Laitoin vähän mailia Volvo autorahoitukseen. Iltaa, Otin tänää yhteyttä teidän Osamaksu- ja leasingsopimuksien asiakaspalveluun selvittääkseni laskuissa olevia epämääräisyyksiä. Olen alle tehnyt omat laskelmani, samassa on teidän laskuissa olevat luvut. Minulle ilmoitettiin, että asiakkaan tulee itse huolehtia ilmoituksesta volvo autorahoitukseen, jos hän maksaa enemmän kuin mitä laskussa on ilmoitettu, kuulemma automyyjän olisi pitänyt kertoa aiheesta, näin ei kuitenkaan tapahtunut. Minulle ilmoitettiin myös, että viimeisessä laskussa sitten tehdään korkohyvitys, mutta minun pitää itse huolehtia siitä. Miten tässä tilanteessa olisi edes ollut mahdollista hyvittää sitä viimeisessä laskussa, jos nyt jo pääoma on pienentynyt 1906,48€ liian vähän?? Minulla lukee, että nykyinen erä on 08/60, kun taas puhelimessa kerrottiin, että minulla on 12 erää jäljellä? Kysyessäni, että jos asiakas ei itse huomaa laskussa olevaa virhettä, se on hänen vikansa, niin ilmaistiin näin olevan, ettei teidän järjestelmä muomioi näitä ylimääräisiä luhenyksiä, täytyy kyllä sanoa, että aika huonosti se tuntuu ainakin osaavan laskea. Kun 10000€ lyhennyksestä häviää 1483,17€ taivaan tuuliin Minulla lukee sopimuksessani kiinteä 3,9% korko, nyt viimeisessä laskussa korko on lähes 31% vuotuista korkoa. Täytyy sanoa, että on hyvä bisnes.... Olen myös ottanut kuluttajavirastoon yhteyttä toimintatapoihinne liittyen. Vaadin laskun oikaisua, niin että laskussa on oikea pääoma, sekä koron osuus. Nythän olen maksanut korkoa korolle jo toisesta laskusta lähtien. Pikaista yhteydenottoa odottaen. Minulla on nyt niin huonoja kokemuksia Volvosta, että alan aivan tosissani harkita vaihtamista toiseen merkkiin. Ensimmäinen huono kokemus oli Malmin Biliasta, jossa koeajosta otettiin påivän vuokra huollon yhteydessä, mutta jota ei edes vaivauduttu korjaamaan, saati vastaamaan kyselyihin mitään. - Raimo Dahl Lainan pääoma alussa 18270€ Ensimmäinen lyhennys 10 000€ Vähennettynä Korolla, avausmaksulla ja käsittelymaksulla = 146,38€ ----------------- Lasku 02/60 Pääoma pitäisi olla tässä vaiheessa 8416,38€ Laskussa pääoman suuruus on 9899,55€ Pääoman suuruus toisessa laskussa on siis 1483,17€ liian suuri Koroksi on merkitty 58,48€ Jos korko olisi tuon 9599,55€ mukaan sen kuuluisi olla 32,17€ Mutta koska pääoma on oikeasti 8416,38, niin oikea korko olisi tässä tapauksessa 27,35 Toinen lyhennys 1000€ Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 8,3% kun katsotaan koron osuutta laskussa ------------------ Lasku 03/60 Pääomaksi on merkitty 9 013,94, oikea pääoma olisi siis 8 416,38 + korko 27,35€ + käsittelymaksu 7€ -lyhennys 1000€ = 7,450.73€ Koroksi merkitty 57,58€ oikea korko olisi 24,21€ Kolmas lyhennys 342,65€ Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 9,27% kun katsotaan koron osuutta laskussa ----------------- Lasku 04/60 Pääomaksi merkitty 8 707,44 oikea pääoma olisi siis 7 450.73 + korko 24,21€ + käsittelymaksu 7€ -lyhennys 342,65€ = 7,139.29€ Koroksi merkitty 56,68€ Oikea korko olisi 23,20€ Neljäs lyhennys 342,65€ Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 