Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana chribbe, 4 Maaliskuu 2016.

  1. chribbe

    chribbe Member

    59
    0
    6
    Täällä ei olla pitkästä aikaa keskuteltu näistä joten ajattelin tuoda aiheen esille taas.

    Aikoinaan käytössä oli Olympus myy-2 joka vastasi laadulta sitä mitä etsin. Pari päivää surffasin dpreview:t ja kaikenmaailman foorumin, tämä mukaanlukien, etsien tietoa digipokkareista mutta en silti tullut viisaammaksi.

    Missä olet, järkevä digipokkari, hyvällä kuvalaadulla ja näppärässä koossa? Kamera joka on mukana on paras kamera ja olisin valmis pitkään suhteeseen jos vain haluat.

    Olen kyllästynyt iphonen kanssa kuvaamisesta ja järkkäriä en kanna mukana, ellen erikseen ole “kuvaamassa”. Haluaisin noin kännykänkokoisen kameran, hyvällä kuvalaadulla, wifi:llä (kuvien /näpsyjen jakaamiseen) päivittäiseen käyttöön.

    Ideoita eri hintaluokissa? Ricoh GR on varmaan loistava, mutta aika hintava mielestäni. Sonylla on RX100nen jota kehutaan, mutta löytyykö samantyylistä esim jo alle 500€, ehkä jopa alle 300€:lla?
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Olen itse etsinyt samaa.
    Jos unohtaa hifistelyt esim. primestä (esim. Ricoh GR), ja tsuumivaihtoehtoa, niin löytyy muutama hyvä.
    Esim. fujifilm x30 tai canonin g5x jne
    Mutta ne eivät sitten mahdu paidan taskuun ja näin ollen eivät ihan pokkarikokoa.
    Tuo sony rx perhe olisi hieno, mutta aika hintava ja ainakin minun kädessäni liukas.
    Lopulta vertailtuani ja jopa kädessä pidettyäni päädyin jatkamaan 5 vuotta vanhalla canon s90:llä jolla olemme jo monet kesälomareissut taltioineet.
    Lisäksi olen miettinyt laskettelumäkeen kameraa ja siinä kanssa tuo rx perheen koko olisi plussaa.
    Kun oma vaatimukseni on vielä sähöinen etsin, poistaa se mahdollista valikoimaa aika lailla.
    Tuntuu siis, ettei tällä hetkellä sopivaa ominaisuus/hinta yhdistelmää ole markkinoilla.
     
  3. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu


    Ostakaa minulta Nikon 7800.

    Ai niin, se koko;)
     
  4. chribbe

    chribbe Member

    59
    0
    6
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Tuota Canon S90:a katsoin vuosia sitten. Onko sille tullut selkeeä seuraajaa?
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Vaikka kuinka monta, taitaa olla jo s120
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    "Suuri järkevä digipokkari ".

    Lieneekö nuo yhteen sopivia sanoja?
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Vaiko peräti yhteensopivia?

    Riippuu siitä miten tiukasti hirttäydyt semantiikkaan. Minulle pokkari on "compact camera". Taskun mukaan pokkaria on paha määritellä koska taskuja on niin monen kokoisia.

    Mutta asiaan - kelläpä ei ole mielipidettä pokkareista!

    Minun viimeaikaiset pokkariflirttailut ovat aina kääntyneet siihen, että palaan Nikon Coolpix A pariin. Se on luotettava ja pienikokoinen kamera joka sopii myös useimpiin taskuihin. Akku kestää hyvin. Kuvanlaatu on hyvässä valossa järkkärilaatua, mikä myös puhuttelee. Tämän takia Sony RX100 sun muut on saaneet mennä, zoomipokkareilla on niin tuskaista kuvata.

    Näin kännykkäaikana 28mm kiinteäpolttovälinen on sikälikin luonteva, että sen kuvakulma vastaa aika monia kännykameroita. 28mm on aikamme visuaalinen standardi. Tuolla polttovälillä on myös kätsy ottaa selfieitä, mikä ei ole minulle deal breaker, mutta joskus tulee niitäkin otettua Ricoh GR:n menestys osoittaa myös konseptin toimivuutta. Toivottavasti Nikon tekee A:sta seuraajamallin paremmalla kennolla ja snapbridgellä.

    Nikonin uudet DL pokkarit ovat aika kiinnostavia. Zoomia saisi pyöritellä käsin, kamera on erittäin nopea ja etenkin 18-50mm kuvakulma on kiinnostava. Tuommoista voisi kokeilla jos joskus saa tarjouksesta halvalla. (Pokkareista olen oppinut, ettei niistä kannata liikaa maksaa. Alennuksesta pitää ostaa.)

    Iso kenno on kuitenkin aina parempi kuin pieni. Jos olisi rahaa niin ostaisin Leica Q:n Nikonin valmistamana :) Sonyn uutta RX1 r2 mallia kokeilin äskettäin kamerakaupassa, eikä se oikein vakuuttanut. Sony on kyllä hieno ja laadukas, mutta ei sillä tavoin "työkalumainen" kuin mitä kameralta edellytän - se unelma on siis helppo ohittaa :)
     
  8. jaeaetee

    jaeaetee Member

    223
    1
    18
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Joo. Pokkarit on kyllä kameroista niitä, jotka vaihtuu tiheään, kun hyvää ei ole vielä löytynyt :) Nyt on ollut XZ-2 "jo" pari vuotta. Ihan ok. Oli edullinen. Tai vaihtaisin parempaan, jos olisi selvästi parempi..

