Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Symmar 5,6/150 (ja 12/265)

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Nelari, 2 Kesäkuu 2020.

  1. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Kaksi kysymystä tästä iäkkäästä objektiivista...

    1. Suljin on Compur electronic 1 ja toimii 3:lla patterilla tyyppiä Mallory PX-21, joka näyttää nykyään harvinaiselta. Joitakin löytyy googlaamalla ulkomailta, mutta tietäisikö kukaan, saako näitä mistään kotimaasta?

    2. 150mm:n polttovälin lisäksi on tarjolla 265mm, joka saadaan käyttöön jotenkin poistamalla objektiivin etuosa. Näin olen käsittänyt, mutta miten tuo poisto tapahtuu? En ole uskaltanut objektiivia väännellä sen jälkeen, kun melkein rikoin muovisen patterikotelon.

    Kiitos kaikista vihjeistä!
     
  2. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Eikös se ole kierteellä kiinni? Kierrät vain irti.
     
  3. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Patteria voi kysyä: akkunetti.fi
    He ilmoittavat, että kaikki tuotteet eivät näy verkkokaupassa. Vaihtoehtoinen tyyppimerkintä on UG-523
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Symmar Convertible. Löydät tietoa ja kuvia tästä.

    Tuossa näet kuinka objektiivin etu- ja takalinssiryhmä on tavallisesti kiinni sulkimessa ja suljin on kiinni kameran etulaudassa (lens board):

     
  5. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Akkunetin puhelin ei vastaa, ja vilkaisin taas niitä pattereita. No, eihän niitä itse asiassa ole 3 kappaletta tyyppiä PX-21 (4,5V). Tämä on kyllä koteloon merkitty suositus, mutta jossakin vaiheessa alkuperäinen PX-21 on korvattu 3:lla kappaleella 1,5-volttisia pattereita tyyppiä EPX1, joka tunnetaan myös nimellä LR50. Kolme tällaista alekkain (sarjassa) sattuu sopimaan samaan tilaan kuin yksi PX-21, ja antaa saman jännitteen.

    EPX1/LR50 ei olekaan sitten vaikea löytää.