Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kaunotar!

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Jukkis71, 15 Kesäkuu 2008.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Filmikuvaus alkoi kiihottaa, kun toisella palstalla puhuttiin.
    Sain krapulassa aamulla päähäni, että Rolleiflex pitää saada. Nyt minulla on ollut se 30 minuuttia.
    Viime vuonna tämä oli minulla kesän lainassa. Kaikki toimii juuri kuten pitää, suljinajat pitävät tarkkaan kutinsa..
    T Jukka
    P.S. Onnellinen mies

2. oh6vm

oh6vm

55
    0
    0
    Vs: Kaunotar!

Onneksi olkoon vaan!
    Minä pidin filmikuvauksessa usean vuoden paussin. Kun ostin digijärkkärin ja kuvailin sillä jonkin aikaa, niin alkoi minuakin taas polttelemaan filmikuvaus.
    Kun Rolleiflexit olivat uusia, niin semmoisesta pystyi vain uneksimaan ja oli tyydyttävä Rolleicordiin. Hyvä kun edes sen sai tingittyä koulupoikana. Pikkasen olen eBaystä kytännyt Rolleiflexiä, mutta hinnat ovat edelleen minun ulottumattomissa. Mallista ja kunnosta riippuen USD 600-1000 on ollut hintahaarukka. Halvemmat ovat olleet sitten melko lailla kuluneen näköisiä. Jos myyjä on ollut EU:n ulkopuolelta, niin tulliinhan ne päsähtää myös... sigh, noh saan toki tuolla  Rolleicord:lla onneksi kuvattua 6x6 formaattia ja lohduttelen ettei siinä Rolleiflex:ssä paljoa parempia ominaisuuksia ole eihän... ;-)

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

En tiedä, paljonko on eroa, tuskinpa hirveästi.
    Tämä on malli MX-EVS type II. Tässä on linssinä Xenar 75/3.5 , mikä on halvoin ja huonoin, muita pidetään parempana ja hinta nouseekin heti eli Planar, Tessar ja Xenotar. Viime kesänä tällä kuvailin, oli erittäin tyytyväinen kuvaan ja laite toimii todella hyvin, en tiedä milloin huollettu, mutta suljinajat ovat valotuksen ja kokeiluni mukaan täsmällisiä.
    Maksoin tästä 200 euroa. Tätä pidetään hinta-laatusuhteelta yhtenä parhaimmista. Ei tämä Usassakaan ole kuin 200-500 dollaria. Sitten kun on Planar, hinta kipuaa lähelle tonnia, vaikka valovoima olisikin 3.5.
    Kannattaa katsella tätä mallia, on huomattavasti halvempi kuin moni muu.
    T Jukka

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Saksan ebayssä näitä liikkuu paljon, www.ebay.de. Siellä liikkuu myös suotimia yms.
    T Jukka

5. Vs: Kaunotar!

Onneksi olkoon!!! Aika monella sama polku digin kautta takaisin filmiin :)

Tokihan tuo digi on tuossa rinnalla, mutta lastasin juuri varsinaiseen kameralaukkuuni kino-Rolleiflexini optiikoineen, filmiperineen ja tilpehööreineen.

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Se sun kino rollei mut eilen hullaannuttikin ja kun tuttu vielä myi, niin illalla tehtiin kaupat, kun hän pesi Harley Davidsoniaan.
    Jihhuu!

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Olipa onnekas kankkunen, onneksi olkoon.

8. veke

veke

156
    0
    0

Onnea uuden perheenjäsenen johdosta! Tuli aika paljonkin kuvattua hieman paremmalla versiolla, en vaan muista tarkkaa tyyppimerkkiä. Kieltämättä linssi vois olla parempi mutta tuokin hakkaa kinarit mennen tullen. Valotusmittari (onko tuossa?) oli epätarkka sillä se mittasi valon koko pohjoiselta pallonpuoliskolta. Ja hidas käyttää ja hieman väärin tarkentuneet kuvatkin maksoivat...Mutta kun olosuhteet kunnossa ja aikaa oli niin olipa juhlaa vedostaa huippuskarppeja vedoksia kameraseuran kuukausikilpailuihin, ei raetta, ja viiltävän terävää jälkeä.

Mutta enpä palaa noihin takaisin. En sopeutunut koskaan neliökuvaan, vaikka pimiössähän se ei enää haittaa vaikka originaali olisi pyöreä. Mutta kun liikkeeseen vei negat ja diat niin neliötähän sieltä tuli vastineeksi ja leikkuri siis esiin. Koskaan en löytänyt projektoria jolla noita olisi voinut katsoa eikä kaikissa suurennuskoneissakaan ollut 6x6-sovitinta.

Noilla oppii kuvaamaan kun joka kuvaa on pakko miettiä, edes hieman. Hieno ostos siis!

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ihan kiva!  Itse en tosin  koskaan ole tottunut noihin croppirunkoihin, kunnon kamerat alkavat 6x7 koosta....  ;)

10. Vs: Kaunotar!

SakkeM:  Bah... lasten kokoja noi 6x7:t... Ainoa mikä todella vituttaa 9x12 ja 4x5" filmille kuvattaessa on se, että ne ei oo neliöitä... Enkä mä osaa rajata suorakulmaisesta negasta neliötä.

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Muakin neliö kiinnostaa.
    Katselin Ricoh Grd II, siinä voi suoraan valita neliöformaatin.
    T Jukka

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

No niinhän mä just sanoin....  koot alkavat niistä; kevyistä, näppäristä ja lastenkin käyttöön sopivista helppokäyttöisistä malleista.

APS:t, 66:set jne. mitä niitä nyt leluosastolla onkaan, ovat sitten toinen juttu.

13. Vs: Kaunotar!

Hieno kamera, kuva siitä ei vain ole häävi ;-)

14. Vs: Kaunotar!

Malli on yrmeän näköinen, olisit pyytänyt hymyilemään.
    Mallia ei saa yleisesti moittia, mutta tässä tapauksessa sanoisin, että en antaisi:(

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kuvassa ei horisontti ole lähelläkään suorassa, koskapa pystyviivat kaatuvat niin pahasti ;)

16. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ettekö muuta löydä kuvista kuin pystylinjat ja horisontin?
    T Jukka

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Toki.... tässä kuvassa ne vain  ovat suurimmat ansiot...  :)

18. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Eipä tuosta paljoa löydy. Vanhasta kamerasta huonosti valaistu tunnistuskuva.

kapa

19. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Jaa'a....  asiallisina työkaluina nuo menivät muodista suunnilleen samoihin aikoihin kuin Tigerpanzer.

Vaaria hiukka ihmetyttää, mitä hemmetin kuraa te olette tuottaneet näihin asti, jos joku puolen vuosisadan takainen kolmannen valtakunnan aikainen tuote sitä laatua parantaa.....  Tosin vain hiukan, ei tarvitse selittää :)

Hieno kapine aikoinaan.  Unelma, johon ei ulotuttu.

Niinkuin  venemoottoreissa Wickström.  Oli kova sana -55. 

20. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

En ainakaan minä kuvittele, että kuvani paranevat tai ovat laadultaan parempia, kun ostin tämän kameran. Mulla on ollut keskikoon järjestelmä ja pimiössä olen tuhrannut vuosia. Mielestäni saan laadukkaampaa jälkeä 6 milj aps-kennollani ja r2400 tulostimella. Ei tässä siitä ole kyse. Kyllä digi ainakin minulle kuvauksen opetteluun on parempi kuin filmi. Ostin kameran, koska pidän sillä kuvaamisesta.
    T Jukka