Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Syvyysterävyysalueesta

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jukkis71, 13 Kesäkuu 2011.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Kun mulle on tämä perusasia hiukkasen epäselvä.
    Kun optiikassa on se terävyysalue, esim. aukolle 11. Jos tarkennan vaikkapa laajakantilla 2.5 metriin, niin tuo optiikassa oleva aukkojen 11 kohdilla olevat viivat näyttävät, että olisi terävää 1.2 m - ääretön.

    Vai pitääkö tarkentaa tuohon äärettömään eli ääriasentoon, jotta ääretönkin olisi terävä?
    Silloin terävyysalue alkaisi 2 metristä?
    T Jukka
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Viivat määrittävät sen, että viivan mukaisella aukolla kaikki toistuu "terävänä" sillä etäisyys-alueella joka noiden viivojen väliin jää.

    Terävänä toistuminen on sitten makukysymys ja valmistajan käsitys terävästä voi olla eri kuin oma.

    Jos haluaa "hyperfokaalille" niin silloin ääretön on toisen merkin kohdalla ja lähin terävänä toistuva toisen merkin kohdalla.


    ps. kannattaisiko lukea joku valokuvauksen ihan perus-opaskirjanen ;)
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Juuri noin oon sitä käyttänytkin, että viivojen väliin jäisi kaikki terävänä. Tietysti tarkennuksen kohta on kaikista terävin, eihän se joka kohdalla voi olla yhtä terävää ja sitten yhtäkkiä epäterävää?
    Oon joskus tosiaan huomannut, että valmistajalla varmaan eri käsitys kuin käyttäjällä.
    Mutta siis periaatteessa toimii noin, että kun haluaa vaikka terävää 1.2m - ääretön, niin tuo ääretön sinne toisen merkin kohdalle eikä siis tarkennusta äärettömään (kuten tuossa ekassa esimerkissäni)?

    Oppaita olen kyllä lukenut :)
    Olen vain niin helvetin tyhmä, minkä kaikki lienevät jo huomanneetkin.
    T Jukka
     
  4. Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Tätähän vois ehkä kokeillakkin vaikka digikameralla.
     
  5. Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Kokeileminen on ylimainostettua.
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Mitä sanoo Dof-nappimiehet? Ja sitten vielä Circle of Confusion jepet?
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Valitaan sellainen aukko missä aukon viivojen väli kattaa halutut etäisyydet.

    Syntyykö terävää sitten noin, onkin toinen juttu, mikä riippuu valmiin kuvan suurennoksesta ja katseluetäisyydestä.  On se myös mielipide ja näkemys, mikä on terävää.

    Tässä laskin, jossa on mukavan runsaasti asiaan vaikuttavia tekijöitä. Että varmaan selventää aihetta, jos sillä vähän 'pelaa'.  ;)  http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/DOF-calculator.htm


    Mitäs sää sanoisit?  Pieni sisäinen dof-nappimieheni sanoo että dof-napilla näkee parhaiten sen, miten rauhatonta tai pehmeää on terävyysalueen ulkopuolinen alue.  Tosin sitä hämää pieni tähyslasin koko tai etsimen suurennos mistä  pitää tarkkailla, mutta käyttö antaa kokemusta.  (Ehkä enemmän pieni koko hämää kuitenkin terävän arviointia siitä.)
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Dof nappi on joillekkin pilkun viilaajille tarkoitettu homopainike. Ei sillä nää kun jotakin osviittaa. Ja mitä tulee coc lukuihin niin sanonpa että hohoijjaa....Kohta jokku pikkuinssit alkaa laskee ja vääntää kaavaa että hermot menee.

    Eri linssit toimii eri tavoin. En mä mitään näistä tiedä tai edes ymmärrä. Kuvaan vaan ja tyydyn siihen mitä tulee. Joskus yritän terävyysaluetta isommaksi toisinaan pieneksi. Toisinaan jopa onnistun.

    Aina voi sanoa kuvasta....tulipa taidetta....tätähän mä just yritinkin.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Taidatkos sen selkeämmin sanoa....  ;)
     
  10. Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Aivan, ja silti kuvaat digillä: kuvaa läpi kaikki vaihtoehdot ja valkkaa sen mikä vastasi haluja ja luuloja. Etukäteenhallinta on ylimainostettua.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Kuvaan digillä sen vuoksi kun en osaa tehdä täydellistä kuvaa. Ja jos oikeesti pitää saada hyvä kuva voin tuota sun neuvomaa menetelmää vaikka kokeilla.

    Etukäteen on kameran  mukaan. Jälkikäteen tuhoan kuvat.

    EDiT: Mitähän hittoa mä oon kirjoitellu tähän. Tarkoitin että etukäteen OTAN kameran mukaan.
     
  12. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Joku tässä kirjoitti, että valitsee pykälää pienemmän syväterävyysalueen. Eli jos kuvaa aukolla 11 ja haluaa läheltä äärettömään terävänä, niin tarkentaa siten, että aukon 8 merkki oon äärettömän kohdalla.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Jukeboxi soi!  :D  Homodoffii! 


    Ihan mitä  haluaa ja tarvitsee,  ja minkälaiset ovat ko. valmistajan merkinnät. (Niissä on eroja.)    Katso J Vuokon ja mun kirjoitukset tässä.

    Homot :)D) on myös huomanneet, että pienillä aukoilla diffraktio vaikuttaa toistoa heikentävästi, mikä joissain tilanteissa (käyttötarkoitus, optiikka) hillitsee himmennyshaluja.
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Onko tämä oikeasti näin vaikea asia? Ymmärtää.
     
  15. agostini

    agostini Active Member

    1 839
    0
    36
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Noin se opekin mulle aina sanoi... :D
     
  16. r-e

    r-e Member

    618
    0
    16
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Jos kysymys oli minulle suunnattu, niin vastaus on ei.
     
  17. Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Heh, sanon että "terävää" on sillä äärettömän lyhyellä alueella johon objektiivi on tarkennettu, kaikkialla muualla on enemmän tai vähemmän epäterävää.

    Tähän terävyyssoppaan voi sitten heittää vielä sfääriset ja kromaattiset aberraatiot mukaan mausteeksi...
     
  18. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Niinpä, kyse on oikeastaan epäterävyyden hallinnasta...
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Nikon vs Leica!  Nikkor on viivojen mukaan terävä 0,7 metristä alkaen aukolla 22 tarkennus äärettömässä, Leica vain 0,8 metristä alkaen:

    http://www.l-camera-forum.com/leica-wiki.en/images/2/28/R-24f28.jpg
    http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/24mm-f2/D3S_8237-460.jpg

    Kuitenkin 24/2.8 Nikkor näyttää alkavan vasta 0.9 metristä. http://www.bhphotovideo.com/images/largeimages/36919.jpg  edit.  Tarkemmin luettuna sehän taitaa olla lähinnä 0,8 metriä, koska asteikko ei ole lineaarinen vaan exponentiaalinen.
     
  20. Vs: Syvyysterävyysalueesta

    Eksponentiaalinen? Hui!
    mmmm.. doffiii....