Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suotimet digikuvauksessa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 17 Maaliskuu 2014.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Mitä etutulppa suodattaa?
    Kaiken mahdollisen valon.
    T Jukka
     
  2. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Olitko siis lukenut noita runsaita postaamiasi linkkejä vai et, olitko vain hakenut ne esille, jotta saisit asian näyttämään siltä, kuin minä en noita osaisi etsiä, rehellinen mielipide jos sopii, olit lukenut ne kaikki vai et?

    Edit: Olen lähes varma, että et oikein ymmärrä mitä polarisaatiosuotimella voi tehdä ja mihin sitä käytetään, eikös?
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Hei, sähän alat tajuta näitä juttuja ;)
    Vinskin "kokoharmaasuotimet" ymmärsin etutulpiksi, vai mitäköhän se "koko-" tarkoittaa?
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Niin minäkin sinusta, itse asiassa.

    Jos olen väärässä, niin kerropa lyhyesti vaikkapa, miten metallipinnasta saadaan kiilto pois.
     
  5. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Onko jotenkin ristiriitaista sillä, että en usko Jukkiksen tuntevan polarisaation kaikkia mahiksia ja sillä, että kysyn näistä asioista täällä?
    Jukkis on sitä mieltä, että minun ei pitäisi kysellä turhia, pitäisi ilmeisesti hankkia kalliita polarisaatiosuotimia itse kokeiluun, mutta kun minä koen paremmaksi kysyä ennen kuin hankin jotain jonka tarpeellisuutta en tunne.
    Ja vastauksena kysymykseesi, niin kokeilisin polarisaatiosuodatinta, mutta en haluaisi sijoittaa sellaiseen, ennen kuin tiedän miten sillä eri heijastusongelmia korjataan.
    Saitko vastauksen?
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Minusta ei ole järkeä käyttää aikaa tuollaiseen paskanjauhantaan, kun käytän aikani mieluummin kuvaamiseen, meneekö se sulle kaaliin vai eikö mene?
    Minua myös ärsyttää se, että olet joka ikisessä ketjussa asiantuntijana asioissa, joista et selvästikään tiedä juuri mitään.
    Miksi pitää joka ketjuun laittaa jotain, jos ei kerran tiedä, <SIZE size="5"]MIKSI</SIZE>
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Kyllä minä olen riittävästi käyttänyt polarisaatiosuotimia, että tiedän, miten niitä käytetään.
    Ja käytän minä joskus vieläkin.
    Älä arvuuttele, mitä minä ajattelen, että sinun pitäisi tai ei pitäisi tehdä, minä en ajattele sinua ollenkaan, minulla on muutakin ajateltavaa.Tällä hetkellä päällimmäisenä se, miksi tekemäni ruisleipä jäi jo toistamiseen raa-aksi,
    T Jukka
    EDIT: kirjoita mitä huvittaa, laitan siten, etten näe tekstejäsi, mulle on oikeasti ihan sama
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Kiitos, nyt helpotti - oikeesti;))
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    No no, nyt on vasta keskiviikko. Pojat pojat - perjantaihin on vielä huominen välissä.  Otetaan iisisti tai ei ollenkaan. 

    Jep, sain vastauksen. En vain heti ymmärtänyt miten voi arvioida toisten asiantuntemusta, jos ei itse tiedä asiasta kovin paljoa.  Mutta mikseipä sitä voi, laukkustandardeilla ainakin.

    Jatkakaa....
     
  10. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Voi sen sellaiseksikin ymmärtää. Minä olin kuitenkin tosissani ja tarkoitin kokonaan harmaata suodinta. Gradual on sellainen puoliharmaasuodin.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Joo, kokoharmaasuodinta tarvitsee kirkkaalla, jos haluaa käyttää suurta aukkoa tai jos haluaa tehdä esim. kermaista vettä. Niitä käytettäessä tuppavat vain värit muuttumaan, ainakin hoyan suotimilla. Iho menee magentaan.
    T Jukka
     
  12. Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Muuten voin allekirjoittaa, mutta pehmennyssuotimista on osa sellaisia, joita photarin temput eivät osaa tehdä yhtä kauniisti.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Mikä on "kokoharmaasuotimen" kerroin, en ole koskaan aiemmin kuullut tuollaisesta määrittelystä?
    Mistä olet saanut ihon värimuunnoksen mieleesi, kun kuvaat ND suotimella jotain, niin aika harvoin mukana on kohdetta jossa on iho näkyvillä - minusta.
    Mitä oikeasti tiedät edes ND suotimista?
     
  14. Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Auringonpaiste ja suuri aukko ?
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Ja Jukkiksen mukaan "kermaista vettä", huh, nyt alkaa vaikuttaa jo aika seksikkäältä ;))
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    NO JOS VAIKKA KUVAAN IHMISTÄ,AURINGONPAISTEESSA JA HALUAN KÄYTTÄÄ SUUREMPAA AUKKOA KUIN 16, NIIN LAITAN HARMAASUOTIMEN ND2 , 4 TAI 6. <SIZE size="5"]SILLOIN IHON VÄRI EI OLE SAMA KUIN ILMAN SUODINTA!!!!!!!!!!!!!
    MENEE MAGENTAAN, YMMÄRRÄTKÖ!!!!!!??????
    </SIZE>
    <SIZE size="6"]KANNATTAISIKO SINUN OTTAA SUOTIMISTA SELVÄÄ KUNNOLLA, KÄYTÄ AIKASI SIIHEN, ELÄKÄ SIIHEN, ETTÄ SAISIT MINUT NALKKIIN JOSTAKIN TEKNISESTÄ ASIASTA, TUOKO SE SINULLE ILOA?ILMEISESTI TUO!!!!!</SIZE>
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Et taida olla tietoinen nettisäännöistä, turhanpäiväinen huutaminen on periaatteessa kiellettyä, ymmärrätkö?
    Jos ymmärsin oikein, olet opettanut jotain, olikohan se musiikkia, ja itsekin sanoit olevasi impulsiivinen, eli, oisko tuo jotenkin aika huono yhdistelmä?

    Edit: huutamisesi vaan kiihtyi kirjoittaessani sinulla vastausta, rauhoitupa kaveri, ei tämä nyt näin vakavaa voi olla, ja muistutan sinua siitä, että SINÄ aloitit riidan haastamisen, en minä.
    Pitäis ensin miettiä mihin ryhtyy, ennen kuin alkaa vouhottamaan asioista mihin ei oma pinna ihan riitä.
     
  18. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Etelän mailla 30, jotta erottaa vielä pään paidasta ;-)
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Gradual ND (Graduated Neutral Density Filters) 

    Taisi olla jotain epäselvää mitä ne ovat.  Kolme esimerkkiä.

    1.

    2.

    3.


    ed.  Muistaisin että noita puolisuotimiksikin on kutsuttu...
     
  20. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Suotimet digikuvauksessa

    Osaharmaa suodin on oma asiansa, kokoharmaasuodinnimeä en ole aiemmin kuullut, se kun on simppelisti vain harmaasuodin, siitä poikkeava suodin on sitten nimetty mm osaharmaasuotimeksi.
    Täällä noita tietoja "kokoharmaasuotimista" ja niiden kertoimista:
    Neutral-density filter - Wikipedia
    Nimenä ei todellakaan ole whole neutral density filter vaan VAIN neutral density filter ;))