Nyt se sitten on tapahtunut ensimmäistä kertaa eläissäni... kivijalkaliike Tampereen keskustassa ei suostu tilaamaan haluamaani tuotetta maahantuojalta. Eli soittelin tuossa juuri Hertelille ja kysyin voisivatko he tilata minulle Pentaxiin tähyslasin. Eivät kuulemma voi. Eipä siinä sitten mitään. Pitää tilata jostain netin kautta. Kolautti aika lailla tuollainen vailla selitystä kieltäytyminen. Olen ollut heidän asiakkaanaan aika paljon ja pyrkinyt tukemaan paikallista tarjontaa, mutta tämä pistää miettimään. Olisin kysellyt heiltä muitakin tuotteita, mutta jäi tekemättä, kun tuon ensimmäisen kohdalla tuli noin yllättävä vastaus. Oli nuori tyttö puhelimessa ja hän kysyi joltain tietävämmältä tätä asiaa ja tuollainen vastaus tuli. Ei silti kyllähän heillä siihen oikeus on, mutta mutta... olisi tuo kyllä kaivannut edes selityksen että miksi ei. "Ei ryhdytä tällaisiin" oli sananmukainen vastaus, joka hämmensi niin, etten itsekään älynnyt ryhtyä peräämään syytä moiseen. Kiitin ja lopetin puhelun... Nyt sitten Göögeliä peliin ja etsimään sitä ruudutettua tähyslasia jostain nettiliikkeestä. Jos onnistaisi paremmin. Edit: helpostihan tuo löytyi Cyberfotosta. Pistin se tilaukseen korkeimman omakätisesti ;-)
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Jaa-a. Olisko niin ettei tunnistus toiminut puhelimessa, tyttö ei kuullut nimeäsi tms. Tunnistamattomalle soittajalle erikoisosan tilaamisessa tulee kynnys, kun aina niitä erikoisempia tilautettuja vehkeitä tuppaa hyllyihin jäämään. Kukaan ei sitten sattumaltakaan kysy samaa tavaraa seuraavaan viiteentoista vuoteen. Tai sitten liikkeen välit maahantuojaan voivat olla tauolla, syystä tai toisesta, ehkä tytölle tuntemattomasta syystä.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Ei kai tuo nyt voi pärstäkertoimesta olla kyse... eikä se tyttö minua olisi tuntenut muutenkaan. Tuli kai töihin joskus kesän alussa ja ei tunnu tietävän alasta yhtikäs mitään. Joka kerta kun olen siellä käynyt, niin hän on mennyt ihan ulalle yksinkertaisenkin kysymyksen kohdalla ja joutunut hakemaan apua ;-) Ja jos se on kyse siitä kuka tilaa, niin kaipa se olisi kannattanut kysyä se nimi uudelleen jos sillä jotain merkitystä on. Jos välit maahantuojaan on tauolla, alkaa se olla minullekin tärkeää tietoa, että osaan vastedes käyttää liikkeitä joilla ne ovat kunnossa. Epäilen kuitenkin että tästä ei liene kyse, koska aika kunnianarvoisasta perinteisestä liikkeestä on kuitenkin kyse.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Yleensä Hertellissä palvelu on ollut hyvää, mutta enpä ole "perustavaran" lisäksi paljon muuta tarvinnut. Loppuneita on kyllä tilailtu lisää jos on tullut kyseltyä. Ei silti täysin tuntematon tilanne, sillä kyllä tuntu todella vaikeata olevan saada Manfrotton jalustaan varaosia, kun putkien lukitusvipu oli mennyt katki. Hertelliltä ohjattiin Kallioniemelle, Kallioniemeltä Rajalaan ja siellä sanottiin että ei viitti tilata kun maahantuoja on juuri (6kk sitten?) vaihtunut. Taisi kuitenkin lähinnä olla tylsä tilata noinkin halpaa ja pientä tarviketta, uusi jalusta olisi kyllä tilalle löytynyt . Sanoivat vaan että käy jossakin metallifirmassa pyytämässä että hitsaavat - noh kyllä sitä sitten jopa koitettiin hitsata mutta eihän siitä mitään tullut kun tärkeät osat olivat muovia. Jalusta makaa kerhohuoneella romukasassa . Valitettavasti marginaalisemman tavaran kanssa tuppaa olemaan niin että jos edes sattuu sellaisen liikkeen löytämään, josta tilaaminen onnistuu, kestää tavaran saapuminen todella pitkään. Jos taas jaksaa itse hieman sähköpostia lähetellä tai sopivan tavaran kohdalla nettikauppoja selata, niin homma hoituu melkeinpä helpommin.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Näinhän se on, mutta kun olen kuitenkin yrittänyt ostaa tavarat mahdollisuuksien mukaan paikallisesti paikallisilta yrittäjiltä. Kun sitten saa tällaista palvelua (ja sellaista kun sinä olet saanut), niin alkaa omantunnon äänikin väistymään kun tilaa ne sitten lähtökohtaisesti sieltä mistä helpoiten ja nopeiten saa. Ja jättää nämä "turhat" paikalliset välikädet väliin. Harmi mihin maailma on mennyt. En nyt vielä heitä kirvesta järveen vaan yritän vielä heidän kanssaan jonkun aikaa. Hertell on kuitenkin minusta viimeinen oikea valokuvausliike tässä kylässä. Yksi tällainen vielä niin minäkään en viitsi enää leikkiä....
