Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tänään napattu kuva.

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana RB, 25 Huhtikuu 2022.

  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Neljän hirven lauma ilmaantui nurkkiin pyöriskelemään. Koirilla syytä vahtia, etteivät ihan pihaan tunge - omenapuut olisi tuolla porukalla aika äkkiä leikattu...

    _ADS2847.jpg
     
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 786
    673
    113
    Vuosi vaihtuu pakkasessa. Toivotaan että sähkön saanti ei juuri nyt katkea.

    Pakkasaamu.png
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 091
    650
    113
    ^ Jos ”kohtalo” tai jokin vastaava on päättänyt, että pitää törmätä hirviin jollain kulkuneuvolla, niin kyllä silloin on mukavampi olla junan kuin vaikkapa pienen henkilöauton kyydissä.

    Harmi, ettei uutinen kertonut mikä veturista rikkoutui. Luulisi, ettei siinä aivan veturin keulassa ole mitään kovin herkkää tekniikkaa ja keulan rakenne on kuitenkin melko jämäkkää tekoa.
     
  5. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    Joo, millään kotterolla ei kannata lähteä hirveä kaatamaan.

    20221118_210505-2.jpg
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Tuo ei oikein näytä hirvikolarilta. Olen kerran nähnyt, kun vastaava Mersu törmäsi hirveen noin 110 km/h nopeudella. Oli juuri ohittanut minut, ja ajoi siis edelläni. Maskeihin, konepeltiin tai yleensä etuosaan ei tullut minkäänlaisia lommoja, tuulilasi painui sisäänpäin kuopalle, mutta kesti liimauksissaan. Hirvi, siis täysikasvuinen, on niin korkeajalkainen, ettei ruho osu auton keulaan.

    Takana ajavana minä näin tielle tulevan hirven aika hyvissä ajoin, ja sanoin vieressä istuvalle pojalle, että katsopa, kohta tömähtää. Niin kuin sitten tömähtikin. Mersun kuski ei nähnyt mitään, jarruvalot eivät syttyneet.
     
  7. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    No, olin itse ratissa. Vauhtia oli reippaasti yli moottoritiellä sallitun. Kova kiire oli kotiin pitkän työpäivän jälkeen .Kaksi hirveä tuli juosten ajoratojen välisestä painanteesta. Ei niistä ehtinyt valita. Ja havaintokin tuli liian nopeasti, puolivalot päällä pimeällä, oli sen verran vastaantulijoita.
    Hirvi iski päänsä tuulilasissa näkyvään kohtaan ja menetti henkensä välittömästi. Sinkoutui moottoritien penkalle ja liukui siellä 20-30 metriä jälkiurasta päätellen. Jäljen päässä se rötkötti kuin eilen kuollut.
    Hinausauton kuljettaja kertoi hakeneensa monta autoa samalta paikalta, olin ensimmäinen, joka ei tarvinnut ambulanssin kyytiä.
    Eräs poliisi, joka oli mukana liikennevahinkolautakunnsssa, sanoi minulle, että olet tilastollisesti kuollut mies, etenkin ajonopeus huomioiden.
    Kuvan otin Vehon korjaamon pihalla. Vakuutusyhtiö ei suostunut lunastamaan puoli vuotta vanhaa autoa, se korjattiin, mutta ei siitä hyvää tullut.
    Tapahtui vuonna 1984. Niihän sitä sanotaan, että on mukava tulla vanhaksi, niin voi muistella menneitä.
     
    Viimeksi muokattu: 3 Tammikuu 2024
  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 091
    650
    113
    ^ Hyvä, että oli kuitenkin hieman isompi auto. Hyvin on pysynyt matkustamo kuosissaan eikä tuulilasikaan ole täysin rikki.

