Olen tässä mietiskellyt tarkemmin oman arkistopesurin tekemistä. Tarkoituksena olisi tehdä 40x50 pesuun tarkoitettua monilokeroinen pesuri, jossa jokainen lokero erillään toisistaan (mallia Nova Washer?) Löytyykö jostain ohjeita kyseisenlaisen pesurin tekemiseen itse, vai pitääkö rakenne suunnitella täysin itse? Pleksien hinta on myös melko kova. Onko ehdotuksia, mistä pleksit saisi edullisesti. Laskin "paikallisen" muoviliikkeen hinnoilla 12 lokeroisen pesurin materiaalien hinnaksi noin 300 EUR. Täytyisi löytää jostain edullisempi paikka, jotta voisin edes harkita noin ison pesurin tekoa. Onkos jollain kokemusta kyseisen kaltaisesta projektista? Kertokaas kokemuksianne.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri www.darkroomsource.net/printwasher.shtml www.schwarzweiss-magazin.de/pdf/printwasher.doc Voisihan siinä olla vähemmän lokeroita, esim 5 tai 3? Itse mietin aikanaan samaa hommaa. Silloin olisin päätynyt ikeasta ostettuun isoon laatikkoon, johon laittaisi tuloveden kahteen kohtaan ja poistoveden ylös letkun. Lisäksi amerikan patenttijutusta löytyy kaksi, kylläkin vaikeaa ohjetta. www.patentstorm.us/ Sinne pitää ensin rekisteröityä, mutta se on ilmaista. Sitten hakusanaksi archival washer tai print washer, niin pari ohjeen tapaista löytyy. T Jukka
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Harkitsin myös tuollaisen tekemistä. Tein jonkinasteiset piirustukset Ollin kurssilla viime kesänä. Mutta sain ostettua Novan pesurin, nin jätin pelkäksi harkinnaksi. Löytyisiköhän multa jostain vielä ne raapustukset.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Mä mietin kanssa tuollaisen tekemistä ja pohdin, että parhain systeemi olisi muovilaatikko, johon tulee toisesta reunasta vesi ja toisesta lähtee. Siellä sisällä olisi sellainen jostain ruostumattomasta aineesta tehty pois nostettava lokerikko ja alta puhallettaisiin ilmapumpulla ilmaa, joka tekisi veteen liikkeen. Tuolloin pienemmätkin vedokset olisi helppo ottaa pois kun kippaisi tuon lokerikon ylösalaisin pöydälle ja ilmapumpun ansiosta ei veden kulutus olisi niin hurjaa.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Väkertelin tuossa karkean periaatepiirustuksen omasta suunnitelmastani töissä, mutta kun KL.com oli kaljatauolla, niin en saanut upattua sitä tänne. Josko huomenna muistais...
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Ilmapumpulla ovat jotkut epäilleet harmeja. Voi ilmeisesti jäädä ilmakuplia pintaan. Pleksi on tosiaan kallis materiaali. Astian ja väliseinät voi tehdä muustakin materiaalista. Väliseininä voi käyttää vaikka muovista verkkoa tuettuna, muovitettua rautalankaverkkoa tai jotain halvempaa muovia. Valmiit muoviastiat voivat myös olla edullinen vaihtoehto. Seinärakenteiden tukevuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Pleksi joustaa yllättävän paljon jo pienessäkin astiassa. (Ja saumat vuotavat kokemusten mukaan myös yllättävän paljon Sopivat tukirakenteet ovat pleksin kanssa helposti tarpeen ettei seinät pullistele ohuella muovilla. Ovatpa jotkut tehneet laatikkoja akvaariotyyliin lasistakin tuon takia. Nesteen ei ole pakko vaihtua myöskään jatkuvasti. Diffuusiohan on prosessina kuitenkin melko hidas ja olennaista on ettei paperin pinnalla makaa "likainen vesifilmi" paikallaan sekoittumatta. Pesin vähän pienempiä kuvia viimeksi ämpärissä. Väliseininä oli spiraalin mallinen muoviverkko. Vettä kierrätin akvaariopumpun avulla ja vaihdoin veden aina satunnaisesti kokonaan uuteen. Toimipa näppärästi noinkin. Kauneudesta ei tosin tullut tyylipisteitä.