Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tänään napattu kuva.

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana RB, 25 Huhtikuu 2022.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    24 169
    4 118
    113
    Tapasin iltahämärässä hirven. Hän oli ihan yhtä kiinnostunut minusta kuin minäkin hänestä - toljottelimme toisiamme hyvän tovin.



    Unknown-32.jpg
     
    Kona tykkää tästä.
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    24 169
    4 118
    113
    Harvinaisen isokokoinen vesikki kyttäsi veneen pohjalla aamusella. Yleensähän ne liikkuvat vain öisin, miksi lienee ollut liikkeellä ihan auringonvalossa.
    Tuo oli semmoinen tulitikkulaatikon kokoinen, eikä tehnyt mieli kokeilla, miten kovaa se puree. Myrkyllisyydestä on kahta näkemystä, osa sanoo sen olevan ampiaisen tasoa, osa taas paljon pahempi. Enpä aio testata.


    Unknown-33.jpg


    Edit: Saattaapa ollakin isorantahämähäkki. Selittäisi kyllä liikkumisen pinnan yläpuolella ja päivällä.
     
    Viimeksi muokattu: 3 Kesäkuu 2026 klo 11:26
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 673
    1 442
    113
    0493A86D-B735-49C4-ACF1-E0A8F6811F16.jpeg

    Outo härveli puutarhassa.
     
    niffe tykkää tästä.
  4. Comet

    Comet Active Member

    173
    30
    28
    ^ Aika jännä, jos tuolla on tuonne laskeuduttu.

    Yleensä helikoptereiden kanssa on tarkkaa, että lähistöllä ei ole mitään mihin roottorin lavat voisivat osua.

    No, tuohan vaikuttaa ”Experimental” -koneelle, joten ehkä sen kanssa ei ole ihan niin tarkkaa(??).
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 673
    1 442
    113
    taitaa olla puutarhakoriste, ahdas paikka on.

    kerran olin hääkuvaamassa meidän kotikirkossa, oli hääparin vaihto menossa ja seuraava hääpari oli tullut pihaan parkkipaikalle helikopterilla.
    Edellisen parin juhlijat olivat lähdössä niin asuntoauton kulma otti osumaa kopterin ropelliin. Ei tainnut kukaan muu huomata sitä mutta ei se varmaan hyvä juttu ollut.
     
  6. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113
    Vois olla Robinsonin kopteri.
    Joku tehnyt leikkimökin siitä? ;)
    Aika pieneen tilaan mahtuu (tarvittaessa laskeutuukin tai jos vaan säilössä niinkuin veneetkin usein on pihoilla)?
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 673
    1 442
    113
    Ja kuten kuvasta näkyy, jokitöyräs alkaa heti tuosta pyrstön kohdalta alaspäin.
    Ahdasta on.
     
  8. Comet

    Comet Active Member

    173
    30
    28
    Ahaa, no sehän selittääkin… :)

    No ei varmaan hyvä juttu ollut.

    Uskoakseni tuollaisesta pitäisi tehdä ilmoitus ilmailuviranomaisille.
     
  9. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113


     
  10. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113
    Kolhia niitä ei kannata, edes häähumussa...
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 673
    1 442
    113
    Yks valokuvaajatuttu on ollu ilmakuvaajana Turuus. Lentävät lentokoneella tai kopterilla.
    Kun sen juttuja kopterilentämisestä kuuntelee, niin ei oo kovin suuret halut sellaiseen pikkuvispilään mennä.
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113
    Ei niin helppoa kun moni ehkä luulis.
    Edes simuloinnissa.
    Traktori - ja muut maanläheisemmät - sopineekin useammille?

    Pikku-Cessnat kivoja ja iisilentoisia pikkulentsikoita.
    Eikä hinnoilla pilattu. On, niitäkin toki, vähän kalliimpiakin malleja.
    Yks oli naapurilla (väitetyssä slummissa) vesitasona kotilaiturin vieressä.

    Ja yllättävän monilla Malmin kentsulla.
    Ihan tavisporukkaa.
    Siihen aikaan harrasteltiin...
     
