Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Kato, ei tarttenna flässiäkään raahata, muut hoiti sen . Ja tehokin riitti, salin toisesta päästä saakka. On tää ihmeellistä tää nykytekniikka ! Vanha ukko ihan tärisee innosta...
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) No ruoditaan sitten hieman, ettei mene ihan vaan välineiden vertailuksi. IMHO Eka kuva on aika hyvä. Lakki on jäänyt likaisen väriseksi ja lipan heijastava materiaali ei oikein tule esille, samoin on jäänyt kaulaan melko hurja varjo. Mutta kuvassa muuten on istutettu nätti pää hylkeeseen. (ennen kun kuuluu älähdyksiä, niin en arvostele mallia vaan asentoa, mihin nätti tyttö on saatettu) Kyseessä kun on selkeästi melko rintava nainen, ei tuo suora sivuprofiili katkaistuna noin ole oikein nätti, varsinkin kun taitaa poseeraaja olla hieman takakenossa hartiat taakse vedettynä. Toisessa kuvassa tökkäisee tuo korvien päälle vedetty lakki. Se on lakki, ei pipo, vaikka nykyään yo-pipojakin jo on. Siinäkään ei ole valo oikein riittänyt tekemään lakista puhtaan valkoista ja nuo massiiviset rypyt tekee melko hirveät varjot lakkiin, eikä tuo lippa tule oikein esille tuossakaan. Näissä kuvissa se lakki on se juttu, koska se symboloi tuota valmistumista. Selkää on kuvassa tarjottu hurjasti esille, mutta sitten sinne ei ole viitsitty tarjota valoa. Tässäkin kuvassa olkapää ikävästi kilpailee huomiosta kasvojen kanssa. Kolmannessa kuvassa kasvot tulevat jo aika kivasti näkyviin, mutta se lakki. Asento on vähän kun Norlyn-mainoksesta, jossa tuotetta esittävä jalka on tuotu hyvin esille valolla ja takapuoli on vielä suurennettu omalla valollaan ja käsivarresta tulevalla varjolla. Valoa on edestä tasapaksusti, mutta hiukset jäävätkin sitten vähän varjoon, noin kokonaisuuteen nähden. Varjot huiskii vähän sinne tänne, mutta kyllä noiden kanssa vielä elää. Neljäs kuva on kanssa jo aika kiva. Tuo kuoppa lakissa on iso miinus, sekä lipan ja hiuksien raja sulautuu vähän yhteen. Silmälasien sangat menee silmien päältä ja tuonne oikealle on lakin reunaan jäänyt valopilkku, mikä tarkemmin kuvaa ihastellessa alkaa pistää silmään. Sitten vielä se lipan kiilto. Siinä yo-lakissa on kiiltävä lippa. Kyllä nämä ystävistä otetuiksi muistokuviksi on ihan kivoja ja kuvaajakin on varmaan saanut ainakin pienen tuntuman valmistujaiskuvien ottamiseen.
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Jukka T:n kuviin: Nelonen on oikein kiva. Ekassa kuvassa kohteen asennosta tuli sama mielee minkä JRabit tuohon runollisesti kirjoitteli. Samoin on hyvä että kolmoskuvalle on vaihtoehto. Kokovartalokuva tuolla tavoin aseteltuna peppuvaloineen on hiukan vaikea kuvitella äitien ja mummojen hyllyssä, joka kai on se prioriteetti ykkösen käyttökohde kuville. (ehkä hintususti yrittäisin tiputella ihon sävyjen värikylläisyyttä kakkosessa; en paljoa mutta inasen).
