Kuinka tosissaan yleensä kuvaatte syväterävyysalueen hallinnan suhteen? Itse kuvaan vaistolla, valitsen välineet suunnilleen tilanteeseen sopivasti ja annan palaa. Tuntuu että joillakin asia on tieteellisempää, taulukot ja muut apuvälineetvon käytössä.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? En kyllä kovin tosissani. Kolmeviitosella ja viisikymppisellä valon salliessa aukko on yleensä 8 ellei vahvaa syytä muuhun ole.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Mulla taas viime vuosina on eniten käytössä ollut f/4. Saa kohteen irti kolmevitosellakin. Sitten kun kamera seisoo jalustalla niin silloin saattaa mennä f/8 saakka. Todella harvoin siitä pienemmäksi, koska toisaalta käytän alhaisia herkkyyksiä ja toisaalta esim. maisemakuvauksessa en koe tarvetta saada kaikkea teräväksi.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Aika usein painan kyllä syväterävyyden nappia, joten kai ihan tosissaan. - slr kameroissa. Leicalla sitten vaistolla, leikkisästi kuvitellen.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Täällä päin puolestaan syväterävyys hallitaan yleensä kuvasta katsoen. Käytettävä polttoväli ja aukko päätellään alustavasti kokemuspohjalta, mutta siitä eteenpäin tsekataan näytöltä, miltä lopputulos näyttää ja fiilataan sen mukaan puoleen tai toiseen. Ei tieteellisesti taulukoita noudattaen, mutta ei myöskään täysin mutulla. Pikatilanteessa mennään toki perstuntumalla.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Tunteella. Perus FF Nikon 5.6 ja kroppi Fuji 4. Mut toisaalta aika usein täysillä mennään. Objektiivi määrää numeron. Maisemat/makrot voi mennä sit pienemmällä reiällä. Mut, kuten totesin, tunteella.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Joo käytännössä sääolosuhteet valitsee ison aukon filmikuvauksissa. Olen mä yrittänyt hyperfokaali -sanan lausumista opetella, mutta on niin eri laitteita ja obiskoja käytössä että ei ole tullut opeteltua sen pidemmälle. Jotain apsejakin taitais olla. Ehkä jos digiin nyt hankkisi primen niin voisi... ellei olis niin kylmä. Ja tääkin taisi olla nyt syväterävyyden rajoittamisesta. Mutta kunhan tiltti tulee kotio, niin vois kokeilla saada vielä edestäkin teräväks, mainos ainakin kertoi että pystyy, en nyt muista oliko se minun laiteen mainos.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Kun ihminen oppii, hän joutuu ensin miettimään asioita, ihmettelemään numeroita jne... Vähitellen syntyy tietoisia sääntöjä, joilla säädöt valitaan. Lopulta asioihin ei tarvita tietoista panosta, vaan tekniset asiat hoidetaan ilman mitään tietoista panosta. Se ei kuitenkaan ole "vaistoa", jos ajatellaan vaiston olevan Wikipedian kertomaa: "Vaisto tarkoittaa elävien olentojen (lajin) sisäänrakennettuja taipumuksia johonkin eläinlajille ominaiseen ja yleiseen käyttäytymiseen. Vaistoja pidetään yleensä perittyinä ominaisuuksina; niiden vastakohta on siis opittu käyttäytyminen." (Vaisto – Wikipedia) Kyse on nimenomaan opitusta käyttäytymisestä, joka sisällistetään niin, että sitä ei enää tarvitse tiedostaa.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? ..no tuurilla tuntuu ussein menevän, vaikka kuin ennen keikkaa yrittää painaa mieleensä, että muista aukko.. eli käytännössä useimmiten 5,6 tai 8, riippuu valosta / salamista.. Hauskaa, että eräs MacNally -jenkki taisi suositella potreteihin f11 ..
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Näin digiaikana menen vaistolla, tuloksen kun voi tarkistaa heti ja korjata jos on tarvetta. Toki pitää olla perusasiat hanskassa ja tietää suunnilleen minkä verran eri aikoilla ja etäisyyksillä saadaan syväterävyyttä ja mihin kohtaan tulisi tarkentaa. Kannattaa myös muistaa että syväterävyys on illuusio.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Rolleilla mennään tosissaan, muuten aikalailla vaistolla, varsinkin märkälevyssä lähestulkoon 100% täydellä aukolla, kun muutenkin on aukolla 8 on ajat 15s luokkaa. Digillä sitten kans aikalailla suurimmalla mahdollisella aukolla, joskus vähän himmennettynä.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Ihan tuurilla. Olen miettinyt onio valmiina jossakin vai osaisko itse tehdä sellasen kiekon mistä näkyis terävyysalue. Ja tarkoitan siis 18x24 kameraani.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Sulla oli muistaakseni Android pöhellin... siispä lataa vaikka: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aimenrg.dof tai https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.neverdark.phototools
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Onhan sulla siinä kamerassa tähyslasi ? Siittä nääs näät suoraan mitä kuvaat ja kuinka tosissaan...
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? 8x10":lla tulee ajateltua usein jo kaikki himassa valmiiksi, syväterävyyksiä myöten. Kohde käyty paikanpäällä suunnittelemassa ainakin kerran. Mukaan otan yleensä vain yhden linssin ja 2-3 kasettia. Studiossa vedän yleensä maksimiaukolla... syväterävyys käytetyn linssin mukaan, abt 40cm terävää aluetta tuolla potrettiklasilla ja aukko lienee perstuntumalla 5 ja 8 väliltä.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? Juu täydellä aukolla näkyy mutta ei sitten muilla aukoilla paljoo näy.
Vs: syväterävyys, vaistolla vai tosissaan? 40cm terävää aukolla 5 tai 8? 8x10" koossa? miltä etäisyydeltä? Mikä tollanen optiikka on, että saa aukolla 8 40cm terävää, saati aukolla 5? Vai ymmärsinkö nyt väärin Just eilen kuvasin täydellä aukolla (n.8) ja syväteräsyyttä ei riittänyt korviin saakka parrasta/silmistä