Tuolta löytyy jotain taulukkoa ja listaa mistä voi katsella kanssa mikä mihinkin... Yahoo Small Business - Cheap Domains, Web Hosting, Website Builder, Ecommerce Solutions Loading site please wait...
tossa on jotain tarinaa, mitä mikäkin suodin mv -kuvauksessa tekee: http://www.co.jyu.fi/~rax/filter.html keltanen vähentää sinistä vähän,vihreä seuraavaksi enemmän, sitten oranssi ja punainen, jolla saa kontrastikkaassa kelissä lähes ir vaikutelmaa. Tuo keltanen Y2 (cokin 001 ?) on henkilökuvauksessa hyvä. Ihon sävyistä tulee kuulaampia. Maisemissa se tuo taivaan sineä hiukan paremmin esiin, jolloin vedostus helpottuu. Vihreän vaikutus on kutakuinki sama, mutta se syö valoa pari aukkoa. Aikanaan, kun tuli kuvattua lähes pelkästään mv:tä, mulla oli keltanen Y2 kokoajan nokalla. Suotomista mv -kuvaukseenhan oli kysymys, olihan?
B+W:n filsuja olen saanut telefotosta soittamalla, eivätkä hinnatkaan olleet muistaakseni mitenkään isommin yli.
joo oli. esitin asiani väärin. haen sebastiano salgado efektiä. eli silmät vaalenee (jos siniset) ja iho tummuu .... vähän niinkuin tuo -> http://www.pikkuteemu.net/portfolio/children/10.jpg http://gallery.photo.net/photo/1353951-lg.jpg http://gallery.photo.net/photo/1293979-lg.jpg nuo jälkimmäisithän on tehty varmaan valoilla ja fotarilla mutta eikö suotimilla pääse samaan? efektiä yritän tietysti lyödä ihan yli ensihätään ennenkuin se tasottuu omaksi tyylikseen. onko 80a kuinka voimakas mustavalkosessa? entä jos latoo monta päälisin? vastauksista kiittäen, Juha
Ainoa ero on se, että laajojen kansaosien mielestä suotimia käyttävä henkilö on luova ja osaava valokuvaaja, mutta saman asian kuvankäsittelyohjelmassa tekevä henkilö ei ole edes valokuvaaja, vaan surkea epärehellinen huijari...
Jos pistää monta samanlaista suodatinta päällekäin, niin eipä siinä taida tapahtua muuta kuin että läpipääsevän valon määrä vähenee. Ei kai valon spektriin vaikuta kuin se eka suodatin. Silloin kun ne kaikki on ihan samanlaisia siis. Voin olla väärässäkin.
Hintoihin en ota kantaa, mutta Teknofokuksessa on valikoimaa ja osaamista. Kannattaa tarkistaa myös miljoonalaatikko!
kyse on nyt mustavalkokuvauksesta. ei siinä fotarit auta jos kuva on vaikka hp5+ lle kuvattu. älkää nyt vääntäkö tätä kysymystä ihan perseelleen, kyllä minä fotaria käytän paremmin kuin te yhteensä.
Minut ainakin ymmärsit väärin, en mitenkään puhunut sinusta tai sinuun liityvistä asioista. En edes ottanut kantaa koko keskusteluun. Tuo Vuoren toteamus vain sai minut nauramaan ääneen.
Lisätäköön vielä että tämä on mielenkiintoinen keskustelu ja ainoa tällä filmi/digi puolella jota olen seuranut.
On noita vertailukuvia jossain ollut mutta en löydä moista saittia nyt mistään. Nyrkkisääntö, että suodin vaalentaa vedoksessa omaa väriään ja tummentaa vastaväriään ei paljon auta, jos pitää kahta suodinta vertailla jostain luettelosta. Itselläni on olut suotimien kanssa helppoa, kun käytän noita maisemakuvaukseen -ja kun samat taivaantummentajat vaalentavat ihoa.
Olisit heti sanonut. Sinistä siis kehiin. Koita aluks värilämpötilan korjailusuotimella, jolla korjataan keinovaloa päivänvalofilmille kuvattaessa. Kaheksankyt jotain se oli ja melko tumman sininen. Toinen vaihtoehto on värisuodinpakan cyani, jossa on kymmenkunta eri tummuutta. Alkuun pääsee tietysti helposti ja halvalla hakemalla Tiimarista palat kaikista sinisistä kalvoista jota kaupasta löytyy. Toinen vaihtoehto on tulostaa cyanin eri prossia kalvolle ja koittaa niillä. Kuvassa näkyy varmaan juu, mutta näkeepä mitä vaikuttaa.
