Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Suurennuskojeen mystinen osa...

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana matti, 11 Tammikuu 2006.

Objektiivin yläpuolella on kaksi levyä, joista toinen punainen suojavalo sommittelun ajaksi, mutta se toinen... se näyttää ikään kuin leikko tähyslasilta, kaksi puolikuuta vastakkain. Toinen vihreä, toinen punainen. Mikäs vittu se oikein on?

1. Hei kamoon!! Mun WC-Photoshopissa on ylimääräinen plugin, jonka käyttötarkoitusta en ymmärrä!

2. osiko kuvan saaminen osasta mahdollista?

3. Jaa osasuurennos? En usko.. tai ainakin itse olen tehnyt ne vähän helpommin.

4. tarkotin lähinnä jos näkis kuvan mystisestä osasta niin voisi auttaa, itselle ei aianakaan valotu mieleen näkemättä mikä se voi olla

5. :D

tossa... mahdollisimman paska!!

6. en kyllä keksi mitään funktiota tuolle

7. Oisko tarkennusmaski? Saadaan epäterävissä pisteissä värit eroamaan. Eipä muuta ainakaan tule mieleen. Kaukoputkissa käytetään tarkennuksen apuna maskeja, joissa on kaksi reikää kaukana toisistaan, jolloin epäterävä valopiste ei ole läiskä vaan kaksi pistettä. Pienellä mielikuvituksella tuosta voisi vääntää saman funktion värierottelulla.

8. juice

juice

912
    0
    0
    Kyllä tuo jotain tarkennukseen liittyvää on.

Mulla tulee mieleen se, kun optikolla silmälasien optimivahvuuksia testataan, niin yksi testi on sellainen missä katsellaan sellaisia punavihreitä kuvioita yhdellä silmällä, ja jotenkin se kuvio muuttui silmän eteen laitettavan linssin vahvuuden mukaan, eli silloinhan siinä 'tarkennetaan' kuvio verkkokalvolle...?

Ei mun suurennuskoneessa vaan ole tuollaista hifistelyvekotinta :(

9. Jos oot mennyt ostamaan suurennuskoneen, et hifistelylaitetta =)

Outo kapistus, eikä mitään hajua funtiosta..

10. Minä ymmärrän asian niin, että kun tuon vetää eteen, niin epäterävä piste ei ole valkoinen pikku täplä, vaan sen toinen puoli on punainen ja toinen vihreä. Sitten on helpompi nähdä, koska tarkennus on kohdallaan, kun silloin ei näy punainen ja vihreä puolisko erikseen. Edellyttää tietty negapitimeen kuvaa, jossa on terävä savyraja, jossa tuo tulee esiin. Samalla lailla kuin kromaattinen aberraatio. Kokeilepa.

11. En jaksa aloittaa uutta topikkia samaan viittaavasta aiheesta, mutta pientä galluppia pistäisin kuitenkin niille, jotka vielä jaksaa, tai on juuri innostunut pimiötyöskentelystä..

Plussia ja miinuksia

Itse olen nyt viikon verran ahkerasti harjoitellut ja homman idea alkaa pikkuhiljaa hahmottua. Plussia

+ Pimiössä on rauhallista, siellä saa touhuta itsekseen ja kaikki muuttujat on omassa hallinnassa - ei voi syyttää kuin itseä. Sekä tietenkin - mihinkään ei ilmesty varoitustekstejä näennäismuistista tai kovalevytilasta tms digimenetelmän varjopuolia.

- Pöly, kalkkitahrat tms... jotka toisaalta tiettyyn rajaan asti kuuluukin tuohon touhuun. Rahaa en laske enää miinukseksi, koska en hinnoittele rakkautta muutenkaan ;)

---Tämä voi kuulostaa tyhmältä, mutta viikon aikana olen myös huomannut monia asioita, kuten esimerkiksi sen, että Photoshopissa voi tehdä ihan mitä manipulaatioita tahansa ja kutsua teostaan valokuvaksi. Ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa tai itseään huonoksi kuvaajaksi, jos raakafile näyttää joltain muulta kuin miltä pitäisi. Kyseessä on eri tekniikka ja maassa maan tavalla.

Sama homma pätee pimiössä - kaikki keinot ovat sallittuja.

Tosin - olen alkanut olemaan tarkempi valottamisessa ja valaistussuhteiden/kontrastin tarkkailussa...

12. Mua kyllä kiinnostaisi aloittaa. Homma on vaan viivästynyt ajanpuutteen vuoksi. Ja aikaisemmin, kun enemmän filmille kuvasin, rahan- ja tilanpuutteen vuoksi. Mua ylipäätäänkin kiinnostaa kaiken uuden opetteleminen, ja nykyään noita vehkeitä saa aika kohtuuhintaan. Se, saanko joskus aikaan henkeäsalpaavan taidokkaita mustavalkovedoksia, on sivuseikka. Nythän mulla ei ole edes kunnolla toimivaa filmirunkoa, mutta en kyllä tiukkaa tekee katsella noita naurettavan halpoja F100:ja :) Toivottavasti vaan filmi ei kokonaan kuole.

13. itse vedostamisessa on minusta se plussa että kokorulla on pinnakkaisena ja vaan se hyvä on suurennoksena. näin ei hukuta "tää olis muuten hyvä kuva"-kuviin. melko hyvää kuvaa ei viitsi kokopäivää vedostaa ,D
    prosessissa on taikaa.
    pölyä ei esiinny mun kehityksessä oikein ollenkaan ja vedostamisessakaan ei sellaista harmia juuri ole. treen kameraseurassa on todella kova kuri siisteyden suhteen ja tässä kohtaa se palkitaan.
    kun otan susta tai sun muksuistas kuvan ja vedostan sen kuitupaperille, mikään ei ole puhki eikä mikään tukossa, niin on sulla pikkusen eri fiilis pitäessäsi kädessä sitä kuin pitäessäsi kädessä ifin printtiä, näin se vaan on.
    EDIT:
    ainahan se on erifiilis "sitä" kädessä pitäessä mutta ei nyt mennä siihen...

14. Joo muuten.. huolestuttavaa tässä on se, että kun sitä pitelee kädessä (siis sitä vedosta), niin se on aika eri fiilis kun se, että hakee ammattikuvasta printtejä. Huolestuttavaa siksi, että ainakin tähän mennessä ne ammattikuvan printit hakkaa mun mv-vedokset mennen tullen ja palatessa, vaikka molemmat kuvat on mun tekemiä..