Hankin Rolleiflexille IR-suotimen (Rollein oma jolla ei tarvitse tehdä etäisyyskorjauksia), tässä muutamia ruutuja ekasta testifilkasta. Kuvat otettu keskellä päivää noin klo 12 hyvin aurinkoisena ja pilvittömänä päivänä. Näiden kuvien ISO-arvo on 25. Otin myöskin muutamia ruutuja ISO 12:lla, mutta nämä onnistuivat paremmin. Aukkovalinnat f16 tai f11 ja aika 1/4s - 1/8s. Itselleni IR-touhu on täysin uutta, otan mielelläni neuvoja ja vinkkejä vastaan, esim aukonvalinnoista: pidetäänkö se about näin myöskin pilvisellä säällä? Rolleiflex 2.8F / Rollei IR 400 / Rollei RHS / skannattu negasta
Vs: IR-kokeilua Hyvännäköistä jälkeä. Täytynee ehkä itsekin tutustua ko. filkkaan. Jos muuten haet sitä lehtivihreäefektiä (valkoiset puut ja nurtsi) niin kannattaa ajoittaa kuvien otto noin muutaman tunnin päähän (ennen tai jälkeen) puolestapäivästä. Tuolloin efekti on vielä voimakkaampi.
Vs: IR-kokeilua iiärrästä en tiedä mitään, mutta tuo merinäkymä on todella upea kuva. kakkosversiossa oksa tökkää musta vähän liikaa silmään... tykkäsin myös lepästä, sen jyrkästä grafiikasta.
Vs: IR-kokeilua Hyvä neuvo, kiitos. Nyt ajattelin että se valkoinen efekti jota nimenomaan hain (onko oikea termi wood effect?) olisi havaittavissa noin klo 10 ja 14 välillä ja suurimmillaan mahdollisimman lähelle klo 12. Näköjään näin ei ole. Miten pilvisyys vaikutta tähän efektiin? Pysyykö valkoisuus samana kuin aurinkoisena päivänä? Rautalangasta saa vääntää, kuten kirjoitin tämä kaikki on minulle täysin uutta. IR-kuviakin saa liittää malliksi tähän ketjuun ken haluaa. Ja JukkaPro:lta saa tuota filkkaa tilattua. Tänks jesalonen!
Vs: IR-kokeilua Leppä nousee ehkä suosikiksi näistä. Siitä ei oikeastaan edes havaitse IR-efektiä mutta valon ja varjon vaihtelu on taianomainen.
Vs: IR-kokeilua Minäkin tykkään tuosta kolmannesta kuvasta. Tosi hienosti sommiteltu neliöön. Olen jonkun verran käyttänyt tuota samaista filkkaa. Se wood efektin voimakkuus riippuu infrapunasäteilyn voimakkuudesta näkyvään valoon nähden (nämä yleisimmin käytettävät n. 700nm suotimet päästävät läpi aika paljon punaista näkyvää valoa). Infrapunasäteilyn voimakkuus on suurimmillaan juuri puolenpäivän molemmin puolin, mutta niin on näkyvänkin valon. Esim. myöhemmin iltapäivällä suurempi osa valon kokonaismäärästä on infrapunasäteilyä. Mä oon vähän huono selittämään tätä. Idea on kuitenkin se, että myöhemmin iltapäivällä on helpompi valottaa reippaasti niitä kasviksia ilman että muu kuva menee yli. Wood efektin näkyminen taitaa vaatia (en ole testannut) suoraa auringonvaloa, eli kyllä se aurinko saisi sieltä pilvien takaa kurkata. Pilvet kyllä näyttävät usein aika hienoilta ir-kuvissa.
Vs: IR-kokeilua Mun omien, myös melko rajoitettujen, kokemusten perusteella poutapilvet ei ainakaan vaikuta tuohon mitään, mutta tietty jos koko taivas on pilvessä niin vois olettaa asian olevan jo toisin. Omat kuvat taitaa rajoittua kyllä niihin aurinkoisella/poutaisella kelillä kuvattuihin. Noin muutenkaan toi IR kuvaus ei ole mitään kovin eksaktia tiedettä, eli kannattaa kokeilla ja haarukoida kuvia. Tosin noiden kuvien perusteella aika hyvät kombinaatiot näyttää jo löytyneen. Toi seikka että "wood efect" näkyy paremmin muutaman tunnin päässä puolesta päivästä perustunee yksinkertaisesti siihen että lehtivihreästä siroavaa IR-sateilyä on enemmän kun valo ei tule kohtisuoraan yläpuolelta vaan vähän viistosta, säteilyn intensiteetin ollessa kuitenkin vielä aika lähellä sitä mitä se on puolen päivän aikaan. edit: katsos sakarip heittikin jo jotakuinkin saman kommentin samaan aikaan.