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Meillä on pimiöllä käytössä vanhemman kerholaisen isänsä kanssa rakentama arkistopesuri. Max-koko taitaa olla 30x40. Se on vissii pleksiä tai paksua muovia, en osaa sanoa... Ihan asiallisen oloinen, vaikka saumakohdista ehkä voisi huomatakin että itse tehty (mä ku luulin että sitä oli itse vain korjattu). Enpä ole kyllä tieteellisesti (tms. tarkasti) tutkinut sitä, miten hyvin tuo loppupeleissä pesee, mutta vaikuttais olevan ihan ok. Yhdessä päädyssä on kaksi lokeroa, alimpaan tulee sisään vesi. Siinä on myös poistoletku, ilmeisesti esim. tukosten varalta, joka hillitsee hieman tuota veden kulkua. Tästä lokerosta vesi kulkeutuu isommalle puolelle (missä paperit ovat) suht alhaalta. Ylivuoto tapahtuu tämän päällä olevaan lokeroon. Väliseinät on muovia ja niitä varten on rungossa urat.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Jos sen verran vielä jarruttelisi, että kannattaa harkita pari kertaa diy-projektia.... Kamreeri Honkanen väsäsi kerran 70/80-luvulla ihan kelpo pesurin. Mutta: materiaalit oli tosi kalliita ja lopulta piti hankkia kunnon jyrsimet yms. työkalut. Ja saattoi juttu olla jopa niin, että kaikki meni kerran uusiksi liian ohuiden materiaalien takia. Eli koosta riippuen runkoon vähintään 8-10 millin tavaraa. Toinen juttu on sitten veden kierto yms. Ainakin Kostinereissa on slottien pohjassa pieniä reikiä, joista tulee varmaan vettä, mutta myös vähän ilmaa irroittamaan printtejä väliseinistä ja suuntaamaan virtausta. Ainakin näin muistelen toimintaa taas hiljan katselleena. Ei siihen normaalisti ole kiinnittänyt mitään huomiota ja kaikilla testeillä (väri, printin testailut yms.) Kostinerit toimii loistavasti. Eli lienee jo selvää, että Honkasen projekti ei ole enään vuosiin ollut käytössä, vaan tilalla on pari Kostineria - pieni ja iso. Ongelma lienee, että käytettyjä laitteita on Suomessakin jonkin verran, mutta niiden löytäminen on vaikeaa. Menestystä etsintään!
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri En varmaan ryhydy rakentamaan itse arkistopesuria, on tarpeeksi rakennus- ja viritysprojekteja vanhan asuntovaunun kanssa. Minulla on Patersonin pönttö huuhtelukäytössä. Ärsyttävin piirre siinä on että telineeseen ei mahdu kunnolla 30x40 cm:n arkit. Ratkaisin asian siten että purin arkkitelineen osiin niin että väliseinät ovat irrallaan pöntössä. Näin arkit mahtuvat hyvin, mutta automaattinen agitointisysteemi ei toimi kunnolla. Itselleni optimaalinen ratkaisu olisi Nova Academy 3 Archival Print Washer, jossa 10 huuhtelulokeron lisäksi 2 erillistä ja eristettyä lokeroa wash aid- sekä wetting agent -litkuja varten. Saisi kaksi allasta pois pöydältä tilaa viemästä!
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Mä olen miettinyt sen novan systeemin hankkimista, jossa on litkuille omat lokerot ja huuhtelu viimeisenä. Se vasta vähän veisi tilaa. Ei mulla tulisi baryyttikuviakaan paljon, yksi voisi hyvin lillua tunnin huuhtelussa. T Jukka
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Mutta eikö kannattaisi testata Honkasen projektikin? Eihän se, että Kostiner toimii, tarkoita etteikö itse tehtykin voisi...
