En. Tuossa on ollut välillä turvaohjaamo, otin sen pois kun tuo on nykyään enempi terapiakäytössä. Lähes 3 vuoden rempan jälkeen ajokunnossa, hienoa.
Ai niin, tuo on se remonttikohde, josta täällä on ollutkin kuvia. Pystyykö tuolla käyttämään kaikkia nykyaikaisia perään kiinnitettäviä työkaluja, vai loppuuko voima kesken?
Voima ja paino loppuu kesken. 60-luvun suosikki…60 hv, kuulemma nyt uusien traktorien keskikoko n. 160 hv… Meillä on pari käyttökonetta vuosituhannen kahtapuolen, tuolla vanhuksella ei vedetä kummankaan niiden työkoneita. mutta kyllä tuolla vanhuksellakin omat hommat löytyy.
Kyllähän noita traktorien kaatumisia silloin aikoinaan sattui todella paljon. Minunkin lähipiirissäni 1960-70 luvulla 4 tapaturmaa. Ensin kuoli setäni Nuffieldin kaatuessa ja sitten serkkuni pudottuaan Massikalla takapyörän alle ulosajossa. 60-luvun lopulla minulla oli tyttöystävä, jonka isä oli invalidisoitunut joistaaan traktorin (Massikka) kaatuessa, ja 70-luvulla sitten toinen maatalon tyttö, jonka isä niin ikään oli saanut pysyvät vammat alaraajoihinsa (Nuffilla). Kaikki nämä onnettomuudet olisi vältetty, jos olisi ollut turvaohjaamot.
Sana kulttuurihan on alunperin tarkoittanut maanviljelyä. Kultivaattorin voi tietysti ajatella olevan jotakin kultivoitua tai kultivoivaa.
Tein tuollaisella ihan töitä kesällä 1966. - Tuli vain mieleen, että siten olen tuntenut ko. laitteen 66 vuotta kauemmin kuin ne osallistujat, jotka tutustuivat siihen tällä foorumilla.... RB ehkä vielä vähän kauemmin. Silloin niillä muokattiin vain peltoa kylvökuntoon, eikä hiilinieluista puhunut kukaan mitään. Olen tosin luullut, että kevätmuokkaukseen on siirrytty enemmänkin ravinteiden huuhtoutumisen kuin hiilensidonnan vuoksi.