Vs: Taas Japaniin Englannilla... Sanotaan, että jos mukana on joku lonely planetin opas ja opettelet muutaman perus-fraasin niin kyllä pärjää. Muuten et. Käytännössä englannin kielitaitoisia ei löydä kuin harvoin. Ja silloinkaan he eivät ole luultavasti työntekijänä siellä mistä infoa kaipaat, vaan satunnaisia ohikulkijoita. Hotelleissa sentään on yleensä ainakin yksi englantia auttavasti osaava.. Mulla oli ennen japanin kielen perusteiden hallintaa mukana juuri lonely planet, kova into oppia, yksi pieni taskusanakirja ja sitten sellainen kätsy english-japan point'n'speak -sanakirja. Eli siinä oli kaikista asioista/tapahtumista aina kuva jota pystyi osoittamaan jos ei osannut muuten kommunikoida. Samasta oppi hyvin perussanastoa. Että ihan kylmiltään menin ensimmäisellä kerralla ja englantia en käyttänyt, niitä sanoja mitä opiskelin siinä reissatessa Tuossa se kuvakirja jota suosittelen ehdottomasti: http://www.amazon.co.uk/Japan-Original-Point-Speak-Book/dp/4795818436/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=books&qid=1231762111&sr=1-3 Ja ilman vastaavaa en kyllä lähde enää varmaan minkään uuden kielen/kulttuurin pariin. Niin hyvät kokemukset on
Vs: Taas Japaniin Samaa mieltä, et ei englannilla pärjää... Mutta sanakirja mukaan ja rohkeaa mieltä, niin mikäs ettei.. Majotukset kannattaa varata etykäteen netin kautta, niin sen saa tehtyä englanniksi ja ei paikanpäällä tarvitse vaikeasti etsiä. Japanissa ei ole ihan yksinkertaista löytää aina majotusta, jos ei ole auttavaa japaninkielen taitoa. Japanissa majataloa kutsutaan ryokan -nimellä ja sillä hakusanalla guukkeli laulamaan, niin löytyy varsin monen hintaista majapaikkaa Itse menossa taas 25.3 - 5.4.2009, jos joku yhtäaikaa maisemissa, niin ottakaa yhteyttä ehkä voisi törmätä. Liikun oletettavasti tällä kertaa laajemmallakin, eli rail-passin kanssa pääsaarella.. edittiä--- Viimevuoden kuvat: http://www.purtsi.com/galleria/Japan08/Japan2008spring.html saa kommentoida, mutta härskeistä copyrighteista ei kannata purnata, ne eivät ole kuvissa vahingossa.
Vs: Taas Japaniin Jotta saadaan asiata vähän valokuviinkin inspiroiva, niin tämän yhden heebon kuvia kannattaa katsoa. Ainakin mä tykkään hulluna: 乾燥肌対策には、どんなものがありますか?
Vs: Taas Japaniin Nonniin huomenna on lähtö ;D Näin viime metreillä olen alkanut heilua kinopuolen kanssa puolelta toiselle - kuvatakko väridiaa vai ottaako sittenkin taas vain mv-filkkaa? Kesällä kuvasin 1½ kk:n ajan värinegaa, joten ehkä mustavalkoista voisi nyt, toisaalta, toisaalta.. Jos tulee joku komea maisema minkä haluaa väreinä - vaan silloinhan voi iskeä laakaan sitten väriä Nojoo, onhan tässä vielä tämä ilta ja yö aikaa kääntää takkia suuntaan jos toiseen. MV, kevyt kinari, esim. FE2 parilla linssillä Mut aihitsi, mulla ei ole 28mm käsitarkenteista 28 - 50 - 85 olisi kiva setti kinoon. Väriä käyttäen sitten AF-runko ja 28 - 50 ja megatsuumi 70-300VR. Se mikä nyt ripoo on japanin kalleus. Jenin kurssikehitys on ollut niin vahva, että kesästä se on vahvistunut jo noin 30%! Esimerkiksi Fujin Acros 100 4x5 -filmi Quickload-kuoriin pakattuna maksoi kesällä 47 euroa, nyt 68 euroa. Hintalappu jeneinä on pysynyt kyllä samana. Muutenkin filmit ovat suomessa saman hintaisia tai jopa hieman halvempia kuin japanissa. Kun edellisinä vuosina on tottunut siihen, että japanista tuo aina pakastimeen kasan filmiä, taitaa nyt käydä niin että mukana pitää rahdata hp5+:aa, ADOX Pan 25:sta, ADOX CHS 100 Art:ia suomesta käsin ja unohtaa näppärät Quickloadit.