Nyt olen suuren pulman edessä: pitäisi päivittää filmikalustoani. Omistan kaksi omasta mielestäni aivan hyvää filmikameraa (Nikon FM2n ja Fujifilm GA645i Professional), jotka kunnoltaan aivan kuin uusia. Probleemana on käytön vähyys, molemmille ei riitä aikaa, kummallakin omat hyvät puolensa...Kuvaan filmille kaiken aikaa, pari 36 kuvan kinorullaa/kk ja 2-3 120 koon rullaa vuodessa. Nyt aion luopua toisesta kamerasta, mutta kun en osaa päättää kummasta luopuisin. Pääasiassa harrastan katu-/hlökuvausta, maisemaa, arkkitehtuuria ja miljöökuvausta. Nikonissa objektiivit 28mm, 50mm ja 28-85mm zoom. Fujissahan on kiinteä 60mm (n 37mm kinovastaavuus) objektiivi. Suurimmillaan teettämäni vedokset ovat 30 x 40 cm, enemmistö n 20 x 30 cm ja pienempiäkin. Joten sanokaahan nyt mielipiteenne: kumpi lähtee myyntiin, kumpi jäisi ja miksi??? Toisaalta en malttaisi luopua kummastakaan, mutta tuntuu turhalta pitää toista vain kaapissa turhan panttina.
Kino jää. Aika ykspuolinen tuo fuji. Nikoniin voit hankkia esim 105 mm potrettilasiksi. Filmi on edullisempaa kinoon ja 30*40 suurennoksissa et juuri eroa huomaa.
Minä pitäisin Fujin. Kuvanlaatu kinosta on onneton ja aina näkyy isomman formaatin suotuisa vaikutus. Itse en viitsi kuvata 645 vaan valitsen aina 6x7 tai isompi. Kino on näppärä käyttää mutta sekä värit, gradientti liut ja muut subjektiiviset asiat ovat aina parempia 120 formaatissa. Petyn aina kun laiskasti valitsen kinon. Kinokamera on melko arvoton värkki ja Fuji on selvästi arvokkaampi ja haluttu kapine.
Ja sitäpaitsi jos tarvitsee kinokameran ja objektiivit niin sellainen saa joka paikasta halvalla. Ei merkillä ole suurempaa väliä ja niissähän on valinnan varaa. Toisaalta MINT kameran löytäminen on hiukan hankalampaa.
Kesäkuun alussa oli hotellin lähellä Berliinissä kamerakauppa, jossa oli ikkunassa niin mintin näköisiä valokuvauskoneita että oksat pois, itse en olisi moisia kehdannut ottaa käyttöön etteivä naarmuunnu. Hinnatkin olivat kyllä siten sitä luokkaa. Puoti oli tämä: Fotomax Berlin | Ihr Fotofachgeschäft Foto-Akademie & Fotostudio Topi