Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 24 Joulukuu 2013.

    ... juuri tässä vanhassa optiikassa (Nikkor 50 mm f/2 AI)

    herkkyys: ISO 100
    aukko: f/5.6
    aika: 2 s
    kuvausetäisyys: < 1 m
    kenno: kroppi 1,5x
    valaistus: kynttilöiden valo joulukuusesta
    yleistä: musta piano, musta LED-valaisin
     
  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Onko se aukon pienuus joka tekee tähtiominaisuuden? Mulla toi Canon G1X pokkari tekee ihan samaa.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Tulipa mieleen että tuolla nähtiin kolme eri kennoa erilaisin objektiivein ja kolmella tapaa erilaista (jokaisesta löytyy) tähtiloistoa valoissa.
     
  3. Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Ei. Se tekee tähdet myös täydellä aukolla. Erona on se, että tähden "sisälle" syntyy silloin ikään kuin laajennettu kuva itse valolähteen ytimestä.

    Tuossa kuvassa ei ole merkittävää eroa esim. F/4 nähden. Itse tykkään f/4sta koska itse kohde on erittäin terävä esim. muotokuvissa mutta tausta sopivan pehmeä ja valo leviää siellä kauniimmin kuin esim. aukolla f/8.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Pentaxin primeistä osa uudistettiin niin, että himmenninlehtien reunat pyöristettiin, bokeh ehkä parani, mutta tämä tähtikuvio meni päin mäntyä, tästä voisi vetää kevyesti johtopäätöksen, että suorat himmenninlehdet aikaansaavat paremmat tähdet valoissa.
     
  5. jaguar

    jaguar Active Member

    1 649
    6
    38
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Selkeesti kuusi lehtinen suljin.
     
  6. Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Lähelle meni. 6-lehtinen himmennin.

    Joka itsessään ei vielä yksin synnytä tuo kuviota. On näitä 6-lehtisiä ollut nippu aiemminkin (ja edelleen), eivätkä tee samanlaista jälkeä.
     
  7. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    En tiedä onko tähän ketjuun soveliasta omia kuvia laittaa ja esittää jonkun toisen linssin ominaisuuksia mistä pitää. Jos ei niin voin poistaa kyllä.

    Edit: Osa viestistä ja kuva poistettu. Eipä ollut mitään tekemistä otsikon kanssa. Lähinnä sen kanssa ettei Leica tuota tähkikuviota tee... Sori sähläys!!
     
  8. Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    No hätä. Laita vaan, ei ole mitään sitä vastaan. Mielenkiintoista nähdä erilaisia versioita.
    Mulla viimeksi vastaavia teki esim. voimakkaista auringon kimmellyksistä vedenpinnasta Summicron-M 3/35 asph. Tosin ne ovat selkeästi kertaluokkaa pienempiä. Himmenninaukkoa en kyllä muista.

    Tuon optiikan huomattavasti aikaisempi versio 60-luvun puolivälistä tekee hyvinkin voimakkaita tähtiä ja joskus tuplatähtinä riippuen valon heijastuskulmasta veden tai muun pinnasta.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

  10. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    No ei se olisi tähän ketjuun oikeen sopinut muutenkaan. Ihan muista ominaisuuksista höpöttelin lämpimikseni... Elvytin henkiin unholaan jääneen Bokeh ketjun.
     
  11. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Ken Rockwell mainitsee aina testeissään nämä tähtikuviot (sunstars), tuolta löytyvät aukonlehtien määrää vastaavat sakaramäärät:

    Sunstars

    Uudemmilla Zeisseilä olen mieltynyt 18-sakaraiseen tähtikuvioon, joten vanhempien objektiivien 6-sakaraiset tähdet näyttävät aika aneemisilta.

    Canon 24mm TS mkII:lla tulee hassut 18-sakaraiset tähtikuviot, mutta sillä 3-sakaraa on aina lähekkäin ja sitten hiukan väliä seuraan 3-sakaran sarjaan. Mistähän tuo johtuu?

    Mistähän se johtuu, että parillisella aukon lehtien määrällä tulee aukon lehtien lukumäärää vastaava sakaramäärä, mutta parittomilla tulee kaksinkertainen määrä?
     
  12. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Parillisillakin tulee tuplamäärä difraktiopiikkejä mutta geometrian symmetrisyyden takia piikit ovat päällekkäin ja siten kirkkaampia kuin parittomalla määrällä, jossa kaikki piikit näkyvät erillisinä.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Tästä tähtiominaisuudesta pidän...

    Olen vasta nyt syksyllä tänne foorumille löytänyt, mutta tässä on hieno esimerkki siitä, miksi täällä on syytä viettää aikaa, läsnä on niin monia ihan oikeasti asiantuntevia kommentoijia.