltainen henkilö -päinvastoin. Mutta annan osoitteeni, jos paluumatkalla Budapestistä aikasi antaa myöten nauttia kupillinen cappucinoa. Olet tervetullut kotiini.
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Jo vanha kansa tiesi: Täydellisyydessä vara parempi". Tiedettiin myös: "Täydellisyys on katsojan silmässä". Ja lisäksi: "Täydellisyys on hyvän vihollinen". Harmautta on moitittu ja perustelu sille on silmän näkemän mukaisuus. Kuvan katsoja ei ole ollut paikalla, ja siksi onkin relevanttia punnita täydellisyyden olemuksia eli mitä optimoidaan: 1) Nähdyn mukaisuus 2) Koetun mukaisuus 2) Koetun näkymän välittäminen katsojalle 3) Emotinaalisen kokemuksen tuottaminen katsojalle 4) Mustavalko-estetiikan maksimointi 5) Jne... (Katsojaahan ei voisi vähempää kiinnostaa täydellinen valotus, kehitys tai vedostus. Katsoja katsoo metsää puilta.) Tässä on tähdätty kohtaan kaksi. Mutta korostettu udun efekti on niin heikko, että katsoja ei koe sitä, vaan pyrkii luultavasti yleensä näkemään kontrasti-optimoidun näkymän ja kaikki, mikä poikkeaa siitä, koetaan poikkeamaksi luvatusta täydellisyydestä. Katsojan näkökulmasta - ja mikä olisi oleellisempi - voisi siis ajatella täydellisyyttä löydettävän kahdesta suunnasta: 1) Kontrastin maksimointi ja terävyyden maksimointi läpi kuvan. Jos kyseessä olisi digikuva, kuvaajaa neuvottaisiin PAINOKKAASTI selvittämään, miten eri RGB-kanavien painotuksella kuvan kontrastia voisi optimoida... mv-filmikuvauksessa ei tietenkään pidä vaatia liikoja... (tämä on ymmärtääkseni käytännössä fakta, eikä provokatiivinen lausunto) 2) Utuisuuden maksimointi panostamalla taustan - josta se utu pyrkii kuvaan - epäterävyyteen ja kuvan yleiseen "soft-focus"-olemuksen edistämiseen viimeistään vedostusvaiheessa ...Muuten erinomaisen kiva kuva, jossa on katseelle selvät reitit miehen ympäri, ja välissä tuolikin silmän lepuuttamista varten...
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Kuvasta huokuu rauha ja tunnelmallisuus, mutta pakko peesata; mielestäni kuvasta puuttuu ilo. Kuva ei "loista", niinkuin sen kuvittelen olevan mahdollista.
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus eikös se "osakontrastin" lisääminenkin onnistu niin pimiössä kuin photarissa
Vs: Täydellinen valotus, kehitys ja vedostus Mun mielestä tää on hyvä just näin, jos päivässä ei ole loistetta ollut niin mitäs sitä sinne jälkikäteen tekemään.