Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

WTB Tähyslasi

Discussion in 'Ostetaan' started by jesalonen, Jun 2, 2010.

Mulla oli nippu om-tähyslaseja mutta jakelin kaikki pois kun en arvannut, että kohta sellaista tarvitaan... Eli pitäisi löytää kinokoon tähyslasi Tripin tarkennussäätöä varten, mikä tahansa. Voisi siitä jonkun euron maksaakin.

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1,628
    0
    36
    Vs: Tähyslasi

En tarkemmin tiedä miten ajattelit Tripiä säätää mutta käyköhän tähän itse asiassa mikä tahansa hiekkapuhallettu lasinpala tmv. ? niitä luulisi hukkapaloina löytävän.

2. Vs: Tähyslasi

Hmm.... varmaan periaatteessa voisi käydäkin. Säätöhän käy siten että jumitetaan suljin auki ja filmitasolta katsellaan tarkennuksen osumista, samalla säätäen linssin etuelementtiä. Olisin kyllä kuvitellut, että jollakulla lojuisi joku ylimääräinen vaikka naarmuinenkin tähyslasi nurkissa...

3. Vs: Tähyslasi

Minkä kokoinen lasi pitäisi olla? Mulla on ainakin yks 6x6 tähyslasi, jota voin lainata...

4. Vs: Tähyslasi

Rick Oleson ohjeistaa tekemään kollimaation käyttämällä toista kameraa, jonka tarkennus on timmi. Tähyslasina voi käyttää vaikka cd-kotelon kannesta leikattua palaa johon piirtää tussilla ristin.

Bringing Infinity Indoors

5. Vs: Tähyslasi

Ihan mielenkiintoiset ohjeet, mutta en keksinyt, miten noilla eväillä voi kalibroida scale focus -kameran. Siellä oli peilikameralle ja mittaetsimelle ohjeet.

6. Vs: Tähyslasi

Kyllä sekin pitäisi onnistua, mutta... kun ei ole sitä varmasti timmisti tarkentavaa kameraa :)

7. Vs: Tähyslasi

Joo, vielä kerran ajateltuna varmaankin kyllä.

Onkos sulla muuten hyviä ideoita sen Tripin sulkimen aukipysymiseksi objektiivia purkamatta?

8. Vs: Tähyslasi

Ei tarvi purkaa kuin se yläosa pois (kolme ruuvia, 1 hihnan kiinnityksen yläpuolella ja 2 filmin takaisinkelauskammen alla) ja sieltä näkyy akselintapainen filminsiirtorullan alapuolella. Siihen väliin sitten jotain joka pitää sulkimen auki.

9. Vs: Tähyslasi

Kiitti. Tää helpottaa huomattavasti :).

10. Vs: Tähyslasi

No juu, mukavaa ettei kellään ollut tuollaista myytävänä. Ostin Optotekista Mamiya 645 tähyslasin kuluttajaystävälliseen 6 euron hintaan, mutta ei siitä kyllä tuossa hommassa mitään hyötyä ollut. Tavallinen suurennuslasi sen sijaan toimi oikein mainiosti, mutta sellainen mulla jo olikin...