Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tätä(kään) ei ihan selvitä tiiliseinää kuvaamalla

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 4 Syyskuu 2014.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Tätä(kään) ei ihan selvitä tiiliseinää kuvaamalla

    Hyvä kirjoitus. Taitaa mennä Imatestikin tarkkailuun noista vertailumetodeista. DxO on jo kauan ollut, koska tulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään kunnolla edes saman valmistajan runkopopulaation kesken. Luulin Imatestin huomioivan MTF:n vähän laajemminkin. Samoin jos noita field curvature-kuvia olisi ollut nähtävissä jossain, se yhden kaverin Canon 24-70II olisi lähtenyt heti huoltoon sen sijaan, että olisi tarvinnut kärvistellä onko siinä objektiivissa vikaa vai ei. Sillähän oli toinen puoli pehmeämpi, mutta tuo vertailukuvan käppyrä on kuin ammuttu. Olisi joskus mielenkiintoista testata tuolla tavalla nämä omatkin vanhat opiskat ja katsoa miltä ne näyttävät verrattuna tämän päivän "huippulaseihin" :)
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Tätä(kään) ei ihan selvitä tiiliseinää kuvaamalla

    Mielenkiintoinen juttu, mutta ei kai kuitenkaan kovin relevantti. Jos minulla on käytössä 24-70mm zoomi, olen hankkinut sen mieluuminkin 24mm kuin 70mm takia ja toisaalta 70-200mm:sen olisin hankkinut mieluumminkin sen 200mm:n kuin 70mm:n takia, miksi siis testata molempia niiden mielenkiinnottomampien polttovälien kesken, ei noita tarvitse testata keskenään lainkaan - minusta.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Tätä(kään) ei ihan selvitä tiiliseinää kuvaamalla

    Minusta zoomin koko alue tai ainakin melko laajan alueen hyvä toiminta on zoomissa juurikin relevanttia. Muuten kannattaa valita kiinteä.

    Kuitenkin: "But hey, I usually find the opportunity to do a meaningless test hard to resist."
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Tätä(kään) ei ihan selvitä tiiliseinää kuvaamalla

    Sinänsä hyviä pointteja. Itse hankin zoomin aina laajimmalla kombinaatiolla, jonka saa 24-millisestä eteenpäin eli minun tapauksessa se oli 24-105mm (ja niinhän se olikin) hyvällä kuvanlaadulla. Tätä pidemmät zoomit eivät tunnu toimivan ja tuota ei tarvitse vaihtaa pois täyskennoisen nokalta muuta kuin muotokuvausta ja urheilukuvausta varten. Niihin ei zoomista ole muutenkaan kuin rajatussa määrin.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Tätä(kään) ei ihan selvitä tiiliseinää kuvaamalla

    Käyttämällä samaa runkoa saa Imatestilläkin aika luotettavia tuloksia. Edellyttäen, että on huolellinen, tietystikin.