Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MYYDÄÄN Super-Angulon 90 mm 5,6

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana Kimo, 3 Marraskuu 2013.

  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Erittäin hienokuntoinen ja valovoimainen laajakulma aina 5x7 kokoon asti.Piirtoympyrä 235 mm ja olen kuvannut omalla 5x7  fieldillä hyvin tuloksin. Objektiivi on minulle ehkä karvan liian laaja(19 mm kinokoossa) mutta 4x5:lle messevä 23 mm(kino).Suljin toimii täydellisesti ja siinä on jopa vitkalaukaisin ,suljin Synchro-compur 1/500 -b,t
    Laseissa ei pienintäkään sanomista eikä rungossa  kulumista .Tulpat on.Esim tämä  kuva on otettu lasilla.
    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?action=dlattach;topic=84276.0;attach=150248;image

    Hp 299 e ja posti (7,2 e) kysele yv
     

    Liitetyt tiedostot:

    • 90-mm.jpg
      90-mm.jpg
      Tiedostokoko:
      228,6 KB
      Katsottu:
      174
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Kinon kakskasiin useimmat 90mm polttoväliä vertaa 4x5 kamerassa. 

    (4x5 filmin ulkomitoiksi olen joskus mitannut 99x125mm mutta niissä on pieniä vaihteluita. Tuolla näkyy sitäkin isommat mitat, mutta määräävä tekijä on tietenkin kuva-ala. Laskurissa löytyy myös custom format.)
     
  3. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Tuolta bongasin sen 23 mm (4x5)
    http://www.largeformatphotography.info/lenses/LF4x5in.html
    Kuitenkin hienoa lasia ollaan myymässä.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Kun on erilaiset kuvasuhteet kinoverrokista tulee oikeastaan zoom 23-28!  :)  Vertaako lyhyitä sivuja, pitkiä vai lävistäjää.

    Eihän tuosta laajis varmaan parane.  Taisi olla 80-luvulla (?) tuonnäköinen tämä klassikko, joten hyvät modernit  pinnoitteetkin löytynevät.
     
  5. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Tämä on se EI Multicoated malli. Mulla oli se MC malli tässä taannoin myynnissä... ;)
     
  6. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    En osaa sanoa tuohon mitään.Vaikka se <SIZE size="7"]ei </SIZE>olisi se <SIZE size="6"]sinun</SIZE>myymäsi <SIZE size="6"]MC</SIZE>malli,niin mielestäni tämä ei ole kallis,mikäli jonkun mielestä on niin sanokoon sen mulle niin osaa tehdä johtopäätöksiä.Olen vain kuvaillut ,ei kai nyt ihan pinnoittamaton?Mikäli joku osaa kaivella mikä versioa tämä on niin olisin kiitollinen.
     
  7. Haapalahti

    Haapalahti Active Member

    2 347
    8
    38
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    En tätä toki kalliiksi väittänytkään?? Äläs ny suutu :)
    Mirrored:ille lähinnä tarkensin noista pinnotteista.....
    Omani olen jo tuupannut eteenpäin joten kilpailuakaan ei tule ;)
     
  8. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Tossa on jotain dataa ,puhutaan super-anguloneista
    http://www.schneideroptics.com/info/vintage_lens_data/large_format_lenses/super-angulon/
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Sarjanumeron perusteella p.o. objektiivi on valmistettu joskus 1969,  ja se monikalvopäällystys alkoi noissa 70-luvun lopulla.

    Jos linssipinnat ovat ehjät, niinkuin näyttää, ja suljin toimii kaikilla ajoilla moitteetta, niin ei ole kallis.
     
  10. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Kiitos Sakke tiedosta,en tiedä mitä hyötyä Mc juurikaan antaa,mulla oli joskus pimeä f 8 versio (mc) .En kyllä huomaa mitään eroa.Lasipinnat aivan virheettömät ja suljin toimii just eikä melkein.Myynnin syy että liian laaja mulle.Annan 2 vk palautusoikeuden näin julkisesti jos joku tökkii. T Kimo
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 898
    3 369
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Luulen, että jos käytetään asiallista vastavalosuojaa, kompendi tms., ei eroa ole ihan helppo havaita - sen siis monikerroksisen ja yksinkertaisen pinnoituksen välillä. Jos valonlähde on ihan kuvassa, on ero ehkä havaittavissa, mikäli kuvaa molemmilla versioilla rinnan.

    Se f:8 on rakenteeltaan erilainen, muistaakseni ihan eri määrä linsseja ja ryhmiä.  Ei siis samanlainen objektiivi ollenkaan, vaikka nimi niin antaakin ymmärtää.  f:8 alkaa olla aika tuskallinen tarkennettava tähyslasilta, mutta toki nämät elämäntapaintiaanit siitäkin selviytyvät.

    Vertasin joskus Hasselin SW, siis sitä 38 mm Biogonia kuvaamalla samalle filkkarullalle molemmilla versioilla, sain ne lainaan Helioksen vaihtotavarahyllystä.  Kyllä sen eron huomasi vastavaloon kuvatuista, mutta ei muista.

    Edit: jotain pientä rakenteellista eroa MC-versiossa on, jotkin mitat ovat hiukan erilaisia, mm. polttovälissä 5 mm ero:

    http://www.schneideroptics.com/info/vin ... -90mm.html"]http://www.schneideroptics.com/info/vintage_lens_data/large_format_lenses/super-angulon/data/5.6-90mm.html
     
  12. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Super-Angulon 90 mm 5,6

    Posteineen 297 e