Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Super-Angulon 75/8 avaaminen, sienen puhdistus, large format

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Mirrored, 27 Lokakuu 2013.

1. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38
    Vs: Super-Angulon 75/8 avaaminen, sienen puhdistus, large format

Johannes: Olen kylläkin noita holkkeja ja levitintä käyttänyt??
    Joskus käytän apuna vielä erityisiä kumiholkkeja...

Mutta en kylläkään ole mikään ammattilainen näissä kuten sinä... olen vain pitkään harrastanut näiden kanssa näpertelyä ;)

Voisitko valaista meille muille ohjeita miten toimia???

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
  3. Mirrored

23 779
    748
    113

Eihän noista osaa sanoa kokematon päältä katsoen onko liimatussa vai helpommassa kohtaa tuo kasvusto!  Mitä tarkoitat että liimattu on ulommainen? Siis lähinnä suljintako?

Tavallinen hinta näkyy olevan  noin 200€. Tyypillinen esimerkki: SCHNEIDER SUPER-ANGULON 8/75 , SYNCHRO-COMPUR | eBay

4. markku55

markku55 Active Member

Niin JOS, kyllä minä sen ymmärsin, mutta kun ei tuosta kolottomasta lukitusrenkaasta ole, ainakaan vielä, mitään varmuutta, taisi olla jopa niin, että niissä oli kolot.
    Minun viesteissä ei kyse ollut oikeasta työkalusta, vaan työkalujen laadusta, nyt olen lähes vakuuttunut, että Haapalahti mainosti Ameriikoissa myytävää työkalua tietämättä sen laadusta tai valmistusmaasta mitään, vai miksi ei vastaa onko kokemusta juuri linkkaamastaan työkalusta.
    Kitkaholkkejakin saa hurjasti halvemmalla kuin isossa setissä Ameriikoista ostamalla, hyvä olisi jos tietää minkä kokoisia tarvitsee, ei tarvitse hankkia koko ammattikorjaajan settiä.
    Kitkaholkit on siitä kivoja, ettei niillä pääse vaurioittamaan linssejä kuin korkeintaan tahallaan, en tiedä, mutta voisi kuvitella, että kitkaholkeilla saa auki myös työkaluille koloilla varustettuja kiristysrenkaita, ainakin jos ne ei ole helvetin tiukassa.

5. markku55

markku55 Active Member

Kolme vinkkiä:
    1. Käytä avainta jonka kärjet ei voi pyörähtää, ei sellaista jossa kärjet voi vaihtaa ja kiinnitetään vain ruuvilla holkin sisälle. Kun käyttää avainta niin, että se on säädetty leveimmälle asennolle, ei kärjet voi edes urasta noustessaan raapia linssiä jos toinen kärki ei nouse objektiivin reunan yli.
    2. Jos urat/kolot lukitus/kiristysrenkaassa on lähellä renkaan sisäreunaa, et siis saa levitettyä työkalua linssikaivon reunoille asti, suojaa linssin pinta vaikka sopivankokoisellamuovisella korkilla/tulpalla jonka ulkohalkaisija on juuri linssin halkaisijainen.
    3. Käytä työkalun ohjurina vaikkapa kitkaholkkia jonka läpi poraat työkalun terille reiät, nyt voit käyttää joko yhdistelmänä näitä tai holkkia vain ohjurina.

6. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Jepjep Markku....
    Näin on, en todellakaan tiedä alkuperämaasta mitään ko. työkaluissa ei ikävä kyllä enää lue valmistusmaata (jos on koskaan ollutkaan).
    Jätän jatkossa nämä tekniset jutut sun vastattavaksi, koska tiedät kuitenkin kaiken tarkemmin ja paremmin.

"So, I rest my case"

7. markku55

markku55 Active Member

Älähän nyt hermostu, halusin vain tietää miksi pitää ostaa kalliilla Ameriikoista työkalu jonka materiaalimääritelmä on sama ja jopa vajaavaisempi kuin sen halvan kiinalaisen vastineen. Itse asiassa jos se olisi tehty jossain muualla kuin Kiinassa, siinä olisi melkoisella varmuudella myös valmistajasta tietoja, eli uskon, että kyse on vastaavasta alkuperältään kiinalaisesta valmisteesta, joka ostettaessa ylläpidettäisiin vain amerikkalaisten välittäjien hyvinvointia köyhien suomalaisten kustannuksella.
    Koska en ymmärtänyt mielipidettäsi hankintapaikan merkityksestä laadun kannalta, halusin selvittää mihin se perustuu.
    Joten "Case is closed" minun puolesta.