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Kiitoksia, juuri tällaista palautetta toivoinkin. Tarkoitat tässäkin kuvassa varmaan, että lakki ei ole saanut tarpeeksi valoa. Katkaisin kuvan tuosta kohtaa, koska ajattelin, että ei nouse muut asiat pääosaksi kuvassa. Ylempää taas ei oikein voi katkaista, kun tuo kaulakoru on mielestäni hyvä olla kuvassa, vaikka se erittäin epäterävä tässä onkin. Voihan lakkia hieman 'valkaista' jälkikäteen,vaikkei se tietenkään sama ole, kuin että olisi jo alunperin saanut riittävästi valoa. T Jukka
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Tuo lakki on varmaan tärkein ja vaikea juttu näissä kuvissa. Tänä vuonna tein siten, että kuvasin paikassa, jossa oli seinän kokoinen peili. Mallit laittoivat itse vanhempiensa kanssa lakin haluamallaan tavalla peilin edessä. ´ Siinä on sellainenkin juttu, että olen arka ottamaan lähikontaktia noihin malleihin, jopa niin, etten kosketa heitä kuin ääritapauksissa. Mukana ollut vanhempi tai kaveri saa hoitaa ne hommat. Vaikka miten katsoo, niin aina tuppaa jäämään joku asia huomioimatta, esim. yhdellä mallilla oli kaksi korua, ja ne menivät ristikkäin, jonka vaimoni huomasi heti kuvista eilen niitä katsoessamme. Minä en sitä huomannut kuvaustilanteessa. T Jukka
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Mä en huomannut kuvaustilanteessa mitään, paitsi että ihmiset oli äimänkäkenä, miten tollaisella vanhalla jäärällä on noin nuori poika ja näpsäkkä vaimo. Se digi ilman zoomia tais mennä siinä sivussa ihan huomaamatta...
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Tuota juuri tarkoitin. Näissä kun se lakki tosiaan on tärkeä, kun sen takia on tehty monta vuotta töitä, kannattaa siihen kiinnittää erityistä huomiota. Juuri eilen keskustelin yhden rouvan kanssa, joka harmitteli juurikin sitä, että kuvaaja ei ollut huomioinut mitenkään isoa lommoa lakissa ja kuvan otosta on sentään jo toistakymmentä vuotta ja vieläkin se harmitti. Itse kuvatessani yo-kuvaa, koitan aina valottaa kuvan lakin mukaan, lakki valaistaan aina valkoiseksi ja sen jälkeen säädetään muut valot sopusointuun tuon kanssa, jos studiossa hallituissa olosuhteissa ollaan. Tuollaisia tilattuja kuvia otettaessa ei saa olla arka. Kaikki pienetkin asiat pitää huomioida ja korjata kuvaustilanteessa. Kyllä mä ainakin otan ihan reilusti kiinni ja käännän oikeaan asentoon, se poseeraaja kun ei ammattitaidottomana osaa ohjeiden perusteella asentoa ottaa saatikka pitää. Kyllä tuo ensimmäisen kuvan rajaus ihan hyvä varmaan olisi, mutta kuvattava olisi voinut kääntyä hieman pois ihan sivuprofiilista ja kuvakulmaakin olisi voinut vaikka nostaa aavistuksen ylemmäs, niin olisi tuohon alaosaan tullut kolmiuloitteisuutta. Kyllä rintava nuori nainen tiedostaa olevansa rintava, ei sitä tarvitse kuvissa yrittää peitellä tai kuvaajan hävetä. Sitä mä en tiedä, että kuinka merkittävä tuo lippajuttu on, mutta mulle on opetettu, että jos kohde on kiiltävä, pitää sen näyttää kiiltävältä myös kuvissa. Jukka V:lle; Sä olitkin siinä asemassa, ettei sun kuulunutkaan huomata mitään, vaan paistatella ainoastaan ylpeyden valokeilassa.
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Ai jaa, tarttis varmaan taivuttaa rautalangasta tolle Tamperelaiselle...