    Viimeksi muokattu: 4 Kesäkuu 2026 klo 17:55
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 673
    1 442
    113
    Traktori on pellolla ihan hyvä.
     
  14. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113
    Eittämättä kun siihen synnytetty.
    Muissakin hommissa nähnyt ( ja ajellut).
     
  15. Comet

    Comet Active Member

    173
    30
    28
    No, niitäkin on monen hintaisia… (Hiljattain kävin paikallisessa lentokonehallissa katsomassa erään rahamiehen uusinta ostosta. Potkuriturbiinilla varustettu uusi Piper. Hinta oli kuulemma noin 3,2 miljoonaa).

    Mutta joo, jonkun 1970-luvun Cessnan tai Piperin voi saada melko edullisestikin.

    Sitten on muitakin kuluja. Pelkästään sen lentolupakirjan hankinta maksaa 12 000 – 20 000 €.
    Siihen vielä mittarilentokelpuutus päälle, niin 18 000 – 22 000 € lisää.

    Sitten jos kone on perinteinen bensiinimoottorinen, niin se käyttää AVGAS 100LL ‑lentobensiiniä, jonka hinta on tällä hetkellä noin 3,5 €/litra.

    Kulutus n. 22–28 l/h.

    Sitten kaikki toistuvat lääkärintarkastukset, koneen katsastukset, yms. jutut maksavat.

    Toki, jos haluaa lentämään ja ei hanki omaa konetta, niin ilmailukerhojen koneilla homma on huomattavasti edullisempaa.

    Toki se lupakirja pitää hankkia kuitenkin.

    Sellaiseen moottoripurjekoneeseen sen lupakirjan voi saada noin 5 500 € hinnalla.
     
    Viimeksi muokattu: 4 Kesäkuu 2026 klo 18:51
  16. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113
    Juuri tänhetkiset hinnat ei tarkalleen tiedossa mutta voi olla just noinkin.
    Aikoinaan sukulaisäijät tapasivat lennellä Lappiin ja takaisin (juuri Malmin kentältä).
    Kävivät metsgailemassa. Kai nykyhinnoilla aika lailla maksaisi...
    Vaan kateelliset päättivät senkin harrasteen monilta pilata.
    Malmin kentän tuhoaminen oli tämän seudun historia yks typerimpiä juttuja.
    Muuallakin uustulokkaiden geneerisille laatikkotaloille olis tilaa.
    Malmillakin tyhjää peltoa...
    Ja väkimäärä saisi, puolestani, pikemminkin vähetä.

    Monikin varmaan toista mieltä.

    Mutta semmosta se on - asiat muuttuvat eikä niille usein itse mitään voi.
     
  17. Comet

    Comet Active Member

    173
    30
    28
    No juu, tuollaista paikallisen lentokerhon kaveritkin harrastavat ”mopulla”, eli sillä moottoripurjekoneella, että käyvät vaikka kahvilla Turun lentokentällä tms.

    Joskus käyvät ulkomaillakin.

    Siinä ”mopussa” on hyvä, kun saa käyttää tavallista huoltoasemilta saatavaa 98-oktaanista bensaa.
    No, ehkä ei ihan kannata lentämällä mennä siihen mittarin viereen…

    Malmin kentän tuhoamisesta olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi.
    Minullakin paljon mukavia muistoja siltä kentältä erityisesti lapsuudesta, lennokkiharrastuksen ajoilta…
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 978
    663
    113
    Näyttäisi olevan Bellin kopukoita pyrstön designin perusteella.
     
  19. Comet

    Comet Active Member

    173
    30
    28
    Enpä usko, että Bell:in valikoimassa on noin hentoa kopteria.

    Olen asiasta samaa mieltä kuin jäsen Est.

    Eli, laite on varmaankin Robinson R22, joka on kevyt, kaksipaikkainen mäntämoottorilla varustettu helikopteri.
     
  20. Est

    Est Well-Known Member

    19 243
    2 468
    113
    Heti ensimmäisenä se tuli, tosiaankin, mieleen.
    Vaikka vain osia näkyvissä.