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Jep, kyllä Hertellistä vielä pimiöön perustarvikkeet tulee ostettua, niitä sieltä saa hyvin ja edullisestikin. Eipä sitä läheskään kaikkea kyllä muutenkaan enää kivijalkaliikkeistä saa.. Näihin vanhempiin laitteisiin varsinkaan.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... No itse ei paikkakuntalaisena olen saanut Hertellistä jopa puhelimitse erinomaista palvelua. Ja papereitakin kävin ostelemassa niin ison kasan, että hädin tuskin jaksoin kantaa ulos. Syynä se, että mistään muualta en olisi kyseisiä tuotteita saanut halvemmalla. En edes netistä. Joten ainakin Kentmere ostokset tulen tekemään Tampeeelta.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Tuollaiset "tauot" voi johtua mitä moninaisimmista syistä, enkä lainkaan kyseenalaista Hertellin mainetta tässä. Oma kokemus (eri alan kaupasta) on että etenkin uudet maahantuojat potkivat joskus aisan yli eri tavoin, huomioimatta pitkäaikaisten jälleenmyyjien näkemyksiä. Sanon nyt vielä etten tiedä ko. tilanteesta mitään, kunhan lohduttelin kaltoin kohdeltua ;-)
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Yksi huomioitava asia on yksittäisen osan tilaamisen kalleus. Voipi hyvinkin olla, ettet olisi sen tyytyväisempi asiakas, jos hinnastossa 10 yksikköä maksava tähyslasi maksaakin kuljetus- pienlaskutus- ym. lisien vuoksi esim. 15 yksikköä.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Eipä tässä edes päästy vielä mihinkään keskusteluun ko. vehjeksen hinnasta. Ja kun ottaa huomioon, että nyt joudun maksamaan yksittäisen osan postit ulkomailta, niin eipä siinä pienet liikkeen katteet missään olisi tuntuneet. Kun katselen tuota tekemääni tilausta, niin melkoisella katteella sen olisi se kivijalkaliike voinut minulle myydä... ja silti päätyä samaan hintaan kuin mitä nyt maksan. Kun CF:n ALV:llinen katteellinen hinta tälle on 33€, postit 9€ niin 30-40% katteella sen olisi voinut minulle myydä tuosta vain.... Suomen sisällä kun mokoma läpyskä tulee myyjälle vaikka kirjekuoressa 2-luokan postina tai muun tavaran joukossa. Emmehän edes päässeet keskustelemaan sen toimitusajastakaan. Sen olisi voinut toimittaa vaikka sitten kun ko. puljusta tulee muutakin tavaraa... 45€ mokoma lasi minulle maksoi kun sellaisen edellisen kerran tilasin. Silloin tosin suoraan maahantuojalta kun tunsin silloisen tätä merkkiä hoitavan kaverin. Ja eipä vähittäiskauppa yksityiseltä ostajalta mitään "pienlaskutuslisiä" veloita vaan sen kulloinkin sopivaksi katsomansa vähittäismyyntihinnan. Ja kyse ei ole "osasta" vaan luettelon mukaisesta tarvikkeesta siinä missä objektiivitkin. Hupsua puolustella sitä ettei myynnistä edes keskustella. Myynnillä minäkin elän. Ja ei ikinä tulisi mieleenkään sanoa asiakkaalle, etten minä sinulle mitään tilaa, ja lopettaa keskustelua siihen. Jos joku omasta tiimistäni moisen sammakon asiakkaalle möläyttäisi (tiedän etteivät sitä tee), tietäisin myös kuka lähtee ensimmäisenä kilometritehtaalle, jos se tilanne tulisi. Ja sitäkin ennen pyrkisin moisen myyntiasenteen omaavan neropatin sälyttämään vaivihkaa muiden tulosyksiköiden harteille ;-)
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... No onhan tuo hassua kyllä. Et kai vain sanonut että et ole valmis odottamaan kuukausikaupalla? Koska jos halusit osan äkkiä niin helposti tuleekin sanottua että ei onnistu, pahoittelen. On aika tyypillistä että maahantuoja ei toimita alle 500€ alv0-tilauksia lainkaan (ilman pientoimituslisiä ja rahteja siis), ja jälkitoimituksia ei osa firmoista toimita enää lainkaan erikseen, vaan tulee sitten seuraavan oikean tilauksen yhteydessä. Jos tulee. Ja pientoimituslisät on aika raa'at monesti kanssa, tuossa just laskettiin yhdelle asiakkaalle että 32€ diopterinkorjauslinssi olisi tullut yksikseen tilattuna maksamaan päälle 90€... Ei varsinaisesti kannattavaa. Ja Perkolla on muistaakseni melko säälittävät varastot, erittäin harvat kamat tuntuu olevan hyllytavaraa, ja nekin on useasti vain harvoin sitä. Järkkärikittejä ja kompakteja tuolla tuntuu olevan iisisti hyllyssä. Tämä tosin viimevuotista mutuilua, nyt ei ole Perkon kanssa oltu kuin Lowepro-kaupoilla viime aikoina.