9,52% kun katsotaan koron osuutta laskussa ---------------- Lasku 05/60 Pääomaksi merkitty 8 399,94 oikea pääoma olisi siis 7,139.29 + korko 23,20€ + käsittelymaksu 7€ -lyhennys 342,65€ = 6,826.84€ Koroksi merkitty 55,77€ Oikea korko olisi 22.19€ Viides lyhennys 2000€ Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 9,8% kun katsotaan koron osuutta laskussa ---------------- Lasku 06/60 Pääomaksi merkitty 6589,76 oikea pääoma olisi siis 6,826.84€ + korko 22,19€ + käsittelymaksu 7€ -lyhennys 2000€ = 4,856.03€ Koroksi merkitty 54,86€ Oikea korko olisi 15,78€ Kuudes lyhennys 1500€ Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 13,56% kun katsotaan koron osuutta laskussa ---------------- Lasku 07/60 Pääomaksi merkitty 5.219,95 oikea pääoma olisi siis 4,856.03€ + korko 15,78€ + käsittelymaksu 7€ -lyhennys 1500€ = 3,378.81€ Koroksi on merkitty 53,95€ Oikea korko olisi 10,98€ Lyhennys 1.342,65 Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 19,16% kun katsotaan koron osuutta laskussa ---------------- Lasku 08/60 Pääomaksi on merkitty 3.960,62 oikea pääoma olisi siis 3,378.81€ + korko 10,98€ + käsittelymaksu 7€ -lyhennys 1500€ = 2,054.14 Koroksi on merkitty 53,03 Oikea korko olisi 6,68€ Todellinen korko pääomalle tässä vaiheessa olisi 30,98% kun katsotaan koron osuutta laskussa Eli tähän mennessä pääoma on pienentynyt 1906,48€ liian vähän johon sisältyy liikaa maksettuja korkoja 31,13€ + 33,37€ + 33,48€ + 33,59€ + 39,08€ + 42,97€= 213,62
Vs: Suuri puhallus Että näin. Arvata saattaa, että vastaus on jotain niin suurta ja ympäripyöreää, että siitä ei ylemällä korkeakoulututkinnolla tule kun vihaiseksi.
Vs: Suuri puhallus En jaksanut koko Raimon viestiä lukea läpi, mutta korkohyötyä tulee vain jos maksaa koko sopimuksen ennen aikaisesti loppuun. Jos tekee vain suuremman kertalyhennyksen, suoritus kohdistetaan seuraavina auki oleviin eriin ja rahallisesti siitä ei hyödy. Kannattaa harkita pankkilainan ottamista sopimuksen maksamiseksi ennen aikaisesti loppuun. Silloin maksat osamaksusopimuksen korkoa vain ko. kuukauteen asti. Sopimuksen loppuajan laskettu korko hyvitetään.
Vs: Suuri puhallus No mutta jos heillä on niin perkeleen kankea systeemi, että hävittävät jo ensimmäisessä lyhennyksessä 1483,17€, niin kyllä on hieno systeemi. Kyllä korkohyvityksen saa, mutta sitä pitää itse olla vaatimassa. Muuten sen hyvityksen ottaa rahoitusyhtiö.
Vs: Suuri puhallus Mä en ole koskaan tykännyt näistä autorahoitusjutuista. Fiilis on että koska se ei ole kärryvirman ydinosaamista niin homma hoidetaan huonosti ja näinhän tässä lienee käynytkin. Itse oon aina hakenut lainan pankista, ja auto on sitten ostettu selvällä setelirahalla. Yleensä näin saa tingattua siihen vielä käteisalennuksen ja jotain pientä kaupan päälle.
Vs: Suuri puhallus Eipä tunnu firmassa tuo sähköpostikaan olevan se ensisijainen kanava jota kautta otetaan yhteyttä. Ei ole kuulunut mitään, vaikka kohta viikko sitten laitoin mailia. Pitänee soitella perään, josko sitten vaikka tapahtuisi jotain. Jos vaikka kokeilisi jotain isompaa pamppua....
