Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikä ruudun kalibrointilaite?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana hsm, 29 Syyskuu 2013.

1. hsm

hsm Member

851
    0
    16
    Seitsemän vuotta vanha Eye1 display 2 ei enää  tunnu sopeutuvan win 8 64:ään.
    Uusi pitänee hankkia. En ole viime aikoina seurannut näiden kehitystä ja hakukin tuotti lähinnä menneen talven lumia.
    Käyttökokemuksia uudemmista laitteista?

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Mikä ruudun kalibrointilaite?

Itse vaihdoin aikanaan samaisen laitteen Spyder Elite 3:seen. Olen ollut tyytyväinen. Nykyään myynnissä taitaa olla sen nelosversio.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Käy tsekkaamassa tukeeko open source-koodin projekti Argyll laitteistoasi.

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mikä siinä tökkii? Mulla oli/on aikomus parin viikon päästä profiloida kimppalaitteella, joka yhden käyttäjän mukaan toimii myös Win 8:ssa.

EDIT: Argyll vaikuttaa lupaavalta, jos X-Riten iMatch-softa ei toimi Win 8:ssa.

Operation of particular instruments

"The following instruments are directly supported:"

...

"The Eye-One Display LT and Eye-One Display 2 are discontinued products, although they may still be available from some retailers, second hand, and may still be shipped with some displays as part of their calibration capability."

5. hsm

hsm Member

851
    0
    16

"USB device not recognized"

6. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

Olen tuolla 2-versiolla kalibroinut Win 8 Prossa. Tosin vaikuttaa siltä, että se ei vaikuta metro-käyttöliittymässä vaan  vasta vanhaan työpöytään siirryttäessä. Ja jos vaihtaa käyttäjää, niin asetus katoaa. Sen takia tein ikonin työpöydälle, josta profiilin saa käyttöön helposti. Ja kun kakkosmonitori on erilainen, niin sitäkin varten on oma ikoninsa.

Oliskos tuo USB-virheen syynä USB3? Mulla se oli kiinni USB2:ssa

7. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eikö iMatch-softakaan tunnista mittapäätä?

8. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
  9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Argyll ja dispcalGUI on imutettu, odottelen vaan, että saan mittauspään käyttööni.

10. Vs: Mikä ruudun kalibrointilaite?

Minulla oli yksi päivityskikkula joka ei toiminut kuin yhdessä usbipaikassa.

11. hsm

hsm Member

851
    0
    16

Siinä taisi olla syy. Eikö nämä olekaan alaspäin yhteensopivia?
    Lopputulos näyttäisi kuitenkin viiraavan snadisti punaiseen päin, joten mielipiteitä uusista laitteista otetaan vastaan. :)

12. Vs: Mikä ruudun kalibrointilaite?

Minulla on jouten Colorvision Spyder 2-kalibrointivärkki. En ole sitä aikoihin tarvinut, kun käytettävissä on toinen laite. Käsittääkseni sen mukana kulkeva ohjelma on jo vanhentunut, en tiedä, miten se toimisi uusissa Windows-käyttöjärjestelmissä. Jos joku haluaa etsiä tuolle toimivan ohjelman, niin laitteen saa lainaan ilman korvausta postikulut maksamalla.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

colormunkia jokunen vuosi sitten kehuttiin testeissä paljon.
    T Jukka

14. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kiinnitin Eye 1 display 2:n näytön kyljessä olevaan USB-liittimeen (oliskohan USB2?) ja Windows 8 alkoi asentaa sen tarvitsemia palikoita ja onnistuikin siinä. Sitten asensin i1Match (i1Match_3.6.2_Win7.exe) -softan. Asennus valitti ettei pysty kirjoittamaan read-only tiedostoon, skippasin sen koska aivan ilmeisesi kyseinen dll-kirjasto oli jo koneessani.

i1Match toimi niinkuin pitääkin. Kalibroin ja profiloin (hyvän) Lenovon ja (halvan) Acerin. Kummankin profiilin i1Match asensi Windows 8:iin kyseisille näytöille oletuksiksi.

Profiilin verifiointi antoi Lenovolle dE2000-keskiarvon 0.73 ja Acerille 2.33.

Olisin kokeillut myös Argylliä, mutta se ei Windowsin USB-ajureilla eye 1:tä löytänyt, enkä ruvennut puljaamaan ajurien vaihtojen kanssa.

EDIT: lisään vielä käppyrät, jos vaikka jotakuta kiinnostaa.

Liitetyt tiedostot:

15. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla on kans Eye 1 dp 2 jonka aion korvata lähiaikoina Spyder4 Studiolla. Tarkoitus olis saada tulostimesta paremman näköistä kuvatusta.
    Vaikka Pekka kehui Cansonin tehdasprofiilien hyvyyttä, mulla on hieman toisenmoiset kokemukset. Ilfordin profiilit toimivat paremmin mun systeemissä.

16. hsm

hsm Member

851
    0
    16

Onko nelosesta jo studiopaketti?
    En löytänyt muuta kuin tämän: Datacolor Spyder3Studio SR

17. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

On.

http://www.danielshires.co.uk/Spyder-4-Studio-Review

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eihän Eye 1 dp 2:lla tulostinta voikaan profiloida. Kun  Eye 1 dp 2 on koneessa kiinni niin i1Match-softaa antaa valita laitteeksi vain näytön.

19. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Joo niin onkin, pitäis olla lisäpalikoita että homma onnistuis.

Itse käytän Eizo Color Edgessä sen ColorNavigator 6 ohjelmaa.