Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suurentava etsin vai tarkempi mattalasi manuaalitarkennuksen avuksi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana shutterlag, 2 Maaliskuu 2013.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Suurentava etsin vai tarkempi mattalasi manuaalitarkennuksen avuksi?

    Olen huomannut, että ilman leikkoa en esim. pysty tarkentamaan varmatoimisesti 24mm f/2 -objektiivia, kamerasta riippumatta (vanhan ajan tähyslasillisia ja uuden ajan kirkkaita). No täysin varmaa tarkkaa pistettä en onnistu edes valovoimaisella 35mm tai 50mm objektiivilla hakemaan.
    Onko se sitten näkökyky (eli silmälasiongelma?)


    Leikko taas tummuu pahasti vähänkin hämärämmässä.  Luuppi varmasti olisi hyvä, mutta kun pitäisi tarkentaa myös liikkuviin kohteisiin.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Suurentava etsin vai tarkempi mattalasi manuaalitarkennuksen avuksi?

    Käsitarkenteisten objektiivien lisääntyneen käytön myötä olen alkanut tuumia leikkolasin asentamista D700:n. Eniten olen käyttänyt 50mm/1.8, 35mm/2 ja 20mm/3.5 objektiiveja, joista jälkimmäisellä ei kylläkään enää edes hirveästi tarvitse surra tarkennusta. Projektia on jarruttanut se kun olen myös tuuminut uuden kameran ostoa, jolloin D700 saattaa joutua myyntiin.

    Projektin pitkittyessä minulle kertynyt käytännön kokemusta jonka myötä olen tottunut kameran af-apuun. Sehän on oikeastaan parempi kuin leikko! Ensinnäkään af-avussa ei ole tuota tummumisongelmaa, joka myös FE:ssä minua vähän kiusaa (OM-2 on parempi). Lisäksi D700:n tarkennusavussa on ne nuolet jotka kertovat mihin suuntaan tarkennuskierää pitäisi kääntää.

    Kolmas hyvä piirre tarkennusavun käytössä on, että tarkennuspistettä voi siirrellä kuten af-kuvaamisessakin tehdään. Se antaa mielestäni luontettavammin oikean lopputuloksen kuin keskipisteellä sommitelu ja kameran kääntäminen. Täydellä aukolla tuo paljon käyttämäni 35mm/2 on jo aika vaativa tarkennettava.

    Mutta onhan se totta, että leikkolasin asentaminen voidaan ymmärtää lisätoimeksi. Eihän se tee tyhjäksi elektronista af-apua.
     
  3. hjk

    hjk

    21
    0
    1
    Vs: Suurentava etsin vai tarkempi mattalasi manuaalitarkennuksen avuksi?

    Minulla on 5DmkII/eg-s tähystyslasilla ja se on hyvä yhdistelmä käsitarkenteisille objektiiveille. Laajakulmilla tarkennus ei ole helppoa silläkään mutta  parempi kuin alkuperäinen tähystyslasi.  Käytän adpatereita joissa Optix V5 AF-Confirm chip mutta tarkennan tähystylasilla.

    Heki