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Ilmeisesti ei tullut tarpeeksi selvästi ilmaistua, että vain hullu viitsii itse tehdä huonon "arkistopesurin", kun käytettyjäkin on saatavissa. Ja ehkä jopa uusiakin on saatavissa. Halvemmalla. "Tee-se-itse-miesten" kannattaa lukea kaikki vinkit ja kopioida saamarin tarkkaan jokaisen aikanaan tuotetun laitteet ominaisuudet. Vaikka siltä näyttääkin, "akvaariolla ja muutamalla välilevyllä" ei vielä pitkälle pötkitä. Mutta mitäs minä näistä, kun on hommat olleet hoidossa.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Samaa mieltä. Laatu maksaa jonkin verran, mutta siitä kannattaa maksaa. En tiedä kostinerista, mutta Novamasteria voin suositella. Sielläkin on joka slotin kohdalla pieni reikä. Hyvin vesi kiersi. Tilasin Washmasteriin (40*50, 12 slot) kuville varaosiakin ja nopeasti ja hyvin tuli perille. T Jukka
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri No onkos jollain kokemusta Cascaden pesureista? Summitek Print & Film Washer Tuo hinta ei ainakaan päätä huimaa (vrt. Novan pesurit esim Impexissä) EDIT: Hmmm... näemmä taitaa olla kaveri pistäny hanskat tiskiin...
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri http://www.versalab.com/server/photo/products/washer1.htm Tässä pesurissa ei näytä olevan kovin kummoista veden syöttöä, eikä lainkaan ilmaa. Vesi myös käsittääkseni sekoittuu vedoksien lokeroitten kesken, ainakin jonkin verran? Kuitenkin arviot sen toiminnasta ovat nähdäkseni ihan kelpoja. http://www.versalab.com/server/photo/products/vestlrevw.htm Joten eipä tässä tarvita mitään hifistelyä. Tärkeintä on että tulee puhdasta kohtuullisella vesimäärällä ja ajalla. Vaihtoehtoina varsinaiselle altaalle on ainakin lasi ja lasikuitu. Lasikuitu vaatii muotin tekemisen, joten työläs homma se on - yhtä varten. Lasiinkin voi porata reiän mikäli katsoo tarpeelliseksi, mutta vedensyötön voi myös tuoda laidan yli muotoillulla vesiputkella. Olenkin tuollaisen monireikäisen suihkuputken kerran tehnyt vesiputkesta ja siitä tuli ensi versiona oikein hyvä. Pieniä reikiä vain siihen porasin ja sellaiselta Versalabinkin ratkaisu näyttää. (Tämä on muovitynnyristä tekemässäni huuhtelulaitteessa, mikä on vaakatasossa makaava malli.) Lokerikkoon ei tarvitse paksua ainetta, joten voisi katsella pleksihinnastoakin, jos ei muuta keksi. Kuuden millin ruostumaton kierretanko sopii lokerikon kokoamiseen. Sellainen se on tuossa valmiissakin kuvasta katsoen. Vaikka dollari on halpa, kyllä se taitaa pyöreästi lähelle dollarihintoja tulla kaikkine kuluineen euroissa, jos jenkeistä tilaa. En tosin tarkistanut lähetyskuluja.
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri (En väitä etteikö voisi olla hyvä, varmaan onkin, mutta Ei tietysti kovasti yllätä, että myyjän arvioi tuotteestaan on positiivinen ;-).
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Niin. Myyjän sivuilleen kelpuuttama ulkopuolinen arvio. Mutta onhan noita printtejä pesty ja ihan hyvältähän tuollainen näyttää rakenteena. Vesi tulee joka lokeroon yhdestä pisteestä läheltä pintaa veden alta ja se saa veden pyörimään siinä. Pikkuhiljaa se vaihtuu ja uudistuu. Kannattaa lukea se arvio - tämä on kokeillut testata kiinnitejäämiä ennenkin ja ainakin minulle siinä oli jotakin uuttakin. Ja tietysti vielä vedenpoisto altaaseen unohtui edeltä. 'Kaatonokka' voisi olla hyvä. Tai sitä reikää poraamaan. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=330265811323&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=014
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Jaah se olikin nuin.. Kyllä mä uskon . Ja voihan niitä juu itekkin testata jos jaksaa - tietysti ihan suositeltavaakin jos vaikka itse pesurin rakentaa. Ei tuu väärässä paikkaa "säästäneeksi".
Vs: Tee-se-itse arkistopesuri Tuolta löytyy myös linkkejä pesureihin, valmiisiin ja DIY-malleihin: http://www.warthog.fi/agfanistania/mvfilmi/mvftekstit/pinnakapuv.html