    Joskus nähnyt jonkun 1970-luvun Datsun 100A:n vastaavassa tilanteessa. Elukka oli pudonnut auton katon päälle, mikä oli kovasti rutussa. Tiedä sitten, miten matkustajille oli käynyt…

    Tuon ajan autot ovat muutenkin olleet kolariturvallisuudeltaan jotain aivan muuta kuin nykyautot.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Jeps, kyllä minäkin sitä Mersun tuulilasia ihmettelin. Oli hyvin liimattu kehykseensä. Lasi oli venynyt pussille sisäänpäin, melkoisella kaarella - mutta reunat kiinni kehyksessään. Jos tuulilasi olisi irronnut, olisi kuskille varmaankin käynyt kehvelisti. Tosin ambulanssi olisi ollut heti saatavilla, se auto kun oli nimenomaan ambulanssi. Semmoinen Mersun farmarista modifioitu.
     
  10. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 196
    349
    83
    Kovin samalta näyttää toinenkin Mersu hirven jäljiltä. Siinä vain kävi Saulille vielä pahemmin kuin Sepolle.
    1000000901.jpg
    Kuvan lähde MTV Uutiset 7.7.2016.
     
  11. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    Sanotaanhan, että tuurilla ne isotkin laivat seilaa.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Miltähän joku Yaris tai Twingo näyttäisi - tai sitten kuski...
     
  13. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 407
    180
    63
    Ajoin minäkin kerran hirvikolarin Porvoon moottoritiellä, reilusti oli vauhtia 120 km/h kun hirvet huomasin 4-5 en ehtinyt laskea, tie täynnä. Jarrutin heti rajusti ja yritin ennen osumaa väistää , mutta hirvellä lipsahti jalka ja se peräpää tipahti alas ja vauhti loppui juuri kun meinasin onnistua. Osuin siis hirveä peräpäähän ja se lensi ehkä 10 metriä ilmassa ja kuoli käytännössä heti. Mun hyvä tuuri kesti, koska takana ajava rouva ei painanut jarrua ollenkaan kun näki mun laittamat hätävilkut, vaan yritti vain penkan kautta ohi Volvo 144 sillä seurauksella, että hipaisi mun auton takapuskuria ja Volvosta repeytyi koko toinen puoli pois kuin säilykepurkista kansi. Onneksi ei täräyttänyt suoraa vaan perään..

    Minulle ei kolarissa käynyt kuinkaan kun hirvi ei tullutkaan tuulilasiin, vaan osui kokonaan puskuriin, toki Rangerover on vähän perusautoja korkeampi ja tukevampi muutenkin, mutta olisi siinä voinut sattua. Rangellekaan ei sattunut hirven osalta muuta kuin auton pesu verestä, mutta volvo rikkoi takapuskurin kumipuslan ja taivutti takapuskuria 5-6 milliä sisäänpäin ja hiukan ylös, joten sen sain vakuutuksessa uusittua, volvo meni lunastukseen.

    Rangella kun ajoin hirvikolarin, olin työmatkalla ja jatkoin sitten matkaa kun poliisi oli tehtävänsä paikalla tehnyt, eli ajelin illalla 200 km ja viikonlopuksi sitten kotiin, eli kolarin jälkeen sen tuhat kilometriä, ilman että autossa sen kummempaa. Kannattaa tosiaan valita auto jolla hirven tappaa, jos hirven aikoo autolla tappaa :)
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 214
    1 157
    113
    C999A522-D177-4BFD-A891-B5D65D2D6F3B.jpeg

    Tällä kertaa FORD.
     
  15. Est

    Est Well-Known Member

    17 114
    1 825
    113
    *juu hehheh...*
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 214
    1 157
    113
    D33A4AC1-F130-4011-B928-1BFC39284747.jpeg

    Työmaalta tänään, nappasin kun läherin kotiappäin.
     
    jaska26 ja Jari_S tykkäävät tästä.
  17. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 091
    650
    113
    ^ Onkos siinä ”Komia kirkko” takapuolelta kuvattuna?

    Saako udella, mitä työmaalla tehtiin? :)
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 214
    1 157
    113
    On joo.

    Oli vuoden eka hautuukuvauskeikka, vähän piremmän kaavan mukaan tehtynä.
     
  19. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 786
    673
    113
    Sialu nousee hianosti savupiipusta kohren taivasta.
     
    RB tykkää tästä.
  20. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 636
    3 171
    113
    Elämää lintulaudalla...

    _ADS3307.jpg