Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Amatöörin kehittyminen kursseilla ja koulutuksissa?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana , 8 Joulukuu 2012.

1. ∞

Member

458
    0
    16
    Olen jokseenkin kokematon ja osaamaton kuvaaja, vaikka olenkin alunperin innostunut kuvaamisesta jo 70-luvulla ja hankkinut ekan järkkärin 80-luvulla. Olen pohdiskellut että osallistuminen jollekin kurssille voisi avata uusia puolia kuvaamiseen ja opettaa yhtä sun toista. Mutta toisaalta pelkään, että alkaisinko mukailla ja toistaa esim. opettajan näkemyksiä ja tyyliä. Vai auttaisiko tuollainen kehittämään ihan omaa silmää ja tyyliä? Toisaalta joka asiassa pakkaa hyvä vanha tapa olla että opetellaan ne perinteiset alkeet ja rutiinit ja vasta sitten aletaan sooloilemaan ja soveltamaan.

Mikä on muiden amatöörien kokemus jos olette kursseja tms. käyneet? Oletteko saanut niistä paljon irti ja onko uusi oppi kehittänyt omaa silmää tai tyyliä vai jonkun muun tyyliä?

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Amatöörin kehittyminen kursseilla ja koulutuksissa?

Kirjailijan uralla auttaa paljon, jos osaa kirjoittaa....  No, lukeminenkin hiukan.

Hölmö vertaus, mutta kysymyksesi on vastaava kuin "pitäisikö kirjailijan välttää lukemista"  ettei saisi vaikutteita muilta kirjailijoilta.  Tietysti voi olla omaleimaista, ettei tiedä mistään mitään, mutta en nyt pitäisi sitä mitenkään tavoiteltavana tilana.

Osallistu niin moneen ja niin erilaisiin koulutustilaisuuksiin kuin mahdollista.

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Jonkun verran kamerakerhojen järjestämillä kursseilla olen käynnyt. Kyllä niissä paljon asiaa on ja asian vierestä. Niissä saa hyvän käsityksen kuvaajien yhteneväisyydestä ja eroavaisuuksista. Sitä kautta osaa myös itsensä asettaa kuvaajien moninaiselle kartalle. Kaikki informaatio on kiva tietää mutta kaikkea ei tartte toteuttaa. Yksin ylhäisessä yksinäisyydessä ei opi valokuvaamaan. Kyllä tarvitaan laajempia näkemyksiä ja yhteisöllisyyttä.

4. olliR

olliR Member

469
    10
    18

Kyllä kurssilla saa yleensä jotain ajateltavaa omaan kuvaamiseensa.

Kursseja on toki monenlaisia, eikä kurssin otsikostakaan aina saa selville, mitä siellä oikeasti tullaan painottamaan.

Mielestäni olennaista on ymmärtää, ettei kurssi yksinään pysty pusertamaan jotain oppia kalloosi. Kyse on enemmänkin siitä, että varaat itsellesi aikaa opetteluun, asennoidut motivoituneesti uusiin asioihin ja saat sekä opettajilta että usein myös muilta kurssin jäseniltä sekä vinkkejä että palautetta tekemisiisi.

Itselleni on käynyt pari kertaa niin, että vetäjän ensimmäinen puoli tuntia on vaan särähtänyt korvaani niin, etten ole sitten saanut mitään koko kurssista. Kyse on kuitenkin ollut ihan oman asenteen väärästä tilasta.

Itselläni on ollut jonkilainen linjaus, että hyvä tulos kurssista on, jos otat sen jälkeen normaaliin kuvaukseesi mukaan yhden uuden asian ja sinulle jää mieleen pari muuta juttua, jota voit alkaa myös kokeilemaan. Siis vaikkapa henkilökuvauskursin jälkeen alat käyttää suurta aukkoa luovasti ja alat miettiä jotain poseerauskikkaa ja kokeilemaan hiusvalolla.

Ja olet mielestäni oikeilla linjoilla tuossa, että ensin kannattaa kokeilla kopioida jonkun rutiineja ja sitten sulatella ne yhteen omien juttujen kanssa. Tämä vähentää pään hakkaamista seinään huomattavasti, kun joku näyttää ensin yhden mahdollisen oven paikan.

5. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113

Oon ollut kursseilla ja koulussa. Amatöörinä menin ekalle Pro Way-kurssille ja vaikutus oli suuri. Joitain asioita pitää päntätä useammalla kurssilla/kerralla päähän, että jotakin jäisi.

Aluksi tiesin että mun kuvissa oli paljon vikaa mutta en tiennyt mitä ne olivat, kursseilla oppi tietämään vähän mitä ne voisi olla. Nyt joitain vikoja on poistettu..ja aina löytyy uusia riippuen kuvien katsojastakin.

6. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Jep. Kurssit tekee hyvää, saa vinkkejä ja seuraa. Lisäksi pääsee kokeilemaan laitteita joita ei itsellä välttämättä ole.

7. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Olen käynyt joskus joillain kursseilla, mutta enpä niistä oikestaan muuta saanut kuin turhautuneen olon. Nyt olen vammani oparantanut ja olisin valmis koettamaan kursseja uudelleen, mutta en oikein keksi mitä. Kurssitarjonta on kovasti keskittynyt valokuvauksen perusteisiin tai sitten esimerkiksi potretteihin ja valaisuun.

Parhaiten oppii kun keskustelee hyvin valokuvaajien kanssa tai katsoo heidän kuviaan. Ja sitten taas omia kuvia... Virheistään oppii :)

8. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Ja noi opetusvideotkin ovat yleensä ihan katsomisen arvoisia. Vinkkejä niistäkin saa, vaikkei fyysistä kosketusta tai tilan tajua.