En kyllä saa kiinni mitä se toisi lisää kuvaukseen, paitsi tietenkin joitain hankaluuksia valaistukseen ja tarkennukseen...
Voi pehva Olli, justiin alussa sä valitit, kun on niin tyhjä pää? Tutustu nyt pikkusen kuvattavasi maailmankuvaan, että mitkä aisiat on niitä, jotka tekee iloseksi. Kysy edes nimi. Ei sitä varmasti sun valotusongelmasi kiinnosta pätkän vertaa. Sun maailmanparas kamerasi varmasti tarkentaa, ei siinä mitään, anna sulkimen laulaa vaan.
Auttaiskohan se jos vaihtais vehkeet? Hmmmm, punapalluraisella kuulemma tulee hyviä kuvia kohteesta kuin kohteesta.
[quote="Olli Knuuttila" post_id=843059 time=1490617139 user_id=17614 Olisiko lähtökohdat vähän pinnallisia, jos ne tällaisia ovat. Kuva on kuva on kuva... [/quote] Et vai?
Et vai? [/quote] Ilmaisin itseäni varmaan huonosti. Yritin arvella pinnalliseksi lähtökohtia, jos kuvaa arvostellaan sen kohteen mukaan...
Kohdehan on kuvaajan tulosta.... Eli jos asiakas eli katselija toteaa tytön olevan "pinkeä subaru", tarkoittaa että se kuvaaja on tehnyt tälläisen tuloksen joka on synnyttänyt asiakkaassa eli katsojassa tälläisen reaktion. (toki esimerkki on karrikoitu, koska tytötellä ei saa)
Olin tänään konsertissa ja pohdin, että musiikissa on vähän samaa ilmiötä, jossa muoto määrittää sisältöä. Esimerkiksi Dvorakin 7 sinfonia, sen kolmas osa on osin tanssillisen kevyt muodoltaan, adagion perässä, ja varsin yleisesti se koetaan vähän väliosaksi tuon hitaan osan ja synkähkön allegro-finaalin välissä. Ikäänkuin muodoltaan lähestyttävämpi musiikki olisi lähtökohtaisesti vähempiarvoista kuin dramaattisempi sävellystyö.
[quote="Olli Knuuttila" post_id=843244 time=1490812488 user_id=17614] Olin tänään konsertissa ja pohdin, että musiikissa on vähän samaa ilmiötä, jossa muoto määrittää sisältöä. Esimerkiksi Dvorakin 7 sinfonia, sen kolmas osa on osin tanssillisen kevyt muodoltaan, adagion perässä, ja varsin yleisesti se koetaan vähän väliosaksi tuon hitaan osan ja synkähkön allegro-finaalin välissä. Ikäänkuin muodoltaan lähestyttävämpi musiikki olisi lähtökohtaisesti vähempiarvoista kuin dramaattisempi sävellystyö. [/quote] Arvokkaampihan se kevyt väliosa on, jos se kerran aikaansaa lähestymistä (tuo arvoa) noihin synkkiin raskaisiin osiin. Sama juttu, jos pannaan kuuluisa mallipimu seisomaan taidekauppaan tai puusepänverstaaseen, niin heti kasvaa taiteen tai kädentaidon kysyntä. Eli ovi käy ihan toiseen malliin.
[quote="Olli Knuuttila" post_id=843244 time=1490812488 user_id=17614] Olin tänään konsertissa ja pohdin, että musiikissa on vähän samaa ilmiötä, jossa muoto määrittää sisältöä. Esimerkiksi Dvorakin 7 sinfonia, sen kolmas osa on osin tanssillisen kevyt muodoltaan, adagion perässä, ja varsin yleisesti se koetaan vähän väliosaksi tuon hitaan osan ja synkähkön allegro-finaalin välissä. Ikäänkuin muodoltaan lähestyttävämpi musiikki olisi lähtökohtaisesti vähempiarvoista kuin dramaattisempi sävellystyö. [/quote] Vaimo ei siedä Mozartia kun se on sellaista kevyttä pimputtelua hänen mielestään Mut se tietääkin/tiesi noista enemmän kuin minä kun oopperassa oli töissäkin. Minä olen niin käytännöllinen, että minuun kolahtaa hyvät laulajat. Kyllä opperalla ja muillakin taideaineilla on niin paljon yhteistä siinä, että ammattilainen on nähnyt ja oppinut enemmän aiheesta ja pystyy erottamaan nyansseja. No, onneksi on Mozart ja La Bohmen kaltaiset Puccinin kappaleet. Muutamista esityksistä lähetty pois, vähän kuin nopeasti ohikävelty valokuvanäyttely. Mutta erotiikkaa - tai monassti riittää pelkät tissit - pitää olla tavalla tai toisella jos haluaa tuottaa rahaa. Ja musitetaan että hyvässä huumorissakin on oltava se synkkä kohta, itkevä klovni, muuten ei kauan jaksa pinnallisuus naurattaa.
[quote="Olli Knuuttila" post_id=843244 time=1490812488 user_id=17614] Olin tänään konsertissa ja pohdin, että musiikissa on vähän samaa ilmiötä, jossa muoto määrittää sisältöä. Esimerkiksi Dvorakin 7 sinfonia, sen kolmas osa on osin tanssillisen kevyt muodoltaan, adagion perässä, ja varsin yleisesti se koetaan vähän väliosaksi tuon hitaan osan ja synkähkön allegro-finaalin välissä. Ikäänkuin muodoltaan lähestyttävämpi musiikki olisi lähtökohtaisesti vähempiarvoista kuin dramaattisempi sävellystyö. [/quote] Musiikissa käytetään tietoisti kevyempiä osia välissä. Onhan se puuduttavaa kuunnella koko ajan 'tuutin täydeltä'. Barokin aikana konsertti (siis viimeinen teos siinä) piti lopettaa duurisointuun, vaikka biisi oli mollissa. Yleisölle kun ei saanut jäädä pahaa mieltä, vaan toivorikas tunnelma.
