Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suurikennoiset pokkarit

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 12 Maaliskuu 2014.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Kyllä muuten raw antaa tälläkin kameralla paljon lisää, ihan samoin kuin muissakin kameroissa.
    T Jukka
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Vielä tuohon määrittelyyn täyskennoisesta, niin näyttäis olevan hyvin "standardi" määritelmä enkuksi sanoa kinokennoista full frame kennoiseksi, minusta ihan turha asiasta kinata, näin se vaan on.
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Lue Depreview'in testi, niin saat asiantuntijoiden mielipiteen, minä en asiasta tiedä mitään, joten tukeudun noihin minua selkeästi viisaampiin. Kyse lienee myös siitä mikä lisä RAW kuvista oikeasti saadaan, ja tässä tapauksessa ilmeisen vähän suhteessa useimpiin muihin kameroihin, suoraan sanoen, en ole nähnyt yhtä hyvää arvostelua minkään muun kameran JPEG moottorista.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Eiköhän me nyt kuitenkin voida uskoa Jukkista tässä asiassa.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Ei se jpeg koskaan ole niin hyvä kuin itse tehty jpeg rawista.
    Tuo fujin jpeg hävittää yksityiskohtia joissain tapauksissa, esim. jos sälekaihtimet ovat vähän raollaan pienessä osassa kuva-alalla, niin kameran tekemissä jpegeissä näkyy yhtenäinen valkoinen alue, kun rafista tehty käännös taas näyttää jokaisen kaihtimen ja raon erikseen.
    Minulla on ollut fuji x100s puoli vuotta ja olen käsitellyt noin 3000 raf -kuvaa, joten tiedän mistä puhun.

    Minun ei tässä tapauksessa tarvitse tukeutua netin kirjoitteluun, olen itse todennut asian monen fuji x100s:llä ottamani kuvan kohdalla.
    T Jukka
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Oletko ihan toivomassa asiaa, vai jopa samaa mieltä?
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Asia täysin selvä, olet oikeassa ja muut helkkarin typerät testaajat tosi väärässä, uskon sinua, kiitos ja aamen ;))
     
  8. Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Kyllä fujin JPG:t on hyviä, mutta rehellisesti JPG ei siltikään pärjää rawille. Ite olen kuvannut parikymmentätuhatta ruutua fujilla. Paljon JPG:tä ja paljon myös rawina. Ihan vaikka valkotasapainoa muuttaminen jo on riittävä syy kuvata rawina. Toinen on fujin huikea dynamiikka.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Mitäs täällä taas meuhkataan?  :D

    Ei ole mitään kinaa, mutta voi hyvin suosia suomalaista.  Ei kaikkea tarvitse ottaa englannista. Täyskenno kuulostaa typerältä (turha siitä on kinata) varsinkin kun kyse on pienkamerasta.  Siksi käytänkin kinokennoa ja kinokokoa.


    Toiseen juttuun.  Jpeg pärjää raakalle vain niin kauan kuin ei tarvitse säädellä jälkikäteen kuin lievästi.  Varmaan siinä jutussa oletettiin että lukijoille perusteet ovat tuttuja:  Raw on digitaalinen negatiivi. 
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Olet vihdoin oikealla tiellä!
    Älä hakkaa päätäsi netissä seinään, usko, mitä minä sanon, koska minä tiedän.
    T Jukka
     
  11. Suolakala

    Suolakala Member

    291
    15
    18
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Mites muuten noiden tarkennus? Eikös tuota Nikonia ole haukuttu hieman hitaaksi ja epävarmaksi, Ricoh taitaa olla saman tyylinen kuin Fuji että hyvässä valaistuksessa toimii mukavasti mutta hämärässä rupee hiukan hapuilemaan?
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Olen minäkin hartaudella testejä lukenut. Noin se kai menee. Paitsi, että täsmällisempää olisi ehkä sanoa Nikonin olevan varmasti hidas ja Ricohin epävarmasti nopeampi.

    Mutta ihan hyväksi taitavat useimmat kuitenkin arvioida molemman käytettävyyttä. Siis kokonaisuudessaan.
     
  13. Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Heh, tässä kun mielelään katsoo bbc:n laatudokkareita, niin "oivaltaa" että aika iso osa maailman keksinnöistä on englantilaisia ;-)

    Olikos noita aitoja kinokoon kameroita, eli puolikinareita muuten jo aijemmin?
     
  14. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    ...niin ja Made in Germany teksti vaadittiin Saksasta Englantiin vietyihin tuotteisiin varottamaan kuluttajia huonolaatuisista halvoista kopiotavaroista.
     
  15. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Full frame kino? Onhan niitä muitakin elokuvamillejä: 16, 8, ...
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    On monenmoista maailmassa ja Suomessakin. Tiedäthän kuitenkin kinofilmin, joka on 35mm leveää - sekä kinarin, joka on valokuvaus- eikä elokuvauslaite.  ;)
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    70mm?  Over size kino?
     
  18. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Jep Lucas oli hyvä saarnamies,mutta pahuksen huono sähkömies... minne onkaan kadonnut se osaaminen...vuosien varrella.
     
  19. Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Vankka mielipide tuolla kokemuksella x100s kamerasta ja rawista yleensäkkin.

    Edit:
    Raw oikeasti helpottaa kamalan paljon kuvaamista, jos osaat yhtään käyttää lightroomia. Jos taas olet täysi tumpelo koneen kanssa, niin kameran oikealla säätämisellä on mahdollista päästä melkein samaan lopputulokseen useissa tilanteissa, mutta ei tietenkään kaikissa.

    Fuji on yrittänyt tehdä jpeg säätämisenkin helpoksi, koska osa haluaa tehdä valmiita kuvia suoraan kamerasta. Ensin tietenkin säädät kaikki muut asetukset kohdilleen ja sen jälkeen asetat sopivan DR (dynamic range) asetuksen kameraan. Tuohan vastaa käytännössä lightroomin shadows/highlights säätöä. Minusta tuntuisi tosi hurjalta yrittää säätä kuvaa noin valmiiksi jo suoraan kamerassa, mutta ehkäpä se joiltakin onnistuu ja minä en vaan osaa.
     
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suurikennoiset pokkarit

    Kiitos palauttamisesta maan tasalle, pitäisi ilmeisesti mainita tietolähde, sillä omaa kokemusta ei X100S:stä ole, eli Depreview on testisaitti johon olen pikkuhiljaa oppinut luottamaan, kyse ei ole vain yhden kaverin blogista, ei myöskään pelkkää laitetestaamista tyyliin DxOMark. Aika monia testituloksia olen lukenut, osasta kaiken, osasta vain pääkohdat ja monia myös useampaan kertaan, ja Depreview'in testin perusteella uskalsin sanoa kuten sanoin.