80A on aika tumma, joten veikkaisin C:n olevan vaaleampi, mutta tämä on arvaus. Paljonko sinistä lähtee pois riippuu sinisen sävystä. JOs suodin on täsmälleen saman sävyinen kuin pois haluttava sininen niin se katoaa kaikki = valkoinen posassa, max mustuma negassa. Niin ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseesi: Minusta on typerää maksaa 150 EUR 77 mm:n värillisestä lasinpalasta.
Hyvä tapa testata optiikan tai suotimen laatu on vaikka kuvata puiden oksia kun aurinko paistaa niiden takaa. Huonolla ne niiden ääriviivat katoavat lähes kokonaan. Tai jotain ikkunankarmeja kun aurinko paistaa suoraan kameraan.
Mikä ihan todella rupesi kiinnostamaan suotimissa on tuo Wrattenin #90 suodin. Vastaava löytyy Tiffen Black & White Viewing Filter Vielä kun tuohon löytäs zoomattavan 'ohjaajan etsimen' huokealla, niin ois bueno juttu. Polttovälit kun sais jotenkin täsmäämään tuohon RZ:n polttoväleihin... tosin kaippa ne voisi rajata tuohon suotimeen jotenkin ? Kokemuksia ?
Kokeiles joskus vaikka alpeilla... Sama pätee muuten digi-mv:hen. Pikselikuvan muuttaminen jälkikäteen mustavalkoiseksi punasuodinta simuloiden ei poista utuisuutta kuvasta, toisin kuin linssin nokalla kököttävä suodin. UV-suotimista... B+W:llä on vankka status, mutta testiä voi lukea vaikkapa Photo.net - Where Photographers Inspire Each Other Hetken(?) mielihäiriössä tuli keskikokoon hankittua B+W:n parhaat linssiä suojaamaan... Ja kinoon sitten Hoyan parhaat mallit. Näin jälkikäteen ajatelleen ehkä olisi kannattanut toimia päin vastoin. Toisaalta, jos B+W:ssä on pikkaisen parempi vastavalon kesto niin.... Värisuotimissa kokemuksen perusteella haukuttu Cokinin muovilätkä toimii siinä missä kallis lasisuodinkin. Kunhan ei ole vastavaloa. Pääsääntöisesti käyttelen kierrettäviä lasisuotimia, pl. 105mm koko, johon viritän cokinin suoraan kuminauhalla kiinni Joten vertailumateriaalia on kertynyt. Näin ainakin siihen asti kunnes joskus eteen tömähtää taivaista Lee:n systeemi. Nykyisellä rahatilanteella ei ole vaihtoehtoa hypätä sinne. Cokiniinkin saa gelatiinisuotimia ja muuta, lähinnä kunnon kompendi olisi ainoa syy minulla siirtyä Lee:hen. Toki Cokinin X-sarjassa on kompendi, mutta en siitä räikeänpunaisesta tötteröstä + suotimista ala maksamaan samaa hintaa kuin Lee:n systeemeistä Hmm. Vastaskohan tää mihinkään kysymykseen... Toivottavasti.
Jos tuo vastaa kutakuinkin mulla olevaa Peak:n monotone-vieweriä niin kyllä sillä jotain tekee. Läpi ei vain voi tihrustaa jatkuvasti, koska silmä tottuu pian näkymään ja alkaa "korjaamaan" värejä. Pitää katsoa kauas ja sitten vilauttaa hetkeksi monokkeli silmän eteen. Silloin näkee hyvin kontrasti-erot värien välillä. Tai usein sen, kuinka olemattomia erot ovat On pelastanut monelta mokalta. Rajausta en tuollaiseen lähtisi väsäämään, erityisesti tuon silmän adaptoitumis-ongelman takia.
Mistä löysit tuon Monotone-viewerin, oliko arvokas ? Tiedän, että siinä on adaptoitumisongelma, joten siksi se onkin pikakäytössä katseluaikana. Ei tullut tosin rajauksia ajatellessa mieleen, joten siten voi rajaukset jättää pois ja suorittaa kuvaa ottaessa kameralla.
En muista enää hintaa, mutta Fimeko niitä myi. Nettikaupassa näyttäisi olevan värikuvaajalle tarkoitettu "colortone viewer" mutta ei monotonea :/ Epämääräinen muistikuva 25-30€ hinnasta on, mutta en ole varma.