Vs: Suuri puhallus Sain vastauksen, johon oli kirjoitettu löpinät jossa kerrottiin, että pitää ottaa yhteyttä etukäteen jos maksaa enemmän kuin mitä laskussa on, samoin kirjeeseen oli laitettu mitä olen tähän mennessä maksanut. Vau. Olen hämmästynyt, varsinkin, kun mailissa laitoin sen mitä oli missäkin vaiheessa maksanut. Toissapäivänä soitin firmaan sille mimmille joka kirjeen oli lähettänyt ja kerroin, että edelleen pääoma ei pidä paikkaansa, ja kerroin uudellen (saman minkä laitoin mailiinkin), että laskuissa on pääoma päin helvettiä. Ja kerroin myös, että se on ollut päin helvettiä jo toisesta laskusta lähtien. Kerroin myös, että voin lähettää heille excel taulukon jossa on laskelma miten pääoma ja koron osuus muuttu lyhennysten mukaan. Kerroin myös se, ettei se korkolasku nyt niin vaikeaa ole, ihan pelkällä yläasteen matematiikalla pärjää. Pyysin heidän laskelmaa sähköpostiin, mimmi totesi, ettei sitä oikein saa. Sanoin, vaan että onhan se nyt kumma järjestelmä, etä kyllä se nyt vaan on saatava. Kuulemma järjestelmä osaa hyvittä korot jälkikäteen, johon totesin, ettei nyt ainakaan näytä siltä, koska edelleen pääoma on n. 400€ pielessä. Kuulemma täytyy ottaa hänen sitten IT-osastoon yhteyttä, että saa sen laskelman. Vielä en ole käyttänyt salttikorttia, eli kunhan olen käynyt syömässä, laitan saman sähköpostin kuin alunperin, niin heidän toimarille höystettynä kertomuksella, jossa kerron mitä olen tähän mennessä joutunut tekemään. Lisään siihen vielä tämän valttikortin, jossa kerron, että ihminen kävi sentään kuussa vuonna 1969 ja teillä ei osata vielä laskea yksinkertaista prosenttilaskua, no onhan siinä vielä yksi muuttuja kieltämättä vaikeuttamassa sitä laskutoimitusta. 7€ kulut/kk
Vs: Suuri puhallus Kun ei kerran asia etene, niin vauhditetaan sitä. Laitoin s-postia rata:lle ja vastaavalle toimitusjohtajalle. Katotaan joko nyt alkais tapahtumaan jotain. Seuraava etappi onkin sitten jo varmaan suoraan Ruotsiin pääpaikalle yhteyden ottaminen, jos ei ala tapahtumaan. Kato kun peli kovenee, niin panoksetkin kovenee...... Kyllä mulla riittää nokitusvaraa vielä
Vs: Suuri puhallus No niin, homma on hoidossa. Eli homma meni lopuksi jotakuinkin näin. Jossain vaiheessa sitten ottivat mailitse yhteyttä ja laittoivat rahoitusyhtiöstä oman laskelmansa peliin, joka ei minulle kelvannut, koska en suostunut siihen, että korot olisi peritty alkuperäisen maksusuunnitelman mukaan. Soittelin pariinkiin kertaan yhtiöön, ja mitään ei tapahtunut, he eivät suostuneet korjaamaan laskua. Pyysin myös, että he olisivat laittaneet minulle laskun jossa olisi ollut loppusumma, ei onnistunut sekään. Lopetin puhelun kun kyllästyiin jankkaamaan asiasta. No, päätin ottaa yhteyttä myyjätahoon eli Bilia kaivokselaan ja siellä myyntijohtajaan, koska ko. automyyjä jolta auton ostin, ei ollut enää töissä ko. firmassa. Tämä myyntijohtaja lupasi tutkia asiaa rahoitusyhtiön kanssa, koska alunperin virhe oli heidän, koska he eivät olleet kertoneet minulle tästä ehdosta, että rahoitusyhtiöön pitää ottaa yhteyttä jos haluaa pääomaa lyhentää suuremmalla summalla. Nyt olemme siinä tilanteessa, että rahoitusyhtiön jokin isompi pomo teki päätöksen jossa minun lyhennykset hyvitetään täysimääräisesti lainapääomasta ja kun maksan loppuvelan nyt, niin auton omistusoikeus siirtyy minulle ja kaikki tämä ilman korkoja ja käsittelymaksuja. Lopuksi myyntijohtaja lupasi autolle huollon. Minulle olisi riittänyt se, että olisin saanut laskun oikaistuksi, mutta parempihan tämä näin on minun kannalta. Tätä minä kutsuisin asiakaspalveluksi.