8. Mirrored

23 779
    748
    113

Siispä joo, ulommainenhttp://en.wikipedia.org/wiki/Schneider_Kreuznach#Super-Angulon_3  edit. Onpas nämä ulommaiset ja sisimmäiset välillä vaikeita kuin oikea ja vasen. Vasta meinaan huomasin että liimattu on sisimmäinen, vaikka sen silmillään piirroksesta hyvin näki.  Näkee yhtä, kirjoittaa toista. (Pakko oli selventää tämä koska tuon "Siispä joon" voisi käsittää muuten sarkastiseksi toisen kirjoittamaa kohtaan, mistä ei ollut kyse.) 

Näyttää siltä että kasvusto on liimatussa linssissä mutta ulommaisessa pinnassa.  Aivan varma en voi olla. Taidanpa kuitenkin yrittää itse tätä ja hommata avaimen.  Vaikka satasen tarjouksen sain.

Ja tosiaan, tässä on nyt ehkä jopa niin, ettei tarvitse irrottaa kuin ulommainen linssi.  Sehän olisi mainiota, kun todellakaan mulla ei ole intohimona purkaa ja kokoa harrastus.

9. markku55

markku55 Active Member

Sano nyt edes, onko se sinulla oleva hyväksi toteamasi työkalu sama kuin minkä linkkasit?

10. Mirrored

23 779
    748
    113

Tuon työkalun teräskoodi on minulle tuntematon. Se ei muistaakseni ole A4 eikä A2 teräksen numero. Mahtaako sitä voida viilata hyvin, jos ei kärjet sopi pikku koloihin?  Edit. Tietty viila aina sen verran puree.

Jaa minäkö nuuka? 
    Buy It Now price: US $14.99
    Your offer price: US $11.55
    Eli tuo sama mainittu työkalu...
    No mitäs ovat laittaneet tarjousmahdollisuuden!

edit. No myyjä vasta nuuka olikin.  Vastatarjouksen sain 14.90 taalaa.  :D  Enpä viitsi uutta tarjousta tehdä.  Ostin. 11,26€

11. niffe

niffe Well-Known Member

13 339
    542
    113

Millaisia ne lukitusrenkaat ovat? Jyrsi jollain Dremelin kaltaisella urat siihen ja avaa vaikka ihan ruuvimeisselillä...

12. Mirrored

23 779
    748
    113

Loistavaa!  Unohtuiko hymiö?  Miksi tyytyä tehtaalla tehtyihin uriin ja miksi mitään erikoisavaimiakaan  kun ruuvimeisselilläkin voi (toispuoleisesti) hakata?  Eihän silläkään voi kenellekään olla merkitystä, että avaamisesta tai sen yrityksestä metalli muotoutuu uudestaan, eihän - nämä mitään kauniita esineitä edes pyri olemaan? 

Voin laittaa kuvia myöhemmin, mutta myyntii-lmoituksessa yllä on yksi. 

13. c

c Well-Known Member

5 364
    104
    63

hah, mä olen käyttänyt ruuvaria aina kun olen liian pihi ostaakseni tota oikeaa avainta.. olen kyl pari vuotta sitä funtsinut

14. niffe

niffe Well-Known Member

13 339
    542
    113

Aina on tullut korjatuksi, jos hommaan on ryhdytty ;)

15. Mirrored

23 779
    748
    113

Jos tietäisit kuinka kapea on lukitusrengas tässä tapauksessa, tahtoisit avaimen. (Se on eturyhmän osalta etulinssin puolella ja  sen renkaan ulkopuolella missä on tekstit.)  Ja  toinen juttu on sitten sisempi rengas, mutta ehkä sitä ei tarvitse nyt avata.

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?action=dlattach;topic=87070.0;attach=156535

16. markku55

markku55 Active Member

Jos joudut hiomaan talttaterää ohuemmaksi, hio mahdollisimman matala osa kiristysrenkaan uraa varten tasapaksuna ja heti kun mahdollista anna kärjen paksuuntua molempiin suuntiin.
    Jos vielä oikein tarkkaan tuo tehdään, niin kohta missä tasapaksu osa alkaa leventyä, nurkan pitäisi olla pyöreä loviherkkyyden välttämiseksi.

17. Mirrored

23 779
    748
    113

Etu- ja takaryhmän päällimmäiset lukitusrenkaat.  Edessä on noin millimetri leveyttä uralla, takana enemmän. 

Liitetyt tiedostot:

18. niffe

niffe Well-Known Member

13 339
    542
    113

Heti tulee kymmenen juttua mieleen, mitä voi kokeilla - onko sulla merenkulkuharppia?

19. Mirrored

23 779
    748
    113

Tiedetään! 

Sakset on.  Saatanpa sitä kokeillakin ennen erikoisavainta.    ;)

Olisiko vinkkiä objektiivin kiinnitykseen jotta saisi kaksi kättä työkalua käyttämään?

20. Mirrored

23 779
    748
    113

Taidan antaa obektiivin olla kokonaisuutena kiinni laudassaan ja teipata linssiryhmät kiinni lautaan.  Laudan kyllä saa johonkin sitten kiinni.