Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Drinkkeri, 9 Lokakuu 2010.

1. Drinkkeri

Drinkkeri Active Member

479
    34
    28
    Tämmöinen, ilmeisesti vähemmän suositeltava toimenpide tuli nyt eteen. Kuvasin T-MAX 400 rullan aukon verran ali eli ASA800 mukaan ja näitä kuvia ei voi enää kuvata uusiksi.

Kodakin kehitysohjeet antavat saman kehitysajan tuolle yhden aukon prässäykselle T-MAX -kehitteellä, Rodinalista mulla ei kuitenkaan ole mitään hajua prässäyksen suhteen muutamaa foorumeilla asian tiimoilta vietettyä tuntia lukuunottamatta. Mitäs tässä nyt tekis (T-MAX -pulloa en tilaa)? Suunnitelmissa oli vetää sormet ristissä 1+50 seoksella pari minuuttia ASA400 -kehitysajan yli.

2. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

.

3. Dramo

Dramo

111
    0
    0

En ole koittanut mut ständikehitys 1+100 / 60 tai 90min hoitaa ymmärtääkseni monilla filmeillä tollaset tilanteet ihan kohtuullisesti. Eipä pitäs tulla niin paha raekkaan.

Perminna ilmeisesti tageista päätellen tietäisi tarkemmin:

4. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Tunnin Rodinal-ständillä (1+100, 30s agitointi aluksi) tuli tosi rakeista ja jäi ehkä vähän tummaksi. Ehkä 1,5 h antaisi paremman lopputuloksen, vaikkei rae siitä pienenisikään.

Kodakin D-76lla saa hyvän lopputuloksen T-maxista: 400 ja 800 on sama kehitysaika (Kodakin ohjeen mukaan). ISO1600 D-76lla toimii myös.

5. Drinkkeri

Drinkkeri Active Member

479
    34
    28

Surffasin hivenen lisää ja päädyin rangefinderforumin aihetta koskevaan ketjuun, johon postattujen tulosten perusteella näyttää olevan ihan sama miten sitä filmiä valottaa ali, tähän asti kovin vastaantullut prässi on TRI-X 400@25600 1+100 210min ständillä

6. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

T-maxia ja Tri-X:ää ei voi verrata toisiinsa prässäysominaisuuksien osalta. T-maxia voi prässätä ainakin ISO1600 tai ISO3200 asti, mutta se on mielestäni krantumpi kehitteen suhteen.

7. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Digitaltruthin mukaan aukon pushin aika olisi Rotskulla noin 1,5 x normaali kehitysaika:

B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart

En ole kokeillut tuota joten ihan vaan tiedoksi.

Ständillä yhden aukon pushin kehittää hyvin. 1:100, ensin minuutti hidasta kääntelyä, purkki 20C vesihauteeseen ja 30min kohdalla sellainen lyhyt viinilasihuljautus ja vielä toiset 30min hauteessa ettei lämpötila muutu.

8. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Tmax400@400 standiä olen tehnyt Rodinalilla muutaman; muuten jees,hyvät sävyt, ehkä aavistuksen tumma mutta rae on liikaa minun makuun. Myönnän olevani aika vaativa tässä rakeen osalta :)
    Mutta lainaten ständi-kirjaa Iridescent Light  , suositus Tmax400:sen städiksi oli mieto alivalotus, @ISO640 ja ständi maksimissaan 1h seisotuksella.
    Tuosta näkökulmasta ja Perminnan kommentin pohjalta, ei olla kaukana toimivasta reseptistä. Jos nuo kuvat ovat tärkeitä/ainutkertaisia, itse kuvaisin toisen rullan @800 ja vetäisin sen testinä läpi tunnin ständistä, niin tietäisi mitä tuleman pitää.

9. Drinkkeri

Drinkkeri Active Member

479
    34
    28

Tunnin ständejä kuitenkin?

10. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Kyllä, tunnin ständejä Rodinalilla. 1+100
    En ole kokeillut Tmaxiin Xtol+Rodinal seosta, joka tuntuu ainakin Acrosiin & Neopaniin tekevän pienemmän rakeen.

11. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Kylläpäs tämä nyt menee heti ihan liian hienoksi.