    Sony RX100:n etsimellinen versio tai Ricoh GR osuu lähelle, mutta ei sitten kuitenkaan.

    Digiversion kun saisi juuri tuosta Olyn Mju-II:sta. Tilansäästösyistä sitten vaikka m4/3-kennolla. 35..40mm kinovastaava lasi, etsin, jonkinasteinen sääsuojaus. Taskuunsujahtava (eli ehkä max. 4cm paksu).
     
  9. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Hyvä sinulle, mutta yleensä, jos ihmiset etsivät taskukameraa, he etsivät kameraa, joka mahtuu taskuun. Sellaisen etsimisestä kieltäytymistä viisaampaa on yleensä esimerkiksi kysyä, että minkäkokoiseen taskuun sen suuren keskustelun pitäisi tuottaa hyvä ratkaisu.

    Muu on vähän sama kuin ei puhuttaisi verotuksesta, kun ihmisillä on niin erilaiset tulot ja sen vuoksi puhuttaisiin vaikkapa työajasta, koska päivän pituus on ihmisillä aikalailla samaa luokkaa.
     
  10. romano

    romano Member

    59
    0
    6
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Laitan myös lusikan tähän keittoon. Itselläni on mietinnässä Olympus Tough TG-4 huolettomaksi taskukameraksi. Aiempaa kokemusta on vuosien takaisista malleista Canon Powershot D10:stä ja Olympuksen aiemmasta halvemman pään Tough-kamerasta. Canon oli loistava kamera, Olympus aivan roskaa. Arvostelut lupaavat kuitenkin että TG-4:ssä olisi moni asia kunnossa. Syynä hankintaan olisi se että perheeseen tarvittaisiin yksi kamera lisää ja DSLR jo on. Näiden rugged-kameroiden etu on se että ne ovat aidosti huolettomia eli kamera voi pyöriä taskun pohjalla odottamassa mahdollista käyttötarvetta.
     
  11. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Olisit ostanut Panasonic DMC-CM1 (399e) tyylisen puhelimen jos kuvanlaatu on tärkeä kriteeri.
     
  12. chribbe

    chribbe Member

    59
    0
    6
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Jotenkin kännykälle antaa anteeksi hitaan toiminnan, heikon käytettävyyden ja etsimen puutteen mutta pokkarille ei.
    Meillä Canon S 110 on olemassa, mutta kukaan ei tahdo kuvata sillä.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Tuo on nyt kuitenkin aika vanhaa tekniikkaa oleva pienikennoinen pokkari. Paremmat kännykät ovat sen kanssa kuvanlaadultaan tasoissa/edellä ja omaavat lisäksi aivan toisen luokan joustavuuden kun ajatellaan panoraamoja, videota, kuvien käsittelyä ja jakamista. Eli on hyvät syyt miksi Canonin S-sarjan tyylin pokkarit unohtuvat nykyään hyllyn perälle.

    Ne pokkarit joissa on vähintään 1" kenno ovat kuvanlaadultaan selkeästi parempia kuin kännykät. Lisäksi moderneissa pokkareissa on wifi (Ja Nikonin tulossa olevassa DL-sarjassa jopa bluetoothia hyödyntävä snapschat.) 
     
  15. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Mun viimeisin pokkarihankinta on noin vuoden takaa. Ostin silloin Nikon coolpix aw120:n. Korvaava taitaa olla aw130. Itse olen varsin tyytyväinen hankintaani. Käytän sitä pääasiassa työssäni dokumentointiin. Kuvanlaatu riittää mainiosti minulle niin valokuvissa kuin videoissakin (jopa 1080/30). Minulle tärkeät säädöt kuten salama, kukkatila ja valotuksen korjaus on nopea säätää. Paino (213 g) on omaan käyttööni hyvä; pelkällä takanäytöllä kun kuvaa, niin hirvittävästi ei tärähtäneitä kuvia ole tullut. Liian kevyet kamerat tuppaa ainakin minulla tutisemaan käsissä sen verran, että joutuu turhan usein tukemaan. Vesi- ja pölytiiveys on myös plussaa. Eikä pitäisi olla vaaraa pienistä osumista. Gps on tarkka. Olen pari kertaa joutunut etsimään googlemapsista, mistä kohtaa kuva (yhden rakennuksen alalla) on, ja ovat löytyneet järkeen käyvistä paikoista. Wifi ja wmu ovat toimineet hyvin, tosin kokemusta vain parin kuvan verran. Toinen lataus puhelimeen ja toinen kuvan ottaminen wmu:n kautta.

    Voi olla parempia, mutta itselleni tuo oli melko täydellinen hankinta.
     
  16. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Itselläni ollut canon G9 ainakin 8 vuotta. Hienosti pelaa ja kuvanlaatu hyvää. Olen ollut todella tyytyväinen hankintaan. Olen tossa välillä oly:n ja pentaxin pokkaria kokeillut mutta lelut on leluja.
    Fujilla on, ainakin kuvanlaadultaan hyviä koneita.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    15v tyttäreni puhuu myös sanpschatista, mitä se oikeastaan on, pelkkiä kuvapostauksia vai mitä?
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Kuvapostaus, joka on katseltavissa 10 sekuntia ja sitten katoaa ikuisiksi ajoiksi.
     
  19. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Niinku filmikuva ilman kiinnitettä?
     
  20. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 456
    1 395
    113
    Vs: Suuri järkevä digipokkari 2016 -keskustelu

    Tai videopostauksia. Ymmärtääkseni esimerkiksi verohallinto tekee tuolla tekniikalla lyhyitä tietoiskuja. Käytännössä ovat siis kerran katsottavissa.