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... No en. Enkä halunnut sitä äkkiä. Mikä kiire täällä on, valmiissa maailmassa. Tuli vain mokoma mieleen, kun taas katselin viime reissun kuvia, että sen pirun horisontin saisi käsivaralta paremmin suoraan kun olisi ruudutettu tähyslasi. Ja kun nuo Pentaxin lasit eivät ole mitenkään varsin kalliiitakaan, niin voipi sellaisen tilailla tässä joutessaan. "Hyvää iltapäivää, se ja se täällä. Haluaisin tilata kauttanne Pentaxin LL-80 tähyslasin" "Hetkinen" ...pitkä odotus kun tyttö kysyy joltakulta..." Emme ryhdy tällaisiin" ....... pitkähkö hiljaisuus puoleltani.... "aha, vainiin,........ eipä sitten mitään... olisin kysellyt muistakin tavaroista mutta antaa olla tällä erää. Kuulemiin." Siinä koko keskustelu.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Olisiko ollut jokin väärinkäsitys. Kaupoistahan yleensä _ostetaan_ tavaroita, eikä niiden kautta tilata tavaroita - eihän vähittäismyymälä mikään postitoimisto ole.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Heh heh, joo... jos soitat kauppaan ja haluat tilata tavaran, niin heidän normaali proseduurinsahan on välittömästi kieltäytyä siitä.... kyllä tuo minusta aika selkokieltä on. Jos tyttö ei ymmärrä, niin sopii kysyä lisää että mistä on kyse. Jos myyntitehtävissä oleva ei ymmärrä tai hänestä tuntuu että kysymys on jostain epätavallisesta, niin hänen tehtävänsä on selvittää että mistähän mahtaa olla kyse. Hän ei millään tavalla antanut ymmärtää ettei ymmärtänyt.... voihan olla, että he ovat palkanneet ko. tytsyn muiden kuin älyllisten ja myynnillisten avujen vuoksi (paljon mahdollista, olen nähnyt hänet ja pitänyt näkemästäni) mutta kyllä se sitten on kaupan oma häpeä jos päästävät moisen bimbon asiakkaiden kanssa tekemisiin. Mitähän hän on mahtanut myymälän hoitajalle (kauppias itse?) sanoa? "Täällä on joku, joka haluaa... " niin mitähän tyttö hänelle sanoi, jotta jonkinlainen väärinkäsitys siitä että EN olisi ostamassa heiltä, vaan haluaisin ihan jotain muuta, pääsisi syntymään? olisin utelias kuulemaan loogisen skenaarion moisesta... mitähän se voisi olla? millainen keskustelu käytiin, jotta he luulisivat minun soittaneen postitoimistoon? (tilaatko sinä tavaraa postioimiston kautta soittamalla sinne?) tai verkkokauppaan? luulivatko he että se kama pitäisi toimittaa minulle postissa? miksi mitään selventävää ei kysytty, vaan kieltäydyttiin suoralta kädeltä? ja toisekseen, yllätys yllätys, Hertelillä ON verkkokauppa... http://www.fotohertell.fi/ ja verkkokauppojen kautta TILATAAN TAVAROITA eli he toimittavat tavaraa myös postitse asiakkaalle.... ;-)
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Jep ;-D. <SIZE size="70"][Hieman oli keskikoon negalehdet hakusessa mutta löytyivät pienellä avustuksella]</SIZE>
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Sinä varmaan kysyit niitä minun jälkeeni, kun kohdallani hän ei ymmärtänyt edes kysymystä, piti hakea se pitkä tumma kaveri apuun ;-) <SIZE size="70"]tai sitten vain hämmentyi nahdessään kysyjän.....</SIZE>
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Samanmoinen kokemus oman kylän fotoliikkeestä, soittelin ja kysyin nikoniin 50mm lasia: - Onko Nikoniin 50mm F1.8:a hyllyssä? Pitäisi luultavasti olla. - Mitä maksaa? -ei oikein tiedä, tule käymään. Hain sitten toisaalta(ei omalta kylältä, mutta kivijalasta kuitenkin) kun siellä tiedettiin hinta ja varastotilanne ilman että tarvitsee mennä kuuntelemaan marinaa "kun verkkokaupat myy halvalla ja jyrää meitit.."
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Eipä niin, mutta maahantuoja veloittaa ja se tulee sisällyttää tuohon sopivaksi katsottuun vähittäismyyntihintaan. Tämä on yksi todellinen tekijä yksittäisten, pieneten tarvikkeiden/osien (miten niitä nyt haluaa kulloinkin nimittää) hinnoittelua.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Okei, en mä nyt sitten kyllä tajua enää. Ite soittaisin ja kysyisin vielä varmennukseksi että mitä hittoa. Ihan ystävällisesti siis.
Vs: Kivijalkaliike ei myy.... Kyselen sitten ihan naamatusten kun seuraavan kerran on asiaa sinnepäin. Näkee helpommin mistä on kyse.