Tmax400 siinä missä myös saman putkan Tri-X 400 kestää ihan hyvin sen yhden aukon alivalotuksen ilman erikoiskehityksiä. Eli unohda koko ongelma ja kehitä normaalisti. Mitään ständejä tarvita :)

12. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Mä kuvasin kouluaikana tmx:ää (iso100) 3200 valotuksella ja kehitin Ilfordin ilfotec hc kehitteellä muuten normaalisti, mutta aikaa lisää 25% per aukko. Ei tosta niin mahdottoman kehno tullut, joskaan ei sellainen, mitä olin tekemässä. 

Sorry pikainen ja roskainen scanni.

13. 3js

3js Member

686
    0
    16

Rodinal on kyllä vihoviimeinen prässikehite, en oikein ymmärrä pointtia, miksei voi ostaa sit T-max kehitettä jos kuvat ovat kerran ainutkertaisia. Sehän maksaa jotakin pikkasen alle 30 egee puteli, ei pitäis kaataa kenenkään budjettii? Ja ne esimerkit  rodinal standin negoista eivät ainakaan minua vakuuta, ohuita ovat kuin, no tiedätte kyllä mikä. Muotijuttu.

Jos nyt kuitenkin tulet järkiisi ja tilaat sitä T-Max kehitettä niin aivan samalla ajalla kuin 400:sen kehitysaika en kuitenkaan lähtisi liikkeelle. Kyllä se 1½ minuuttia lisää vaatii.

Ja nyt sitten kaikki standin ystävät postaavat ja kehuvat oman metodinsa taivaisiin. Ja olen sata varma että se nega sieltä syntyy sillä standilläkin. Ymmärtääkseni negan saa aikaiseksi sopivassa tilassa olevan tamman kusellakin, tästä on joku tehnyt testinkin. Ja kahviakin voi käyttää. Ainahan voi hommat tehdä itelleen vaikeiksi, näin voi todistaa itselleen ja muille oman asiantuntijuudensa...

Summa summarum, jos haluat ruman isorakeisen negan, käytä Rodinal+ standiä, jos haluat pienirakeisen hyvän negan, niin se T-Max Dev. Oma asiasi.

14. 3js

3js Member

686
    0
    16

Joo kyllä sen negan saa noinkin. Varjoissa ei sitten ole kyllä mitään.

15. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

No onhan niissä. Ei se yhdestä aukosta kiinni ole, menee vaan vähän syvemmälle varpaaseen. Ei yhden kappaleen yhtä aukkoa alivalotettua filmiä varten kannata alkaa mitään tilailemaan ainakaan.

Jos muuten ei hirveän usein prässikehitettä tarvi mutta joskus kuitenkin, niin voisi olla hyvä idis ostaa varuiksi yksi pussukka Micropheniä litran satsia varten. Ei maksa kuin kympin tai mitälie ja sillä hoitaa sen kymmenisen rullaa oikein hyvin.

16. 3js

3js Member

686
    0
    16

No tässä olemme eri mieltä, mutta jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan. Itseäni kyllä aina vituttaa katsoa aukon alle jääneitä negoja kun tiedän että se hankaloittaa pimiön elämää ikävällä tavalla. T-maxhan on oikeinkin valotettuna jo lähtökohtaisesti vähän ohut. Mutta mitä tästä enempää, jokainen tehkööt mitä haluaa.

17. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Tuolla mulla on MV tutoriaalissa nimenomaan T-max 400 kehitykset 1:100 rotsku standilla. suositeltava valotus on nimenomaan yksi auko ali joten vetele ihan normaalilla tunnin standilla. melkein voi sanoa että tiheätä tulee.

18. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Jari: xtol+rodinal kombo on todella hyvä, mutta onko Smithillä mitään mainintaa miten toimii hc-110+rodinal?

19. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Xtol on periaaatteessa C-vitamiinia, kehitteenä OK, mutta en menisi sotkemaan HC110 (Hydrokinoni) Rodinalin kanssa (Para aminofenoli).

20. Vs: T-MAXin prässäys Rodinalilla.

Mä olen antanut itseni ymmärtää tuosta xtol+rodinal yhdistelmästä että xtolin merkitys on sen suuri natriumsulfiitti määrä ja siten raetta pienentävä vaikutus. Rodinal on se osapuoli joka toimii pääasiallisena kehitteenä. Tällä logiikalla rodinalin kaveriksi kelpaisi muutkin vastaavat kehitteet kuten d76:nen. 
    Kertokaa miten tämä oikeasti menee :-?