Vs: suurennuskone? Itse itselleni vastaten: Ei mene. Ei ainakaan tuolla luistilla, johon pitimet kiinnitetään, koska itse luistin aukko on vain 85mm leveä.
Vs: suurennuskone? Tuollainen Magnifax löytyy myös täältä, jossa se korvasi edellisen megaliittimaisen Kindermannin. Magnifax pötköttää huoneen nurkassa melko huomaamattomasti kauniin peitekankaan suojissa ja siirtyy kätevästi kylppäriin pesukoneen päälle vedostuspuuhiin. Todella pieneen tilaan purettavia ei enää 6x9-kokoluokassa taida olla lainkaan, 6x6:een saakka niitäkin löytyy.
Vs: suurennuskone? Noin tuli kirjoitettua. Totuutta kohti auttaa tämä: http://www.plumeltd.com/artzone/paperzone/ilfcont.htm (edit. linkin tietoihin ei välttämättä olekaan uskominen täydellisesti http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,50863.0.html ) Eli Fujimotossa on käytössä Kodakin skaala, ja muita on kaksi erilaista Durstia sekä Meopta. Kodak on käytössä aika monessa merkissä sentään.
Vs: suurennuskone? En tiedä tästä koneesta, mutta 6x9 on tuskin missään kamerassa 60x90mm. Samoin tyypillinen 6x6 lie 56x56mm. What size is 6x9 - really? Käänteisesti kino on 3x4. Vai olisiko 425.
Vs: suurennuskone? Minnekkäs meoptan moniastepää sitten sijoittuu? Tai voisihan tuon mittailla tekemällä vertailua ilfordin suodinten antamiin jyrkkyyksiin. EDIT: Nettitutkinnalla löytyi mainintoja "tarkka" ja sitten noin 1/4 jyrkkyyspykälän verran loivempi kuin Ilfordin filtterit. (jo kondensori vs. hajavalon ero on jyrkässä päässä luokkaa 1-1,5 pykälää)
Vs: suurennuskone? Kerran pohdin "kakkospimiötä" kotiin ja törmäsin infoon, että De Veren 203 todellakin menisi 6x9 kokoon; oli silloin harkinnassa ko. formaatti. Tässähän siitä mainitaan, mutta lienee joku "sovellus" kondensoripäälle. http://www.taab.co.uk/pdf-details/227_taab_products_1198763509.pdf Mainitsit 85 milliä... mutta toisaalta... mikähän on todellinen 6x9 koon leveys? Tuo 203 oli mulle sellainen haave 70-luvulta, siihen ois ehkä nipistämällä ollut varaa, muttei omaa pimiötilaa. Nyt 504 ajakoon De Vere haaveen asiaa - vaikkei niin "nätti" olekaan kuin 203. K
Vs: suurennuskone? Laittamassani linkissä on muutamien kameroiden 6x9 mitattuja kokoja sekä JIS standardi 56x84mm. Jos pitää paikkaansa. Varmaankin vähintään sinne päin. Laittamassani linkissä on taulukossa mainittu Ilfordin paperille Meoptan 200M jyrkkyys 4 1/2.
Vs: suurennuskone? Mutta linkki puhuu noista väriarvoista, ts. väripäällä tehtävistä jyrkkyyssäädöistä. Moniastepäässähän on suora jyrkkyysasteikko jonka kautta filttereitä siirrellään. Eli mitään väripää-tyylisiä arvoja on mahdoton päätellä.
Vs: suurennuskone? ^ En tajunnut. Eikö taulukossa ole Ilfordin paperille tulevat Ilfordin jyrkkyysarvot (jotka ovat myös irtosuotimissa) ja sarakkeen lopussa nimenomaan koneet magenta täysillä. edit. Eli siis että on erilaisia väripäitä, eikä värien numeroarvot niissä vastaa toisiaan, ja lisäksi mv-multigrade käytössä saavutettava suurin jyrkkyys niillä vaihtelee. -------------------- (Usein olen käyttänyt vain joko keltaista tai magentaa. Voisihan sitä myös käyttää kumpaakin väriä niin, että saa samat valotusajat jyrkkyyttä muuttaessa. Eri tyypin väripäille pitää tietenkin olla sitten omat säätötaulukkonsa, mutta jos käyttää vain yhtä väriä kerrallaan, menee se helposti korvakuuloltakin.)
Vs: suurennuskone? Siis multigrade-päässä on vain yksi ruuvi, "kontrasti", kun taas väripäissä on syaani, magenta ja keltainen. Multigrade-pää on varmaan kätevä, jos tietää ettei koskaan aio tehdä värikuvia. Muuten "tavallinen" väripää on melkein yhtä kätevä ja sillä voi tehdä myös väriprinttejä.
Vs: suurennuskone? (Auh, kylläpä kesti ennenkuin tajusin kysytyn Meoptan Multigradepäästä. Olin niin fokusoitunut tuohon löytämääni linkkiin ja tavallisiin väripäihin. :-[)
Vs: suurennuskone? Multigrade-päähän tottuneena en enää mielelläni vaihtaisi muuhun Jos ei MG-päätä niin sitten suoraan loivin ja jyrkin filtteri käyttöön ja splittaamaan... Mielenkiintoista tosin, splittauksen suuri pihvi tulee siinä ettei tarvitse ajatella mitään jyrkkyyksiä eikä koepaloilla hakea oikeaa jyrkkyyttä (jyrkkyyspykälin, kyllähän siinä sama asia tapahtuu). Mulla kuitenkin splittaus ei ole koskaan jäänyt pysyväksi tavaksi, joskus käytän, joskus en. Kai jyrkkyys-ajattelu on liian vahvana ja tuo MG-pää tekee vielä jyrkkyyden hausta käytännössä yhtä helppoa, ellei helpompaakin kuin splittaus. Tasan saman määrän tarvitsen koepaloja, mutta vähemmän koevalotuksia.
Vs: suurennuskone? Kyllä siellä tosiaan sanotaan että 6x9 on suurin ja mainitaan vain yksi "negative carrier" malli, että kyllä se tosiaan siihen 85mm on levelydestä mahduttava. Ja näinhän Mirroredkin totesi. Näin sitä taas oppii uutta. Täytyy hommata tuollainen pidike jostain, jos tulee vastaan. Siihen on näköjään ollut kaikkiaan neljä eri päätä saatavilla. Mulla on Varicon kondensoripää ja lisäksi Cathomag kylmäkatodi (?), jota en ole vielä edes koittanut.