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Hyviä nuo JRabbitin palautteet, rakentavaa ja opettavaista. Tällainen tämän osion pitäisi olla. Nyt kun asiaan kiinnittää huomiota, niin en 15 minuutin selauksella löytänyt suomalaisten valokuvaajien tai valokuvaamoiden sivulta yhtäkään rypytöntä yo-lakkia. T Jukka
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) En mä tuota rypyttömyyttä ihan pilkunasiaksi sitten tarkoittanut, ettei mitään koppalakkeja kuulu tehdä, mutta yllättävän nimekkäiltäkin kuvaajilta löytyy portfoliostaan sellaisia kuvia, missä yo-lakissa on hirveät lommot ja onpa ollut sellaisiakin kuvia, missä on valtavat tahrat lakissa. Sellaisiltakin kuvaajilta, jotka ovat suorittaneet opinnot vartavasten muotokuvaukseen painottuvassa koulussa ja joiden pitäisi olla tosi ammattilaisia tuossa. Siihen eteen tulee ainakin varsin helposti semmoinen iso lommo, joka taas valon yleisestä suunnasta johtuen tekee kauhean varjon ja siksi erottuu valtavan selvästi. Näyttää siltä, että kun se lakki on jossain muualla kun päässä, niin se on suoristettu, mutta päässä olevat lakit on monella kuvaajalla miten sattuu. Toisaaltansa olen huomannut sellaistakin, että näitä valmistujaiskuvauksia vähätellään ja ne nimekkäätkin kuvaajat tekee ne lähinnä vasemmalla kädellä ja keskittyvät hääkuviin. Vaikka se ylioppilas on ylioppilas koko lopun elämänsä ja rouva ja herra ovat sitä parhaimmillaan pari vuotta. Harmittaa tuollainen, sille tilaajalle on se tilattu kuva aina tärkeä, oli juhla sitten mikä tahansa. Harmittaa myös tehdä hääkuvia tässä koneella vuoden ehkä tähän asti kauneimpana päivänä, mutta se taas on ammatinvalintakysymys.
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Täällä Varkaudessa oli ennen yksi hyvä ammattikuvaaja, mutta lähti mainostoimistoon töihin. Täällä ihmiset eivät yksinkertaisesti maksa kuvista (viimeisen päälle hyvin otetuista) sen vertaa, mitä niihin kuvaaja käyttää ja varaa aikaa. Liukuhihnalta olisi hänen pitänyt tehdä, täällä päin kaikki on saatava ilmaiseksi. Kaupungin tulee tukea kaikkea, kuten 70-luvulla. T Jukka
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) -Ihan ekana osui silmiin silmien pupillit, kovin isoja ovat, jos käytössä on ohjausvalo niin reilusti sitä valoa peliin vaan ---> pupillit pienenee ja sitä kautta silmistä tulee kauniimmat -Kun valaiset, katso ihan ekana mallia, mieti mitä haluat tuoda kasvoissa/kropassa korostaa ja mitä et, esimerkiksi hieman pyöreille kasvoille kapeempaa valoa ja jyrkempää varjoa muotoilemaan kasvoja imartelevammaksi, sitten toisessa ääripäässä eli todella laihoissa kasvoissa valolla voi hieman pyöristää. Valo luo silmälle "illuusion" kasvojen muodosta. Mieti kuinka pehmeesti haluat kuvata ja kuinka paljon tuoda tekstuureja esille. - Pyri käyttämään vähintään kahta valoa, toisella valaiset ja toisella tuot pieniä kiinnostavia highlaitteja/varjoja/peität asioita. Harvemmin valoja 1/1 suhteen tehoilla, toinen valaisee ja toinen valo tukee. -Vaihda taustaa, nuo tommoset on hirveitä
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Mitens tota taustaa vaihtaa kun jokapuolella toljottaa samoja ylioppilaita vanhempineen ??
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) No yleisesti ottaen ja onhan ketju/kisko systeemejä jotka antaa mahdollisuuden vaihtaa parissa sekunnissa. Lähinnä retorinen ilmaus oli.
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) mä olen aina ollut siiinä uskossa, että isot pupillit on paremmat kuin pienet. T jukka
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Pienet pupillit niin silmät värikalvoa tulee enemmän esille ja sieltähän löytyy kaikkee muutakin kivaa.
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Mun mielestä ihminen näyttää mielipuoleliseltä, jos pupillit on ihan pienet, aneemiselta. Ehkäpä jonkinlainen keskitie olisi oikea. T Jukka
Vs: Tän päivän ylioppilaat (ketju) Niin ne ovatkin. Isot pupillit kertovat, että henkilö rakastaa sitä, mitä katsoo - eli kuvan katsojaa. Kuva muuttuu heti paljon paremmaksi ja henkilö kauniimmaksi. Pienet pupillit viittaavat pelästymiseen tai ahdistukseen.