Vs: IR-kokeilua Kaks alinta oikein kauniita. Ekassa on jotain outoa tapahtunu osalle lehdistä kun ovat noin tasaharmaita?
Vs: IR-kokeilua Okei, hyviä neuvoja ja vinkkejä, kiitos. Seuraavalla filkalla taidan yrittää kuvata pilvisellä säällä, muistelen että olen täällä Kameralaukussa nähnyt mm. sakarip:n IR-kuvia jossa upeita pilvimuodostelmia. Kuten Sahe69 toteaa, tämä ei todellakaan taida olla mitään eksaktia tiedättä, täytyy vaan testata ja kokeilla eri juttuja. No, mikäs sen hauskempaa... Heli: En tiedä mitä osalle ekan kuvan lehdille on tapahtuntut, jostain syystä filkka tai filtteri päätti tehdä näin. Ehkä muutamat oksat ovat jotenkin hieman varjossa ja IR-efekti sen takia jäänyt vähemmäksi? Tai jotain...
Vs: IR-kokeilua Vähän olen myös noita IR juttuja netistä ja macon sivuilta tutkaillut, 1) kaikki nykyiset uudet Rollikan matskut, 400 IR, Superpan 200 ja 80S ovat pitkälle IR alueelle herkistettyjä. punasuotimia on periaatteessa kahta tummuutta, sitten Anselm Adams velho käytti paljon IR vaikutelmaa. hänellä oli päällekkäin IR suodin ja polasuodin,kaikkein rajuimmat vaikutukset ja lisäksi hieman ylikehitystä saa aikaan tehokkaimmat vaikutukset. Kuitenkin mielestäni "överi on överi" kenin shoteissa ja tuossa saitillani olevassa Backaksen kuvassa ollaan vielä hyvin hallinnassa. tehokeino siinä kun moni muukin...
Vs: IR-kokeilua IR-kuvauksesta on kirjoitettu kokonaisia kirjoja. Tärkeintä siinä on testaaminen ja opettelu, valotusmittareihin ei paljoa voi luottaa ja eri kasvit heijastavat IR:ää erilailla. Itse olen tykännyt kirjasta Infrared Photography Handbook, Lauri White Noista filkoistahan Rollein 400IR on suhteessa nopeinta ja rakeettominta (tai en tiedä miten rae suhtautuu Ilfordin SFX:ään). Kodakin HIE:n kadottua nykyään unenomaista vaikutelmaa hakevilla on vain Efke820, joka toimii #89-filtterin kanssa noin ISO 3:n mukaan valotettuna hyvin ja rae on muhkea Kodak HIE-tyylinen... IR-herkkyydessä kutakuinkin tasoissa rollikan kanssa, hivenen pidemmälle näkee mutta molemmat jäävät kauas HIE:stä (jota onneks on pakastimessa vielä pari rullaa! http://www.digitaltruth.com/products/product_tests/infrared_film_010.php
Vs: IR-kokeilua En lukenut riittävän tarkkaan, laitoin kuvaketjun omastakuvasta. Kun IR-aihe on kuitenkin ketjuksi niin sopiva. Vähän tallasin nyt varpaille kun ehdottelit samaa, sori. ..mutta sovitaan että nää sun on teoksia eikä uhrata näitä yhteisöllisyyden eteen? http://kameralaukku.com/forums/smf/index.php?topic=33741.msg
Vs: IR-kokeilua merinäkymä_2.jpg on mahtava, vaikkei siitä heti hokaakkaan että on ir-vääntö. havupuista tajuaa heti että nyt on jotain outoa tapahtumassa ja hyökkäys marssista tulossa.
Vs: IR-kokeilua Asia kunnossa, postaan siihen ketjuun seuraavat IR-kuvani. Aihe on kiinnostava, ja on aina mukava ja opettavaista nähdä muiden kuvia ja kokeiluja! Noista havupuista: oli pakko kokeilla, en tiennyt yhtään miten IR puree havuihin. ;-)
Vs: IR-kokeilua Olikos toi Rollei IR 120-formaatissa semmoista äärimmäisen käpertyväiseen taipuvaista? Jos oli, niin taidan SFX:n loputtua koittaa sittenkin sitä EFKEä ellei sekin sitten ole niitä halvatun tötteröitä.
Vs: IR-kokeilua Kyseinen filkka käpertyy jonkin verran rullalle, mutta onneksi ei pituussuunnassa. Jos niin tekisi, minäkin etsisin muita vaihtoehtoja, sillä sitä ominaisuutta en voi sietää.