Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Suotimien pitäminen puhtaana kuljettaessa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tonemap, 22 Tammikuu 2021.

Tags:
  1. Tonemap

Tonemap

6
    0
    1
    Millaisia konsteja teillä on yksittäisten tai useiden suotimien pitämiseen puhtaana ja ehjänä kuvausreissujen aikana silloin kun ne ovat laukussa tai taskussa säilössä?

Auki kierrettävä muovikotelo on ainakin toimiva, mutta mulla on vain yksi sellainen ja sekin ottaa vain tiettyä kokoa.

Käytin Hoyan suodinpaketin mukana tullutta neljä suodinta nielevää pikkukansiota säilytykseen, mutta tuntuu sekin toisinaan likaavan suotimia, etenkin pitkän ajan kuluessa. Sama ongelma tullut vastaan myös omien viritysten kanssa.

2. m-kooteevee

m-kooteevee Well-Known Member

576
    961
    93
    Mulla on tollanen Haidan puolikova kotelo käytössä: Haida Round Filter Case HD 4480 suodinkotelo ( 5 x 82mm tai alle)

On ollut käytännössä ihan suht näppärä vekotin, vaikka ainahan noiden kanssa plärääminen on sellaista jonkun sortin tuhertamista. En kyllä ole vertaillut, että pysyykö tuolla yhtään sen puhtaampana, kuin omissa koteloissaan.

Tonemap tykkää tästä.
  3. Tonemap

Tonemap

6
    0
    1
    Kiitos vinkistä! Toi Haida näyttää ihan asialliselta ja ottaa montaa kokoa.

Tällä hetkellä eniten käyttöä 67 mm suotimille, joten niiden yhteen ruuvaaminen ja päiden sulkeminen olisi yksi vaihtoehto, joka olisi erityisen kompakti ja kevyt. Digitarvikkeella on näemmä siihen valmis ratkaisu.

JJC suodinkotelo / stack cap

4. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    hankalaahan tuo filsujen ja obiskan vaihto on varsinkin talviaikana ulkona, itse käytän Fotacy Pro-1D wide band Pro Mc Uv filtteriä, siinä on Nano pinnoite,monikerros kestävä, kestää öljyn, naarmut, veden, sen päällä käytän K&F:n Fader ND 2-400 säädettävä harmaa filsu, niillä olen pärjännyt hyvin, Lens pen mukana varmuuden vuoksi, yleesä käytän obiska tulppaa mikä suojaa luonnossa liikkuessa, filsut on edullisia vielä kiinan pojilla, kesän jälkeen voi tulla yli euron ostosta alvia 24%.

5. Tonemap

Tonemap

6
    0
    1
    Mulla ongelma tuli taas ajankohtaiseksi kun sain päähäni kuvailla lumi-infernossa ja räntäsateessa kaupunki- ja katukuvia. Suodinta voi vaihtaa tai ottaa vaan pois, niin saa hetkeksi puhtaan etuelementin. Vastavalosuoja suojaa jonkin verran, mutta jos joutuu kuvaamaan yläviistoon tai tuulen suuntaan, niin linssi on äkkiä likainen.

Jos olisi HC-asenteella dokumentoimassa ja kuvat tärkeitä eikä hupia, niin voisi vain taskussa olevalla rätillä vetää suotimen puhtaaksi. Mitään varsinaista toimivaa kenttäputsausmenetelmää joka säästäisi myös suotimen en ole keksinyt.

Mulla on kanssa lenspen aina mukana, kätevä jos tulee sormenjälkiä ja sudillekin on käyttöä. Kaikkeen likaan se ei pure ja hiilipää jättää vähän mössöä linssiin, joka pitää vielä siivota.

6. Hyvä ja halpa ratkaisu on muovitasku. Mielellään paksusta kirkkaasta muovikalvosta voi tehdä sopivan kokoisia yhdeltä reunalta avoimia taskuja. Kuumalla raudalla kalvoon saa mukavasti saumoja. Taskuja voi jättää vierekkäin kiinni toisiinsa. Tällaisen letkan saa taitelluksi siten, että taskuissa olevat suotimet muodostavat pinon. Pinon tai erilliset taskut kulkevat sopivassa laukun osastossa. Näistä taskuista suotimet saa helposti ulos vaikka pakkasessa, jos ne eivät ole liian tiukkoja. Erikokoiset suotimet sopivat samoihin taskuihin. Niitä on myös helpompi sulloa laukun lokeroihin kuin kovia koteloita.
    Jos kameralaukussa kuljettaa muutkin laitteet omissa muovipusseissaan, ne pysyvät puhtaampina. Laukun kastuessa pussit suojaavat myös vedeltä. Kamat voi pakata jopa niin, että kaksi tai useampi kapine on samassa lokerossa. Pussit suojaavat naarmuuntumiselta.

Tonemap tykkää tästä.