Kehitän 120 Rollein Superpan fiilmiä joka 200 ISO herkkkää. Yleensä esihuuhtelen kuten nytkin. Tuli tosi mustaa vettä ulos. Filmipiha filmeissä se on ok mutta miksi tässä, menikö pieleen jo nyt?
Vs: Superpan Ei näyttänyt olevan vaikutusta. Ainakin kehitys on onnistunut ja filmit näyttää hyävältä. Sitten huomenna kun skannailee näkee enemmän. Edellisen kerran kehitin Superpan ja Efke 25 filmit Pyrocat kehitteellä ja ne ei näyttänyt hyvältä. D76 tuntuu Superpan filmille toimivan.
Vs: Superpan Mä en tiedä liittyykö filmin värjäävyys mitenkään tähän, mutta oma kokemukseni Superpan 200 kinokoossa oli että valo leviää siinä melko helposti. Esimerkiksi kun aurinko oli lähellä kuvan reunaa niin se levisi ruudun ulkopuolelle ja samoin filmin pää taisi johtaa valoa kasetin sametin läpi. Olisiko sitten suhteellisen heikko suoja siinä. Anti Halotion layer tai backing (?)
Vs: Superpan Sitä tarkoitin. Eli siinä on se. Ok. Esihuuhtelua kannattaa siis tehdä. Mirrored laitan kuvat osioon pari kuvaa näytille. Sieltä voit katsoa tarkemmin ja kertoa onko näin.
Vs: Superpan No katsotaan mutta onko siis miten? Toinen juttu on eri erät vuosien varrella ja mahdollinen ero kinon ja 120 välillä. Että kyllä omiin havaintoihin omista filkoista on luotettava. Miksi esihuuhtelun tarpeellisuus olisi värjäävyydestä tai valopihasuojasta kiinni? Enpä ole ennen tällaista syytä esihuuhtelulle kuullutkaan.
Vs: Superpan Mitä sinä kysyit pyytäessäsi että katsoisin kuvasi ja kertoisin onko näin. Siis millä tavalla näin?
Vs: Superpan Vähän tutkin asioita ja näyttää siltä että usein tai tyypillisesti nimenomaan rulla- ja laakafilmeissä on tehokkaammat layerit valopihasuojaa joka värjää enemmän kehitettä tai esiliotusvettä kuin 35mm filmit. Niitä Anti Halotion kerroksia voi olla useampi eri kohdissa. - AH backing layer - AH sublayer Voi olla myös muuta kerrosta mikä värjää (ei nyt kuitenkaan mustaksi). Kehitteen tasaista leviämistä edistäviäkin aineita joissain filkoissa.