Imeisesti "tuutin täydeltä" ei tarkoita äänen volyymiä (fortissimo), vaan tunneskaalan raskautta. Jos mietitään tuota sanaa "tietoisesti", niin kuinka moni ottaa kuvansa vähemmän tietoisesti ... sillain tähtäilee ja saa sykähdyttävän tunne-elämyksen, jolloin on aika ottaa kuva. Ja sitten kuvankäsittelyssä miettii enemmän tietoisesti, millaisen kuvan haluaa. Onhan osa kuvaajista myös sarjakuvaajia, jolloin suurin osa tietoisesta prosessista sijoittuu (tai saattaa sijoittua) jälkikäsittelyyn. Mutta riittääkö jälkikäsittely syvyyteen ja sanomaan. Pystyykö hyvä ammattikuvaaja miettimään jo kuvaa ottaessaan millaisia elementtejä (katsojan kannalta) kuvaansa saa.
Yleensä en ajattele katsojaa, vaan teen kuten itse koen. Jos siitä välittyy katsojalle kokemus/näkemys, niin ehkä olen onnistunut. Tämä taiteilijan näkökulmasta. Jos taasen olen kuvannut asiakkaalle, niin tiedän hänen lähtökohtansa ja pyrin saamaan kuvaan niitä hänelle tärkeitä elementtejä. Näitä sitten välitetään katsojalle. Kapa
Ei kai kyse ole oikeassaolemisesta, vaan siitä että asiakkaalle toimitetaan mitä asiakas haluaa. Jos haluan kylppäriin vaaleansinisiä laattoja niin en maksa vihreistä. Jos asiakas haluaa kuvaan elementtejä X ja Y niin asiallinen ammattilainen niitä kuvaan tuottaa.
[quote="Olli Knuuttila" post_id=843244 time=1490812488 user_id=17614] Olin tänään konsertissa ja pohdin, että musiikissa on vähän samaa ilmiötä, jossa muoto määrittää sisältöä. Esimerkiksi Dvorakin 7 sinfonia, sen kolmas osa on osin tanssillisen kevyt muodoltaan, adagion perässä, ja varsin yleisesti se koetaan vähän väliosaksi tuon hitaan osan ja synkähkön allegro-finaalin välissä. Ikäänkuin muodoltaan lähestyttävämpi musiikki olisi lähtökohtaisesti vähempiarvoista kuin dramaattisempi sävellystyö. [/quote] Klassinen sinfonian (kai jostakin 1700-luvun lopulta) rakenne on juuri tuo, kolmas osa on tanssillinen (menuetti - trio - menuetti tai scherzo - trio - scherzo) , mutta ei se ole sen enempää väliosa kuin sinfoniamuodon muutkaan osat.
Katsoja on aina oikeassa, ja hänellä on oikeus myös muuttaa mielipiteensä. Teoksen tekijänä en ajattele mahdollisia katsojien erilaisia mielipiteitä. Jos taasen teen kaupallista tilaustyötä, niin silloin kuuntelen tilaajan toiveita, sillä jos tekisin työn oman pääni mukaan ja vastoin asiakkaan lähtökohtia, niin voisi jäädä seuraavan kuun vuokra maksamatta. Vaikka joskus huoraan, niin ei se estä elämästä kunniallistakin (kaksinaismoralistista) elämää. Kapa
Klassinen sinfonian (kai jostakin 1700-luvun lopulta) rakenne on juuri tuo, kolmas osa on tanssillinen (menuetti - trio - menuetti tai scherzo - trio - scherzo) , mutta ei se ole sen enempää väliosa kuin sinfoniamuodon muutkaan osat. [/quote] Toki mä sinfonian rakenteen tunnen, Dvorak tosin on jo myöhäisromantiikan edustaja eikä klassismin, ja rakenne oli tuohon aikaan melkoisesti elävämpi. Pointti tuossa oli se, että tuota osaa siis tosiasiallisesti usein pidetään kyseisen sinfonian "väliosana", vähempiarvoisena, siinä ei nähdä sellaisia Dvorakin senhetkiseen elämäntilanteeseen viittavia rakenteita kuin muissa osissa, vaikka tuo osa on ainakin minun mielestäni ihan samanvertainen noiden muiden kanssa. Tarkoitin juuri sitä, että keveämmän muotonsa puolesta sitä vähätellään vaikka ei olisi aihetta, ihan kuin nuorempien ihmisten valokuvia "vanhuksien" kuvien rinnalla.
Jos työn tekeminen kunnolla, siis sen tuottaminen mitä asiakas haluaa, on huoraamista, en ymmärrä miksi sanalla on huonohko kaiku...
[quote="Olli Knuuttila" post_id=843362 time=1490965273 user_id=17614] Jos työn tekeminen kunnolla, siis sen tuottaminen mitä asiakas haluaa, on huoraamista, en ymmärrä miksi sanalla on huonohko kaiku... [/quote] Kebaxille kun vastaa, niin täytyy hieman käyttää kärjistettyä kieltä Kapa